اقیانوس‌ها در آستانه اسیدی شدن شدید و ناتوانی از میزبانی حیات

تهران- ایرنا- یافته‌های یک گزارش جدید نشان داد اقیانوس‌های جهان در آستانه اسیدی‌شدن بیش از حد هستند؛ به نحوی که به‌درستی قادر به حفظ و نگهداری حیات دریایی برای کمک به تثبیت آب و هوا نخواهند بود.

به گزارش گروه علمی ایرنا از ساینس الرت، این گزارش تهیه شده توسط موسسه تحقیقات تاثیرات آب و هوایی پوتسدام، ۹ عامل مهم را برای تنظیم توانایی سیاره زمین برای نگهداری از حیات شرح داده است.

در ۶ مورد از این عوامل اکنون و در نتیجه فعالیت‌های انسانی وضعیت در سال‌های اخیر از محدوده ایمن عبور کرده است. محدوده ایمن مربوط به میزان اسیدی شدن اقیانوس‌ها ممکن است به زودی به هفتمین موردی تبدیل شود که از آستانه ایمنی عبور خواهد کرد.

محدوده‌های ایمنی که تاکنون از آنها عبور شده، شامل عواملی از جمله تغییرات آب و هوایی؛ از دست رفتن گونه‌های طبیعی، زیستگاه‌های طبیعی و آب شیرین؛ افزایش آلاینده‌ها شامل پلاستیک‌ها و کودهای شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی است.

سطح اسیدی شدن پایدار اقیانوس‌ها نیز اکنون در آستانه عبور از محدوده ایمن قرار دارد که این مساله به علت انتشار فزاینده دی‌اکسید کربن ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی مانند نفت، زغال سنگ و گاز است.

اقیانوس‌ها در آستانه اسیدی شدن شدید و ناتوانی از میزبانی حیات

بوریس ساکچوفسکی یکی از مولفان ارشد این تحقیق گفت: همانطور که انتشار دی اکسید کربن افزایش می‌یابد، مقدار بیشتری از آن در آب دریا حل می‌شود و موجب می‌شود که اقیانوس‌ها اسیدی‌تر بشوند.

وی افزود: حتی با کاهش سریع در انتشار این گازها ممکن است ادامه اسیدی شدن تا سطوحی به علت گازهایی که تاکنون منتشر شده اند اجتناب ناپذیر است. از این رو به نظر می‌رسد عبور از محدوده مجاز اسیدی شدن اقیانوس‌ها تا چند سال آینده غیر قابل اجتناب خواهد بود.

اسیدی شدن آب اقیانوس‌ها موجب خسارت به زیست‌بوم دریایی و چرخه تغذیه گونه‌های دریایی و در نتیجه اختلال در غذای میلیاردها انسان خواهد شد.

بر اساس این گزارش، تنها مورد از میان ۹ محدوده‌ای که در آستانه نقض شدن نیست وضعیت لایه محافظتی اوزون است. مواد شیمیایی ساخت انسان موجب لطمه به این لایه محافظ و ایجاد باران‌های اسیدی شده اما این لایه در سال‌های اخیر با ممنوعیت برخی از مواد شیمیایی شروع به احیا کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha