کارشناس پاکستانی: اسلام‌آباد برای نجات طرح گازی مشترک با ایران نیازمند تصمیم حاکمیتی است

اسلام‌آباد - ایرنا - یک کارشناس سیاسی در پاکستان با انتقاد از عملکرد بی‌تاثیر این کشور در عبور از فشارهای آشکار آمریکا در بحث همکاری‌های انرژی با ایران، تاکید کرد: اسلام‌آباد برای نجات پروژه مشترک گازی با تهران نیازمند اتخاذ یک تصمیم حاکمیتی است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، اشتیاق علی مهری کارشناس روابط بین الملل و عضو اندیشکده پژوهش های سیاسی اسلام‌آباد (IPRI) در یادداشتی برای روزنامه انگلیسی زبان اکسپرس تریبیون با عنوان پیشرفت خط لوله تاپی و چشم انداز پروژه گاز ایران و پاکستان، نوشت: طالبان افغانستان علیرغم امنیت مخدوش در این کشور و روابط ناقص با جهان بیرون، مصمم به تامین نیازهای انرژی خود شده و به تازگی برای پیشبرد خط لوله تاپی (پروژه انتقال گاز ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند) گام جدیدی برداشته است و این باید یک درس برای پاکستان باشد که نتوانسته در برابر فشارهای آشکار آمریکا علیه پروژه گاز ایران طاقت بیاورد.

وی افزود که پاکستان باید یک تصمیم حاکمیتی اصولی بگیرد و دیپلماسی زیرکانه به خرج دهد تا بتواند نیازهای اساسی خود را تامین کند.

این کارشناس پاکستانی نوشت: ناتوانی پاکستان در پیشبرد پروژه مشترک گازی با ایران موجب ناخرسندی این کشور شده و تا حدودی نیز بر روابط دو کشور تاثیر گذاشته است. لذا تهران براساس حق مشروع خود مطابق با تعهدات بین المللی مجاز است تا پرونده پروژه گاز را به دیوان داوری ببرد.

وی تاکید کرد: فشارهای آشکار آمریکا و فقدان رویکرد موثر از طرف اسلام‌آباد، نیازهای واقعی پاکستان به انرژی را به خطر انداخته است و دیگر هیچ شور و نشاطی درباره الحاق کشورهای مربوطه در چشم انداز ژئواکونومیک دولت اسلام‌آباد - به ویژه ایران و پاکستان و پاکستان و هند - وجود ندارد.

اوایل شهریور امسال سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در واکنش به پیامدهای حقوقی ناشی از تاخیر این کشور در پیشبرد پروژه مشترک گازی با جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت که اسلام‌آباد در این خصوص با تهران در تماس است.

منابع خبری پاکستان به تازگی مدعی شدند که تهران طی نامه‌ای به اسلام‌آباد از تصمیم خود برای مراجعه به دیوان داوری بین المللی درباره پروژه مشترک گازی با پاکستان خبر داد.

مقام های سیاسی در پاکستان و کارشناسان حوزه اقتصادی و انرژی این کشور همواره تاکید دارند که اسلام آباد باید با استفاده از ظرفیت بالقوه انرژی جمهوری اسلامی ایران به ویژه تکمیل طرح خط لوله آی‌.پی در مسیر غلبه بر بحران انرژی گام بردارد.

وزارت نفت پاکستان اوایل اسفند ۱۴۰۲ با صدور بیانیه‌ای تکمیل پروژه مشترک گازی با جمهوری اسلامی ایران را موجب تقویت امنیت انرژی اسلام آباد ارزیابی و اعلام کرد که کمیته انرژی در کابینه دولت پاکستان با طرح احداث خط لوله ۸۱ کیلومتری از بندر «گوادر» تا مرز مشترک پاکستان با ایران موافقت کرده است.

در عین حال هیچ اقدامی از سوی طرف پاکستانی برای احداث خط لوله در خاک خود تا امروز مشاهده نشده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha