اختصاص غرفه عرضه مستقیم مرکبات مازندران در میادین تره‌بار تهران

ساری- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: طی توافق با سازمان میادین و اتحادیه میوه و تره‌بار تهران مقرر شد تا غرفه‌هایی برای عرضه مستقیم مرکبات استان با هدف حذف واسطه‌ها اختصاص بیابد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران، بابک مومنی روز گذشته به همراه سید عباس حسینی مدیر کل امور اقتصادی استاندار، جعفری سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی، مدیر باغبانی و نماینده نظام صنفی با رییس سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران نسبت به اختصاص غرفه فروش مرکبات مازندران به توافق رسیدند.

مومنی با اشاره به توافق با سازمان میادین میوه و تره‌بار تهران گفت: با راه‌اندازی این غرفه‌ها، حلقه‌های زنجیره تولید کاهش یافته و محصول با قیمت مناسب‌تری به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

رییس جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر این‌که توجه به تولید داخلی به عنوان یک اصل مورد توجه بوده است، افزود: در این جلسه در خصوص تامین غرفه برای فروش مرکبات استان مازندران بحث و تبادل نظر لازم صورت گرفته و در نهایت تصمیمات خوبی برای حوزه باغداری خصوصاً مرکبات استان گرفته شد.

استاندار مازندران نیز نسبت به پایین بودن قیمت مرکبات در سر باغ انتقاد کرد و گفت: در حالی نارنگی مازندران در پایین ترین قیمت،از باغداران خریداری می شود که تا ۱۰ برابر بیشتر از قیمت کف باغ در بازار تهران عرضه می شود.

یوسف نوری تصریح کرد: مدیریت راهبردی بازار محصولات کشاورزی مازندران باید عملیاتی شود، همسو با این رویکرد یکی از راهکار های موقت در حمایت از باغداران مرکبات استان اختصاص غرفه در میدان تره بار تهران است.

وی با بیان این که با وجود همه تدابیر از جمله جلوگیری از واردات و توزیع برنج خارجی ، اما همچنان قیمت برنج داخلی در بازار شالیکوبی ها رونق نگرفته است، گفت: بررسی ها نشان می دهد که بازار برنج ارقام محلی به دلیل پایین بودن قیمت و به صرفه نبودن برای کشاورزان رونق مناسبی ندارد.

برداشت بیش از سه میلیون تن مرکبات از ۱۱۲هزار هکتار از باغ های مازندران در حالی با نارنگی زودرس شروع شد که امسال نیز همانند سال های گذشته باغداران نگران گسترش دلالی و واسطه بازی در عرضه مازاد بر مصرف این میوه پاییزی هستند، موضوعی که انجمن کشاورزی پیشرو استان با هدف حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان هزنیه تولید هر کیلو مرکبات را طبق بررسی همه جانبه تا ۲۰۰ هزار ریال اعلام کرده است.

اختصاص غرفه عرضه مستقیم مرکبات مازندران در میادین تره بار تهران

به گزارش خبرنگار ایرنا، دغدغه و نگرانی باغداران مازندران از بازار مرکبات در حالی است که مسوولان ارشد استان ضمن تاکید بر لزوم پرهیز از باغ فروشی، معتقدند که زمینه صادرات این میوه پاییزی امسال به کشورهای عربی همسایه و خزری به ویژه روسیه بیش از پیش فراهم شده و نگرانی ها درباره عرضه مازاد بر مصرف به بازار با قیمت مناسب کمتر از سال گذشته است.

مرکبات مازندران پس از برنج دومین محصول مهم اقتصادی و منبع درآمد کشاورزی استان است؛ محصولی که تولید مازاد بر مصرف داخلی آن امسال با توجه به فراهم شدن زمینه صادراتی به کشورهای عربی به خصوص عراق و روسیه، باید بیشتر به بازار جهانی صادر شود.

گرچه چرخ کشاورزی مدرن و پیشرفته در مازندران طی یک دهه اخیر سرعت بیشتری به خود گرفته است، اما به دلیل شکل نگرفتن زنجیره تولید همواره دلالی و واسطه بازی در بازار انواع محصولات کشاورزی مورد اعتراض همه از جمله تولید کنندگان، مسوولان و مصرف کنندگان است. هرچند طی چند سال اخیر باغداری مرکبات مازندران به نسبت در همه فرایند های تولید تا بازار مصرف از موفقیت چشمگیری برخوردار شده است، اما عبور از مرز تولید سه میلیون تن مرکبات در این خطه شمالی به برنامه ریزی جدی نیاز دارد.

کارشناسان اقتصادی بخش کشاورزی و صاحبان باغ های تجاری مرکبات مازندران معتقدند که پشت گرمی باغداران به سیاست های حمایتی دولتی در کنار گسترش آشنایی باغداران با مدیریت محصولات باغی در انبارداری فنی، مقابله بموقع با آفات و کاهش ضایعات سبب شده است تا این روزها دست افراد سود جو از محل تولید تا بازار مصرف بشدت کوتاه شود، اما لازمه دوام این وضعیت توسعه بازارهای داخلی و خارجی این محصول است که باید به صورت جدی دنبال شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha