قالیباف: دولت برای تغییر در ردیف‌های بودجه، لایحه اصلاحی ارائه دهد

تهران - ایرنا - رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر دولت قصد تغییر و جابجایی در ردیف‌های بودجه را دارد باید آن را در قالب لایحه اصلاحی به مجلس شورای اسلامی دنبال کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمد باقر قالیباف در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه در مورد کم برآوردی گندم گفت: موضوع کم‌برآوردی در گندم از مجلس نیست. چرا که ما در زمان بررسی لایحه بودجه به آقای منظور( رئیس سابق برنامه و بودجه کشور) گفتیم که برآوردها کامل نیست و حتما کسری خواهند داشت. به هرحال برآورد دولت قبل این بود و برهمان اعداد و ارقام تاکید داشتند و تصویب هم شد. اکنون هم کمبود داریم و حتما پیگیری می‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جابجایی‌ها در بودجه باید در چارچوب لایحه اصلاحی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود و ما پیگیری می‌کنیم. در موضوع گرفتن مجوز دولت از رهبری برای برداشت ۲۰ درصد از صندوق توسعه ملی هم، رهبری فرموده‌اند که باید محل هزینه آن در تملک دارایی سرمایه‌ای باشد و صرف هزینه جاری نشود لذا دولت باید برای بقیه جابجایی‌ها در بودجه لایحه اصلاحی دهد.

قالیباف همچنین درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان نیز گفت: در قانون منابع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان پیش‌بینی شده است که علی‌الحسابی هم پرداخت شده منتها باید مابه‌التفاوت از فروردین تاکنون پرداخت شود اعتبار ۷۰ همتی هم پیش‌بینی شده و دولت باید موضوع را پیگیری کند.

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در اخطاری با استناد به اصل ۵۲ قانون اساسی در اخطاری گفت: طبق اصل ۵۲ قانون اساسی بودجه سالانه کشور باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و هرگونه تغییر در ارقام بودجه منوط به طی کردن مراتب قانونی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: دولت چهاردهم مجوزی از مقام معظم رهبری برای برداشت ۲۰ درصد از سهم صندوق توسعه ملی گرفت که به سرفصل بودجه اضافه شد. از طرف دیگر برآوردهای خرید گندم نزدیک به ۱۴۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد. برهمین اساس انتظار می‌رود که اگر قرار بر تغییر در ردیف‌های بودجه است، دولت در لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی این موضوع را دنبال کند.

نماینده مردم تربت حیدریه و محولات در مجلس اضافه کرد: اجازه رهبری برای افزایش سهم دولت از منابع صندوق توسعه ملی صادر شده است. اما این منابع کجا باید هزینه شود. منابع تخصیصی رهبری ۱۰۰ درصد آن باید برای تملک سرمایه‌ای هزینه شود منابع از فروش نفت هم وجود دارد. برهمین اساس انتظار می‌رود که دولت چهاردهم موضوع را از مجلس در قالب لایحه دوفوریتی پیگیری کند.

زنگنه با اشاره به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تصریح کرد: مجلس برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان یک درصد به مالیات بر ارزش افزوده اضافه کرد که مبلغی بالغ بر ۷۰ هزار میلیارد تومان است. تاکنون طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه ۸۰ درصد از منابع ۷۰ همتی تحقق پیدا کرده که متعلق به بازنشستگان است و دولت باید به تکلیفش عمل کند و موضوع کم برآوردی را طرح نکند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha