ماجرای کشدار اجرای حکم تخریب بخش وقفی بیمارستان رازی قائمشهر + فیلم
سردر ساختمان قدیمی بیمارستان رازی قائمشهر

ساری-ایرنا- مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران در جدیدترین اظهار نظر خود در خصوص کش و قوس چندین دهه اجرای حکم تخریب بخش وقفی بیمارستان رازی واقع در قائمشهر گفت که تاکنون اوقاف با دانشگاه علوم پزشکی مدارا کرده، اما این نهاد می‌بایست به تعهدات صورت گرفته پایبند و املاک وقفی را برای اجرای حکم تحویل دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بیمارستان رازی حدود ۹۰ سال پیش با دستور رضاشاه پهلوی و با تخریب بقعه امامزاده یوسف رضا (ع)، برادر امام هشتم (ع) ساخته شد با تخریب بقعه و ساخت بیمارستان، مقبره این امامزاده در زیر یکی از بخش های بیمارستان قرار گرفت و آستانه این امامزاده اکنون به یک محیط محدود در حاشیه بیمارستان خلاصه شده است.

پیگیری بیشتر از ۲ دهه اوقاف و امور خیریه برای بازگرداندن این موقوفه بیمارستان رازی قائمشهر در سال ۱۳۹۳ به ثمر نشست و دیوان عالی کشور حکم قلع و قمع و تخریب بنای قدیمی این بیمارستان را صادر کرد.

در آن سال حکم خلع ید و تخریب بنا قدیمی بیمارستان رازی و احیای آستانه امامزاده یوسف رضا (ع) در محل این بیمارستان صادر شد و دیوان عالی کشور با محرز و مسلم دانستن وقف شش هزار و ۲۸۴ متر مربع از فضای این بیمارستان، حکم خلع ید و قلع قمع آن را صادر کرده است.

در تشریح نقش و اهمیت فعالیت این بیمارستان در ارائه خدمات درمانی به مردم مازندران و حتی هموطنانی که از استان های دیگر به این مرکز درمانی مراجعه می کردند به این موضوع که این بیمارستان مرکز درمانی و بستری بیماری های عفونی مازندران به شمار می رود و یکی از پنج بیمارستان آموزشی استان است و این بیمارستان مرکز درمانی خدمات دهی به بخش عمده ای از مردم مازندران را انجام می دهد.

با توجه به این ویژگی های منحصر به فرد و خاص بیمارستان مذکور و ضرورت ادامه خدمات دهی به مردم، در آنزمان با توافق صورت گرفته فی مابین اوقاف و امور خیریه و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران مقرر شد تا پایان ساخت و تکمیل ساختمان جدید بیمارستان که در نزدیکی این مرکز قرار داشت اجرای کامل حکم خلع ید و تخریب بیمارستان موکول شود.
در همین راستا سال ۱۳۹۳ حکم خلع ید و تخریب بنا قدیمی بیمارستان رازی و احیای آستانه امامزاده یوسف رضا (ع) در محل این بیمارستان صادر شد و دیوان عالی کشور با محرز و مسلم دانستن وقف شش هزار و ۲۸۴ متر مربع از فضای این بیمارستان، حکم خلع ید و قلع قمع آن را صادر کرده است.

مسوول وقت اوقاف و امور خیریه مازندران در سال ۱۳۹۴ از اجرای بخشی از حکم خلع ید و تخریب بیمارستان قدیمی رازی قائمشهرخبرداد و اعلام کرد که هم اکنون فروشگاه این بیمارستان تخریب شده است و بمنظور اجرای حکم خلع ید، ۲۰۰متر مربع فضای فروشگاه بیمارستان قدیمی رازی قائمشهر تخریب شد.

در این سالها زائران امامزاده یوسف رضا(ع) در فضای محدود و مختصر به زیارت و انجام اعمال دینی مشغول هستند که شایسته حجم زیاد زائران امامزاده مذکور نیست.

ماجرای کشدار اجرای حکم تخریب بخش وقفی بیمارستان رازی قائمشهر+فیلم
ساختمان جدید بیمارستان رازی قائمشهر

پس از گذشت سالها از فراز و فرود روند ساخت و تکمیل ساختمان جدید بیمارستان رازی اردیبهشت امسال پس از ۱۷ سال، مرکز آموزشی درمانی پژوهشی رازی قائمشهر با حضور رئیس‌جمهور شهید افتتاح شد.

پس از آن با وجود پیگیری های اوقاف و امور خیریه مازندران برای بازپس گیری مابقی اراضی وقفی این بیمارستان به نتیجه نرسید و در ماههای اخیر هجمه هایی بر این اداره کل وارد شد که منتج به پاسخگویی روابط عمومی آن نهاد با عنوان" اطلاعیه روابط عمومی اوقاف مازندران درخصوص آزادسازی بقعه امامزاده یوسف‌رضا (ع) قائمشهر" شد.

در این اطلاعیه به این موضوع که بقعه مبارکه حضرت امامزاده یوسف رضا (ع) یکی از با سابقه‌ترین بقاع استان و مورد توجه ویژه قاطبه مومنین و مردم ولایی منطقه بوده و می‌باشد که تنها قدمت یکی از موقوفات مرتبط با بقعه مذکور به قرن نهم هجری قمری بنام موقوفه آقارستم روزافزون می‌رسد اشاره شد که در دوران پهلوی اول، نماینده تام الاختیار وی فردی بنام محمود افشار طوس بعنوان سر بلوک مازندران، گیلان و گرگان که مسئول اجرای طرح تملک دارائی بوده، حدود سال‌های ۱۳۱۰ نسبت به تخریب بقعه امامزاده یوسف رضا (ع) و ساخت درمانگاه در همان موقعیت اقدام کرد.

در این پیوند مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران در گفت و گو با خبرنگاران توضیح داد : ۱۴ سال قبل حکم قلع و قمع و رفع تصرف بخش وقفی بیمارستان رازی قائمشهر اخذ شد.

وی ادامه داد: اما هر بار که برای اجرای حکم وارد عمل شدیم با ایجاد برخی حرف و حدیث در فضای مجازی و جامعه مبنی بر اینکه اوقاف بدنبال تصرف بیمارستان است این کار متوقف مانده است.

به گفته مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران تاکنون تعاملات صورت گرفته از ناحیه اداره اوقاف بود و باوجود تفاهم نامه سالهای ابتدایی دهه ۹۰ علوم پزشکی تعهد داد تا با تکمیل ساختمان جدید بیمارستان املاک وقفی را به اوقاف بازگرداند.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه قبر امامزاده یوسف رضا(ع) در یکی از بخش های ساختمان قدیمی بیمارستان قرار دارد در حال حاضر امکان زیارت برای مومنان وجود ندارد.

حجت الاسلام حیدری جناسمی توضیح داد: با توجه به این شرایط رییس کل دادگستری مازندران از فضای املاک وقفی موردنظر بیمارستان بازدید کرد و اذعان داشت که ساختمان قدیمی مخروبه است و باید به اوقاف تحویل داده شود.

وی گفت: در صورت اجرای کامل حکم قلع و قمع و آزادسازی فضای مورد نظر، اوقاف و امور خیریه مازندران ساخت زائرسرا و مهمانسرا برای اسکان موقت همراهان بیماران بستری در این بیمارستان را مدنظر دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha