۳ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۳۶
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85605587
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

با نمک کام خود را شیرین می‌کنند

۳ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۳۶
کد خبر: 85605587
سعید وحیدی
با نمک کام خود را شیرین می‌کنند

بجنورد- ایرنا- رودخانه شیری رنگ «کال شور» جاجرم سرمایه خدادادی است که مردمان این خطه هر ساله شهریورماه با در دست‌ داشتن بیل، صافی و کیسه، رزق‌ و روزی حلال خود را از این شاهرگ زیبای کویری به دست می آورند.

به گزارش ایرنا، این روزها مردمان قانع جاجرم بیل به دست راهی رودخانه‌ «کال شور» می شوند تا روزی حلال را از دل کویر به سفره های خود هدایت کنند.

کویری که هیچ پوشش گیاهی در آن دیده نمی‌شود اما دستش برای کویرنشینان خالی نیست و با همه سختی گیری هایش سعی دارد با نمک، کام مردم را شیرین کند.

آنقدر نمک این رودخانه که به «کال شور» مشهور است، زیاد است که در کناره‌های رودخانه، تپه‌های نمک به راحتی مشاهده می‌شود و مردمانی آفتاب ساخته همواره سخت درگیر جمع آوری این سرمایه خدادادی هستند.

گرچه جذب سرمایه گذار و فعال کردن صنایع پایین دستی می تواند موجب تحولی در بهره برداری از این سرمایه خدادادی شود اما مردم این خطه به همین وضعیت هم راضی اند و هر ساله با بهره گیری سنتی از این نعمت روزگار می گذرانند.

سرمایه ای که در دل کویر زیبای جاجرم خودنمایی می کند و استحصال سنتی نمک، جدای از نمک درمانی و اشتغالزایی با خلق صحنه های زیبایی می تواند ظرفیتی برای جذب گردشگر باشد.

کسب روزی حلال از دل کویر

چگونگی ایجاد تپه‌های نمکی

رودخانه کال شور از معدود رودهای دائمی خراسان‌شمالی است که در دل کویر زیبای جاجرم خودنمایی می‌کند، این رودخانه از روستای بردبلند شهرستان جاجرم سرچشمه می‌گیرد و حدود ۳۶۰ کیلومتر مسافت را می پیماید تا استان سمنان برسد.

گذر این آب از دل کویر و همنشینی این آب با اشعه خورشید باعث تشکیل بلورهای سفید و زیبای نمک شده که چشم هر بیننده‌ای را به خودش جذب می‌کند و وجود نمک فراوان در این رود زیبا باعث شده که برداشت نمک از گذشته از مشاغل مردم این منطقه محسوب شود.

اعتمادالسلطنه یکی از وزرای دوره ناصری در سر خود به جاجرم، محل تامین نمک گرگان، شاهرود، جوین و برخی دیگر از شهرهای اطراف را کال شور جاجرم نام برده است.

برای شناخت و آگاهی بیشتر از این معدن به سراغ مردانی رویم که سال ها با برداشت نمک روزگار می گذرانند.

کسب روزی حلال از دل کویر

گپی با مردان نمکی

آقای رحیمی یکی از فعالان برداشت نمک است که چروک صورتش، نشان از آن داشت چندین پیراهن در برداشت نمک پاره کرده و از فعالان قدیمی این بخش است.

وی می گوید: ما با این نمک، نان می‌خوریم و زندگی ما به این رودخانه وابسته است.

رحیمی ادامه می دهد: در گذشته بسیاری از نانواها، رستوران داران و مغازه دارها از ما خرید می‌کنند و مشتری زیادی داشتیم.

یکی دیگر از این افراد می گوید: سرمایه ای در دست و بال خود برای گسترش کار و بسته بندی نمک ها نداریم و برای همین هم سود خاصی گیر ما نمی آید.

کاظمی می افزاید: اکنون همین چند گروه نمک برداشت می کنند و بسیاری از جوانان به دلیل سختی این کار به سمت این شغل نمی آیند.

از او درباره میزان برداشت می پرسم و اظهار بی اطلاعی می کند که در این بین یکی دیگر از فعالان برداشت نمک که انگار مدرسه و دانشگاه رفته بود، می گوید: شنیده ام سالانه از کالشور جاجرم ۱۵۰ تن نمک به دست می آید که تنها مصرف داخلی دارد اما ظرفیت برداشت نمک از رودخانه کالشور تا ۱۰ برابر ظرفیت فعلی است.

کسب روزی حلال از دل کویر

کال شور تشنه سرمایه‌گذاری

محمدی می افزاید: اگر سرمایه گذار معرفی و سرمایه عظیم نمک کال شور به شکل صنعتی استخراج شود، می تواند نمک مورد نظر شهرها و استان های مجاور را تامین کند.

وی می گوید: نمک جاجرم منبع ارزشمندی محسوب است که به راحتی زمینه اشتغال زایی را فراهم می کند.

محمدی ادامه می دهد: نمک جاجرم به صورت سنتی استخراج می شود اما مردم بیشتر به سمت استفاده از نمک های ید دار کشیده می شده اند و نمک درشت را کمتر می پسندند.

وی تصریح می کند: کارشناسان می گویند، جاجرم مرغوب ترین نمک کشور را دارد و به گونه ای که اگر سرمایه گذار جذب و نمک به شکل بسته بندی و بهداشتی عرضه شود، می تواند برای بخشی از مردم این خطه اشتغالزایی پایدار ایجاد کند.

شهرستان جاجرم در جنوب غربی استان خراسان شمالی دارای سه شهر جاجرم، سنخواست و شوقان، سه بخش، پنج دهستان و ۵۵ آبادی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha