هشدار «بورل» به اروپا نسبت به دلسردی در یافتن راه‌حلی برای جنگ غزه

تهران- ایرنا- «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن هشدار به این بلوک نسبت به دلسرد شدن در قبال یافتن راه حلی سیاسی برای جنگ غزه، تداوم درگیری جاری را برای وجهه این نهاد و قوانین و نهادهای بین‌المللی آسیب‌زا ارزیابی کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از لوموند، این مقام اروپایی نوشت: با گذشت نزدیک به یک سال از حمله حماس که اتحادیه اروپا به شدت آن را محکوم کرد، وضعیت از منظر انسانی و سیاسی (در غزه) فاجعه بار است و افسوس که به نظر می رسد پایانی برای این جنگ قابل تصور نیست.

وی افزود: در این شب بی پایان، موفقیت کارزار واکسیناسیون فلج اطفال برای مردم فلسطین در غزه، بارقه امید کوچکی را نمایان کرد. این اقدام یک بار دیگر ثابت کرد که سازمان ملل و نهادهای بشردوستانه نقش اساسی در کنترل پیامدهای این فاجعه دارند. اتحادیه اروپا نیز تمام تلاش خود را برای کاهش درد و رنج غیرنظامیان انجام می دهد.

بورل همچنین تاکید کرد که این بلوک از تلاش های مصر، قطر و آمریکا در دستیابی به آتش بس حمایت کامل می کند. هرچند توافق آتش‌بس، هنوز امضا نشده و بعید به نظر می‌رسد که به زودی ها امضا شود.

مسئول سیاست خارجی اتجادیه اروپا در ادامه با بیان اینکه دلیل پایان نیافتن جنگ جاری در غزه بی‌میلی طرف‌های درگیر است، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد بقای سیاسی آنها از هر چیز دیگری مهمتر است. بنابراین، آنها به ظاهر خود را علاقمند به مذاکره نشان می دهند، هرچند همین تظاهر هم رو به زوال است.

بورل سپس اضافه کرد: بیشترین کسانی که از جنگ جاری آسیب می بینند، غیرنظامیان فلسطینی و اسرای اسرائیلی هستند. این سازش ناپذیری ناشی از مصونیت کامل است.

وی خاطرنشان کرد: هنگامی که هیچ یک از این اقدامات پیامدی نداشته باشد، نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه نادیده گرفته می شود، نهادهایی مانند دیوان کیفری بین المللی تهدید می شوند و احکام دیوان بین المللی دادگستری از سوی مدعیان حامی قوانین نادیده گرفته می شود. ما به چه کسی می توانیم اعتماد کنیم؟

این مقام یادآور شد: کمتر از شش ماه پیش، ما به طور جدی در مورد فردای بعد از جنگ صحبت می کردیم و اینکه هیچ راه‌حل نظامی برای آنچه یک جنگ سیاسی وجود ندارد. اما امروز فردای بعد از جنگ همچون سرابی در بیابان دور و دورتر می شود.

به گزارش ایرنا، رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) جنگ ویرانگری را علیه نوار غزه آغاز کرده است. طی این مدت ۷۰ درصد از منازل و زیرساخت‌های نوار غزه به شدت آسیب دیده‌اند و محاصره رقت بار و بحران انسانی شدید در کنار قحطی و گرسنگی بی‌سابقه، جان ساکنان این منطقه را تهدید می‌کند.

با وجود همه این جنایت‌ها، رژیم صهیونیستی اعتراف کرده است که پس از ۱۱ ماه جنگ، هنوز نتوانسته به اهداف خود از این جنگ یعنی نابود کردن جنبش حماس و بازگرداندن اسیران صهیونیست از نوار غزه برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha