واکنش کرملین به سخنان مکرون درباره روسیه و نیاز به نظم نوین جهانی

مسکو- ایرنا- سخنگوی کرملین در واکنش به سخنان رئیس‌جمهور فرانسه درباره لزوم تجدیدنظر اروپا در سیاست‌های خود در قبال روسیه و نیاز به نظم نوین جهانی گفت: مناسبات در عرصه بین‌المللی در حال تغییر است و در این راستا،‌ باید معماری جدیدی برای ساختار امنیتی اروپا طراحی شود.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، دیمیتری پسکوف روز دوشنبه در پاسخ به خبرنگاران افزود: معماری امنیتی اروپا به سرعت در حال تغییر است؛ با توجه به پیوند این موضوع با روسیه، این مسأله مستلزم توجه و تلاش زیادی است و موضوع نگرانی خاصی برای کرملین خواهد بود تا در این فرایند از منافع امنیتی مشروع روسیه اطمینان حاصل شود.

پیش از این، مکرون رئیس‌جمهور فرانسه در یک کنفرانس صلح بین‌المللی در پاریس گفت: اروپا باید به خاطر برقراری و استمرار صلح و ثبات در این قاره در روابط جاری خود با روسیه تجدید نظر کند.
مکرون در ادامه گفت: نظم جهانی کنونی ناقص و ناعادلانه است، همانطور که در پایان جنگ جهانی دوم شکل گرفت.
به اعتقاد رئیس جمهور فرانسه، نظم شکل‌گرفته در پایان جنگ جهانی دوم پاسخگوی مشکلاتی نبود که بعدا ایجاد شد و گریبانگیر جهان شد.
وی از مسائل آب و هوا و انقلاب فناوری به عنوان برخی از این مشکلات یاد کرد و گفت: در این راستا، کشورهای اروپایی و جهان باید بر ساختن نظم نوین جهانی تمرکز کنند.


ابراز نگرانی درباره افزایش تنش در خاورمیانه
سخنگوی کرملین در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: تنش در خاورمیانه به شکل فزاینده‌ای در حال افزایش است و این وضعیت،‌ موجب نگرانی شده است.
پسکوف در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا مسکو نگران تشدید تنش‌ها بین اسرائیل و لبنان است، افزود: البته؛ وضعیت هر روز بدتر می‌شود.

پوتین روزانه با لاوروف در تماس است
سخنگوی کرملین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روزانه با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور که این هفته به عنوان رئیس هیأت روسی برای شرکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر می کند، در تماس است.
پسکوف در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه‌ریزی برای دیدار لاوروف با پوتین قبل از عزیمت وزیر امور خارجه روسیه به نیویورک صورت گرفته است، افزود: البته، وزیر امور خارجه در تماس روزانه با رئیس جمهور است.
بنا بر این گزارش، لاوروف قرار است ۲۸ سپتامبر (شنبه هفتم مهر ۱۴۰۳) در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند. 

ارزیابی مثبت از گزارش وزارت خارجه روسیه درباره اقدامات اوکراین در کورسک
سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در پاسخ به پرسش دیگری نیز گفت: کرملین فعالیت های وزارت امور خارجه روسیه در انتشار اطلاعات در مورد اقدامات اوکراین ر منطقه کورسک را مثبت ارزیابی می کند. 

پیش از این، وزارت خارجه روسیه داده هایی در مورد ایجاد مکانی شبیه "اردوگاه های کار اجباری" در منطقه کورسک توسط نیروهای مسلح اوکراین منتشر کرده بود. 
حمله گسترده نیروهای مسلح اوکراین به منطقه مرزی کورسک در قلمروی روسیه ۶ اوت ۲۰۲۴ (۱۶ مرداد ۱۴۰۳) آغاز شد. پس از آن، وضعیت اضطراری در سطح فدرال (کشور روسیه) در این منطقه اعلام و انتقال ساکنان مناطق مرزی به مناطق امن آغاز شد. 

حادثه ادعایی
پسکوف در بخش دیگری از این نشست خبری درباره مباحث مطرح شده درباره حادثه ادعایی در جریان آزمایش موشک بالستیک قاره‌پیمای سارمات، گفت: کرملین هیچ اطلاعاتی در این زمینه ندارد. 
به نوشته منابع خبری، آر.اس ۲۸ سارمات (RS-۲۸ Sarmat) یک سامانه موشکی پیشرفته است که به یک موشک بالستیک قاره‌پیمای مداری سوخت مایع سنگین مجهز شده و قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای است.

سخنگوی کرملین همچنین درباره تیراندازی روز ۱۸ سپتامبر (جمعه ۲۷ شهریور) در دفتر خرده فروشی آنلاین Wildberries در مرکز مسکو گفت: نهادهای قانونی مسئول در حال بررسی این اتفاقات هستند؛ اظهارنظر در این باره در حوزه کاری ما نیست. 

پیش از این گزارش شد که در این روز، یک گروه ۲۰ تا ۳۰ نفره اقدام به شکستن شیشه در ورودی مرکز تجاری Romanov Dvor در مرکز مسکو کردند. بنا بر گزارش سرویس مطبوعاتی Wildberries، مردان مسلح همراه یک مالک خرده فروشی آنلاین که تلاش داشتند وارد دفتر این شرکت شوند، نخستین کسانی بودند که اقدام به تیراندازی کردند. به دنبال این واقعه، پلیس ضمن ایجاد حلقه حفاظتی، حدود ۳۰ نفر را در ارتباط با این پرونده بازداشت کرد. بر اساس اطلاعات اولیه، دو نفر کشته و هفت نفر زخمی شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha