خودپالایی آلاینده‌ها در سرشاخه کارون و مخزن سد کارون ۴ انجام می‌شود

شهرکرد - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی با تاکید بر حفاطت از محیط‌زیست، رودخانه‌ها و منابع آب استان همزمان با صدور مجوزهای پرورش ماهی گفت: تحقیقات گسترده‌ای با هدف بررسی و اندازه‌گیری آلاینده‌ها در تعدادی از سرشاخه‌های کارون و مخزن سد کارون ۴ انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کاظم منزوی روز سه‌شنبه در کارگروه توسعه شیلات چهارمحال و بختیاری افزود: با توجه به طرح‌های شیلاتی و پرورش آبزیان انجام شده در سرشاخه کارون و مخزن سد کارون ۴ انجام این تحقیقات و توجه به خودپالایی آلاینده‌ها در رودخانه‌ها ضروری است.

وی اظهار داشت: انجام تحقیقات برای بررسی نهایی با همکاری شرکت آب منطقه‌ای و ادارات حفاظت محیط‌زیست و جهادکشاورزی انجام می‌شود.

منزوی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از طرح‌های شیلاتی طی ۲ سال گذشته با مصوبه‌های کارگروه توسعه شیلات مجوز فعالیت گرفته‌اند افزود: تلاش می‌شود درخواست‌های باقیمانده در کمیته تخصصی بررسی و مجوزهای لازم صادر شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت:این خودپالایی از سوی مشاوری که برای این کار انتخاب می‌شود و با استفاده از داده‌ها و مطالعات مستمر سال‌های اخیر انجام می‌شود.

وی یادآور شد: همچنین تلاش می‌شود برای کاهش آلایندگی آب، ارتقای شرایط کیفی گوشت ماهی و پیشگیری از آلایندگی محیط‌زیست با حضور متخصصان، آیین‌نامه کاملی برای حفاظت محیط‌زیست تدوین شود.

معاون همانگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: بررسی ضوابط زیست محیطی و پیشگیری از ورود و انتقال هرگونه پساب و آلایندگی خطرساز به رودخانه و الزام پرورش‌دهندگان به رعایت این الزام‌ها از هدف‌های انجام بررسی‌ها و خودپالایی‌ها است.

وی همچنین در خصوص برخی حرکت‌های خودجوش مردمی در بخش پرورش ماهی افزود: با توجه به سرمایه‌گذاری‌ها انجام شده این واحدها باید با دریافت مجوزهای قانونی تعیین تکلیف شوند.

ساماندهی۸۶ واحد شیلاتی غیرمجاز در سبزکوه

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: ۸۶ واحد شیلاتی غیرمجاز حوزه سبز کوه با همکاری ادارات کل دامپزشکی، حفاظت محیط زیست و شرکت آب منطقه‌ای ساماندهی شد.

حسین برزگر افزود: همچنین شیلات‌های مربوط به بخش بهشت‌آباد در غالب مجتمع شیلاتی بهشت‌آباد، مجتمع شیلات اردل و ارمند نیز ساماندهی و مجوز آن‌ها صادر و یا در مرحله صدور مجوز است.

وی اظهار داشت: براساس اقدامات انجام شده مشکل ۸۰ درصد مجتمع‌ها و واحدهای مشکل‌دار شیلاتی چهارمحال و بختیاری حل و فصل شد.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: همچنان کمتر از ۲۰ واحد در مجتمع سندگان، اردل، کیار و فارسان مشکل حرایم آن‌ها حل نشده و قرار شد که در قالب کمیته کارشناسی این موارد تعیین تکلیف شود.

وی با اشاره به شرایط توپوگرافی کوهستانی چهارمحال و بختیاری که ۲۰ درصد دشت و ۸۰ درصد کوهستانی است افزود: در استان‌های کوهستانی رعایت ضوابط حفاظت محیط زیست، حرایم دامپزشکی، راه‌ها و شهرها با استان‌هایی که دشت دارند بسیار متفاوت است.

برزگر اضافه کرد: با توجه به افزایش تقاضا برای غذا، الزامات و قوانین بالادستی برای ارتقای امنیت غذایی، محدودیت دشت‌ها، رشد تکنولوژی‌های نوین در بخش پرورش و کنترل بیماری‌ها ضرورت یک بازنگری جدی در حرایم واحدهای تولیدی، بهداشتی و شیلاتی الزامی است.

وی ادامه داد: در گذشته از ۲۰ درصد دشت‌های چهارمحال و بختیاری ۱۵ درصد دراختیار بخش کشاورزی بود و امروز با توسعه‌ای که در بخش‌های مختلف انجام شده این رقم به ۱۱ درصد کاهش پیدا کرده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: از ابتدای انقلاب تاکنون ۳۵ هزار هکتار زمین در قالب کمیسیون‌های کشاورزی و شورای هیات واگذاری و ۱۸ هزار هکتار نیز در کمیسیون رفع تداخلات الحاق و واگذاری زمین به زمین‌های کشاورزی انجام شده است.

به گفته برزگر، همچنین تاکنون نیز بیش از ۴۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در محدوده شهرها و راه‌ها و طرح هادی روستاها قرار گرفته و از چرخه تولید خارج شده است.

وی ادامه داد: براین اساس برخلاف تصور عام، رشد کمی در توسعه زمین‌های کشاورزی در چهار دهه قبل در استان نداشته‌ایم.

به گزارش ایرنا، پرورش ماهیان سردآبی به‌علت شرایط آب و هوایی مناسب، موقعیت جغرافیایی، تکمیل زنجیره تولید و بهره‌مندی از نیروی انسانی متخصص و ماهر مزیت نسبی چهارمحال و بختیاری در تحقق "جهش تولید با مشارکت مردم" به‌عنوان شعار سال‌جاری به‌شمار می‌رود.

چهارمحال و بختیاری علاوه‌بر شرایط طبیعی مناسب برای رونق صنعت شیلات، دارای یکی از بزرگ‌ترین کارخانه تولید خوراک آبزیان کشور است.

برای بهره‌گیری از ظرفیت چهارمحال و بختیاری در بخش صادرات ماهی باید زیرساخت‌های پایه‌ای و استاندارد ایجاد و تولیدکنندگان را در خصوص سرمایه در گردش حمایت کرد.

پرورش ماهیان سردآبی به‌علت شرایط آب و هوایی مناسب، موقعیت جغرافیایی، تکمیل زنجیره تولید و بهره‌مندی از نیروی متخصص و ماهر مزیت نسبی چهارمحال و بختیاری در این خصوص به‌شمار می‌رود که ۱۵ درصد از ماهیان سردآبی کشور را به خود اختصاص داده است و می‌طلبد در بهره‌گیری از این ظرفیت اقدامات بیشتری انجام گیرد.

چهارمحال و بختیاری با تولید سالانه بیش از ۳۰ هزار تن ماهی قزل‌آلا رتبه نخست تولید ماهیان سردآبی کشور را به خود اختصاص داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha