۳ مهر ۱۴۰۳، ۱۵:۳۱
کد خبرنگار: 2748
کد خبر: 85606370
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جذب سرمایه گذار، نقطه عطف فعالیت های اقتصادی در لرستان

خرم آباد - ایرنا - لرستان استانی چهار فصل و پر از نعمات طبیعی سالهاست که از ضعف زیرساخت و نبود سرمایه گذاری های کلان در حوزه های مختلف رنج می برد و در دهه اخیر کارشناسان و مسوولان بر حضور بخش خصوصی در این استان تاکید داشته اند که اکنون این مهم به نقطه عطف فعالیت های اقتصادی تیم مدیریت ارشد آن تبدیل شده و در یک اقدام برنامه ریزی شده مسوولان شرکت سرمایه گذاری " آمود" را به این دیار دعوت کرده است.

به گزارش ایرنا لرستان استانی استراتژیک از نظر جغرافیایی و راهبردی است که شاهرگ مواصلاتی کشور در مسیر شمال به جنوب و حتی مرزهای غربی به شمار می رود اما با این وجود مسیر پر پیچ و خمی برای توسعه در پیش دارد و همچنان از سرمایه گذاری های کلان محروم است.

لرستان با وجود اینکه در مقایسه با بسیاری از استان های کشور وسعت کمتری دارد اما از شمال با همدان و مرکزی، از شرق با اصفهان، از جنوب با خوزستان و از غرب با کرمانشاه و ایلام همسایه بوده و از طریق باریکه‌ای در سمت جنوب شرقی دارای مرز بسیار کوتاهی با چهارمحال و بختیاری است و همین همسایگی های متعدد شرایط را برای مراودات اقتصادی فراهم کرده است.

فاصله زمانی بسیار کم این استان به مرزهای غربی و استان خوزستان، لرستان را به گذرگاهی امن و کم هزینه برای ترانزیت بین المللی کالا تبدیل می کند که در صورت مهیا شدن زیرساخت های لازم ، بازی دو سر بردی برای توسعه اقتصادی استان و رونق شرکت های سرمایه گذاری شکل می گیرد.

۱۶۰ هزار بهره بردار کشاورزی حدود نیمی از جمعیت لرستان را تشکیل می دهند و سالانه بیش از سه میلیون تن انواع محصول را تولید می کنند اما سهم سبد صادراتی استان از این فعالیت تنها ۳۰ هزار تن معادل ۱۰ میلیون دلار می باشد که در همین راستا قرارگاه اقتصادی کشاورزی با ضرب الاجل استاندار راه اندازی و فعال شده است.

لرستان به دلیل داشتن آب و هوای مناسب ، خاک حاصلخیز، نیروی انسانی توانمند و وجود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد مترمکعب رواناب یکی از مناطق مستعد کشور برای توسعه بخش کشاورزی است.

در حالیکه ۴.۷ درصد زمین های کشاورزی ایران در لرستان واقع شده و منابع آبی موجود در این استان حدود سه برابر این میزان می باشد اما میانگین زمین های آبی کشور ۴۶ و لرستان ۲۳ درصد بوده که به همین دلیل سال های اخیر اقدامات مختلفی برای این عقب ماندگی و توسعه کشاورزی لرستان از مسیر اجرای طرح های آبی صورت گرفته است.

حدود ۸۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی لرستان معادل ۴.۷ درصد اراضی کشور می باشد که از این سطح تاکنون ۱۵۰ هزار هکتار یعنی حدود ۲۴ درصد آبی شده است در حالیکه به گفته کارشناسان با تبدیل ۱۰۰ هزار هکتار دیمزار به زمین آبی، ارزش افزوده تولیدات استان در هر هکتار به هفت برابر افزایش یافته و بخش قابل توجهی ازمشکلات اقتصادی کشاورزان حل می شود.

در حالی ارزش افزوده تولیدات کشاورزی لرستان بیش از ۸۰ هزار میلیارد ریال برآورد می شود که با وجود خاک حاصلخیز، منابع آبی مطلوب و شرایط آب و هوایی مساعد اما کشاورزی معیشتی همچنان در این استان پابرجا است و سهم مردم این دیار از این نعمات خدادادی آنچنان که باید در سفره و اقتصاد خانواده ها نمایان نیست که این امر بیانگر ضرورت سرمایه گذاری های کلان در بخش فرآوری و صنایع تبدیلی این بخش است.

وجود ۱۱ میلیارد متر مکعب رواناب، رتبه اول استان های غیرساحلی در پرورش بچه ماهی، رتبه اول تولید تخم چشم زده در کشور، پرورش محصولات زراعی و باغی با قابلیت صادرات از جمله گردو، انار، انجیر و گندم و فرصت های گردشگری تاریخی و طبیعی، بستری مناسب برای حضور سرمایه گذاران هستند.

در این راستا امروز لرستان میزبان مدیر و اعضای شرکت " آمود" بود تا محمدجواد محمدی‌زاده که خود در دهه هفتاد استاندار این دیار بود بررسی های لازم را با تیم و همکارانش برای سرمایه گذاری در این دیار انجام دهد.

معادن لرستان، گنجینه سرمایه گذاری

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: این استان یکی از مناطق غنی در حوزه مواد معدنی است و قابلیت پذیرش سرمایه‌گذاری های کلان را در این بخش دارد.

بهمن جعفری افزود: لرستان به عنوان یکی از استان های معدنی کشور محسوب می‌شود که در زون (نقطه) سنندج - سیرجان و زاگرس میانی واقع شده است.

وی افزود: این مواد معدنی شامل مصالح ساختمانی گچ، آهک، نمک، مواد اولیه صنایع سیمانی و همچنین آنومالی ها (یا ظرفیت سنگ آهن و فلزی) هستند که عمده جنس معادن لرستان به صورت رسوبی و شامل کربنات کلسیم در شهرستان‌های خرم‌آباد، ازنا و الیگودرز است.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: اکنون ۱۷۰ معدن در این استان وجود دارد که شامل معادن سنگ های تزئینی و نما، شن و ماسه، آهک، گچ، دولومیت، سنگ لاشه، کربنات کلسیم، منیزیم و سدیم می شود و به تازگی نیز معادن مس و روی شناسایی شده است همچنین آنومالی های طلا و سنگ آهن در شمال الیگودرز و نورآباد شناسایی شده و گرانیت های پوست پلنگی نیز در معادن بروجرد موجود است.

جعفری ادامه داد: معادن سنگ های تزئینی در شهرستان دوره چگنی، سنگ های چینی در دورود و سنگ های مرمریت در ازنا و الیگودرز استخراج می شوند که برخی از آنها به دلیل کیفیت مناسب شهره جهانی دارند.

وی با تاکید بر ایجاد صنایع فرآوری و تبدیلی مواد معدنی در لرستان افزود: در صورت سرمایه گذاری اصولی برای این مهم، ارزش افزوده محصول نهایی افزایش خواهد یافت و با توجه به این شرایط، معادن لرستان گنجینه ارزشمندی از فرصت های سرمایه گذاری هستند.

گردشگری آب/ فرصت بی نظیر سرمایه گذاری در لرستان

استاندار لرستان نیز در این همایش گفت: این استان با همه ظرفیت ها عقب افتادگی سرمایه گذاری دارد که ضعف زیرساخت ها یک عامل اصلی این مساله است.

ابوطالب شفقت تصریح کرد: همچنین علاقه به سرمایه گذاری ها در کشور به سمت مراکز نزدیک یا خیلی دور از تهران است و برای استان های مثل لرستان که اقتصاد غیر صنعتی، خُرد و کشاورزی دارند حوصله سرمایه گذاری کمتر است.

وی با بیان اینکه منابع آب لرستان بیش از مازندران است ادامه داد: متاسفانه مدیریت آب در استان صورت نگرفته است.

استاندار لرستان تصریح کرد: در مجموع ظرفیت های طبیعی زاگرس بسیار بالاتر از البرز است اما استان های زاگرس نشین به دلیل دوری از پایتخت تا حدودی عقب افتاده اند.

شفقت اظهار داشت: زیباترین گردشگری لرستان، گردشگری آب است و طبیعت بسیار زیبا و کم نظیر آن نیازمند سرمایه‌گذاری است تا در این بخش فعالیت و کسب درآمد شود.

وی گفت: اقتصاد کشاورزی در لرستان حرف برای گفتن دارد از جمله اینکه کشت و صنعت، دامپروری و باغبانی آن شرایط خوبی دارد و می توان با سرمایه گذاری در این بخش فرصت های شغلی خوبی ایجاد کرد.

استاندار لرستان ادامه داد: این استان متاسفانه صنایع نیمه افتاده مانند پارسیلون دارد که ۲ هزار و ۵۰۰ کارگر آن بیکار شدند و با وجود ارزش گذاری سه همتی آن( هزار میلیارد تومان) ۲۲۰ هکتار زمین و ۶ هکتار سوله بدون استفاده افتاده مانده است.

شفقت با بیان اینکه در دولت گذشته بالای ۶۰ درصد صنایع لرستان که در دولت ۱۱ و ۱۲ تعطیل شده بود وارد چرخه شده است افزود: لرستان علاوه بر این در حوزه معدنی هم ظرفیت دارد و همه دستگاه ها آماده تسهیل سرمایه گذاری هستند.

جذب سرمایه گذار، نقطه عطف فعالیت های اقتصادی در لرستان

پیشنهاد سرمایه گذاری در بام خرم آباد

استاندار لرستان با اشاره به مجموعه گردشگری بام خرم آباد به عنوان مهمترین ظرفیت سرمایه گذاری برای شرکت آمود اظهار کرد: در این جلسه در خصوص زیرساخت های موجود در مجموعه بام و بیش از ۳۰ کیلومتر اطراف آن برای سرمایه گذاری گردشگری بحث و تبادل نظر شد.

شفقت افزود: خوشبختانه امکانات زیرساختی خوبی در مجموعه بام فراهم است و مدیران شرکت آمود برای سرمایه گذاری در آن ابراز تمایل کردند.

وی تصریح کرد: با استقرار شرکت نمایندگی آمود در استان ظرفیت ها و فرصت های سرمایه گذاری استان از جمله مجموعه بام خرم آباد به صورت دقیق بررسی خواهند شد تا با محاسبه ی امکانات شرکت آمود سرمایه گذاری نهایی شود.

برگزاری همایش سرمایه گذاری لرستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان نیز در این جلسه گفت: این استان کریدور غرب و جنوب کشور است و با داشتن ۱۱ میلیارد متر مکعب رواناب و ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول رودخانه فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری است.

سیروس ابراهیمی با اشاره به تشکیل قرارگاه کشاورزی و ایجاد زنجیره های مختلف افزود: شیلات استان رتبه اول استان های غیرساحلی در تولید ماهیان سردآبی دارد و تولید ۵۰۰ تنی گوشت خاویاری آن در سال جاری، تا سال ۱۴۰۴ به هزار تن و برای سال بعد به ۶۰ هزار تن می رسد.

وی ادامه داد: زیرساخت های خوبی در سد سیمره برای رومشکان ایجاد شده است و در مجموع ظرفیت خوب گردشگری تاریخی و اکوتوریسم در نقاط مختلف استان وجود دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان تصریح کرد: با توجه به داشته های استان، همایش سرمایه گذاری لرستان آبان امسال برگزار می شود و از مجموع ۶۰ فرصت سرمایه گذاری مطالعه شده، ۳۰ مورد برای حضور سرمایه گذاران عرضه می شود.

ابراهیمی افزود: زیرساخت های گردشگری در بام خرم آباد نیز آماده است و ۱۵ همت سرمایه گذاری زیر ساختی، راه، آب، برق، اینترنت و فضای سبز صورت گرفته و آماده حضور سرمایه گذاران است.

وی ادامه داد: ظرفیت بسیار خوب معدنی در حوزه قیر طبیعی لرستان وجود دارد ودر بخش گردشگری نیز پنج خانه تاریخی فاخر در بروجرد قابل واگذاری هستند.

سرمایه گذاری شرکت "آمود"در حوزه معدن و گردشگری لرستان

مدیر شرکت سرمایه گذاری آمود نیز گفت: لرستان مرکز تمدن فرهنگ و سنت، خاستگاه و زادگاه تمدن است و باید عقب ماندگی های آن ریشه یابی و برطرف شود.

محمدجواد محمدی زاده با تاکید بر اینکه امکان کار در لرستان وجود دارد افزود: در شهرهایی مانند خرم آباد به راحتی سرمایه گذاری صورت نمی گیرد اما رفتن راه رفته هنر نیست ولی انجام کار مستلزم بستر و شرایط خاص است.

وی ادامه داد: اشتغال مولد، حمایت از سرمایه گذاری و جلوگیری از مهاجرت جزو اهداف حضور در لرستان است که در این راستا شرکتی تاسیس می کنیم و کار مطالعه، طراحی و تامین منابع توسط آن شکل خواهد گرفت.

مدیر شرکت سرمایه گذاری آمود تاکید کرد: در بخش های مختلف از جمله گردشگری و معدن لرستان سرمایه گذاری می کنیم که این مهم منوط به ارائه اطلاعات کامل از سوی دستگاه های اجرایی است.

محمدی زاده اظهار داشت: کار ما نباید ضربه ای به منابع طبیعی، محیط زیست و ظرفیت های خداددای بزند در عین حال باید به حضور و اشتغال مردم کمک کنیم بنابراین به هیچ عنوان کار دلالی نخواهیم کرد.

بروکراسی اداری، نگرانی سرمایه گذاران

ذلقی از دیگر اعضای شرکت "آمود" نیز با اشاره به سختگیری و بروکراسی اداری گفت: مشکل بعد از عقد تفاهم نامه و قرارداد، اخذ مجوز و بروکراسی اداری است که سرمایه گذار را محدود می کنند.

وی ادامه داد: ما آماده سرمایه گذاری ارزی برای طرح های زیربنایی و بزرگ مانند تراکتورسازی و سد سازی در لرستان هستیم.

در این جلسه تفاهم نامه ای امضا شد تا بررسی ها انجام و تا ۱.۵ ماه آینده بسته های استان بررسی شود و در صورت امکان به قرارداد برسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha