برای رفع ناترازی انرژی چاره‌ای جز توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نداریم

تهران - ایرنا - معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: برای رفع ناترازی انرژی در کشور چاره‌ای جز توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نداریم کشور هم پتانسیل خوبی در این زمینه دارد به طوری که در بیشتر نقاط می‌توان ۳۰۰ روز از انرژی خورشیدی بهره‌مند شویم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شینا انصاری روز سه شنبه در همایش توسعه انرژی های تجدیدپذیر در صنایع با اشاره به اهمیت موضوع توسعه انرژی های تجدید پذیر افزود: اکنون یکی از مهمترین مسائل ما در کشور موضوع ناترازی جدی انرژی است، این ناترازی را البته در زمینه آب هم داریم، حال در مورد انرژی می توانیم بگوییم که این موضوع نه تنها چالش است بلکه یک ابرچالش محیط زیستی محسوب می شود از طرفی هم داریم وارد فصل سرد سال می شویم و یکی از دغدغه های اصلی ما در این فصل وقوع آلودگی هوا و پدیده اینورژن است که بحث ناترازی انرژی می تواند منجر به این شود که ناگزیر شویم تا از سوخت های سنگین و مازوت استفاده کنیم که قطعا تبعات آن متوجه سلامت مردم و شهروندان می شود چون آلودگی جدی هوا را ایجاد می کند.

وی ادامه داد: بنابراین یکی از مسائل ما تبعات ناترازی انرژی است که آلودگی هوا را به وجود می آورد و بعضا هم در برخی از شهرهای بزرگ کشور یک سری مشکلات اجتماعی و تعارضات اجتماعی ایجاد می کند.

انصاری اظهار داشت: مساله بعدی بحث تغییر اقلیم است که منطقه خاورمیانه بسیار از این پدیده متاثر است، خشکسالی های پیاپی و خشک شدن تالاب ها همه مسائلی متاثر از تغییر اقلیم است، قطعا حرکت ما به سمت انرژی های تجدیدپذیر، توسعه و سیاست گذاری در این زمینه می تواند هم باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه ای شود و هم اینکه در مواجه با تغییر اقلیم موثر تر عمل کنیم، در این زمینه دو اقدام می توانیم انجام دهیم یکی بحث کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و دوم بحث سازگاری و تاب آوری در مقابل اثرات تغییر اقلیم است .

وی ادامه داد: البته در این زمینه باید یک سری محددویت ها را بپذیریم و نیازمند این هستیم که برای ارتقاء تاب آوری و سازگاری باید به سمت انرژی های تجدید پذیر حرکت کنیم، دنیا هم به این سمت حرکت می کند.


در بیشتر نقاط کشور بیشتر از ۳۰۰ روز می توانیم از انرژی خورشیدی بهره مند شویم

وی افزود: در کشور هم حرکت های انجام شده اما این رشد ناچیز نمی تواند جوابگوی مواجه با مسائل و مشکلاتی شود که اکنون با آن مواجه هستیم، مدتی که در بخش توسعه پایدار شهرداری تهران فعالیت می کردم اقدامات کوچکی را در زمینه افزایش انرژی های تجدیدپذیر انجام دادم اما اینها ظرفیت های کوچکی هستند، با توجه به اینکه در سطح کشور ظرفیت های خوبی داریم در بیشتر نقاط کشور بیشتر از ۳۰۰ روز می توانیم از انرژی خورشیدی بهره مند شویم، این پتانسیل واقعا ارزشمند است و حتما در سازمان محیطزیست برای سرعت بخشیدن به این حرکت تلاش خواهیم کرد و برای این منظور با وزارت نیرو هم همکاری خواهیم داشت، همچنین برای صنایعی که می خواهند در این زمینه فعالیت کنند بهتر است مشوق هایی در نظر گرفته شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در برنامه هفتم هم موضوع سازگاری با تغییر اقلیم دیده شده و به عنوان سند بالادستی ما هدفگذاری شده است و می توانیم با استفاده از آن با شتاب خوبی به این سمت حرکت کنیم.

وی ادامه داد: ظرفیت دیگری که در سازمان محیط زیست داریم صندوق ملی محیط زیست است، اکنون تسهیلات اندکی داده می شود اکنون تسهیلات به نیروگاه های کوچک مقیاس در زمینه انرژی تجدید پذیر آغاز شده است، اما حتما نیازمند این است که یک همکاری خوبی با بخش های ذیربط در وزارت نیرو و صمت داشته باشیم، همچنین نسبت به تشویق سرمایه گذارانی که علاقه مند هستند به این سمت حرکت کنند اقدام کنیم تا از این ظرفیت در زمینه توسع نیروگاه های تجدیدپذیر بهره مند شویم.

استفاده از ظرفیت های بین المللی برای رفع ناترازی انرژی 

انصاری تاکید کرد: علاوه بر اینها لازم است تقویت دیپلماسی محیط زیست را داشته باشیم تا بتوانیم از ظرفیت های بین المللی استفاده کنیم، صندوق سبز اقلیم را داریم که حتما با تقویت تعاملات بین المللی در این مسیر حرکت خواهیم کرد.

وی ادامه داد:  در آینده نیز کاپ ۲۹ را در باکو داریم ، ایران در گذشته حضور فعالی نداشت اما امیدواریم دولت چهاردهم بتواند با ظرفیت حداکثری در این نشست بین المللی حضور یابد و بتوانیم از ظرفیت بخش خصوصی در اتاق بازرگانی و سایر بخش ها استفاده کنیم، همچنین با برنامه ریزی و تعاملات از ظرفیت تسهیلات بین المللی برای توسعه انرژی های تجدید پذیر با سرعت بیشتری حرکت کنیم و بتوانیم سریعتر به اهداف قوانین بالادستی برسیم.

معاون رئیس جمهور گفت: امیدوارم بتوانیم با همکاری همدیگر اقدامات قابل توجهی را در زمینه توسعه انرژی های تجدیدپذیر انجام دهیم و به تبع آن محیط زیستی سالم تر را برای فرزندان خود و نسل آینده به ارمغان بیاوریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha