دختران دیشموک دیگر از تحصیل باز نمی مانند

یاسوج- ایرنا- طبق اعلام بخشداری دیشموک، آمار پنج سال اخیر نشان می دهد حدود ۱۷۰ نفر از دختران منطقه دیشموک ترک تحصیل کرده اند . خانواده های این دختران با رفت و آمد آنان به شهرها برای ادامه تحصیل مخالف بودند اکنون در ابتدای سال تحصیلی جدید با افتتاح خوابگاه شبانه روزی در دیشموک زمینه ادامه تحصیل برای دختران این منطقه فراهم شده است و دیگر مجبور نیستند ترک تحصیل کنند.

به گزارش ایرنا، دیشموک آخرین نقطه شهرستان کهگیلویه و هم مرز با خوزستان است . این بخش سالهاست واژه محرومیت را با خود به همراه دارد ، بیکاری، خودکشی، نبود امکانات زیرساختی و نداشتن راه ارتباطی واژه های نام آشنایی برای دیشموک است.

در دولت های مختلف تلاش های زیادی برای زدودن غبار محرومیت از رخسار این بخش محروم انجام گرفته است با این حال هنوز جای کار بسیار دارد.

یکی از مشکلات همیشگی دیشموک نبود عدالت آموزشی و توزیع ناعادلانه مکانات و تجهیزات متناسب با عمق محرومیت های این بخش بوده است به گونه ای که طبق آمارهای بخشداری دیشموک فاصله زیاد مدارس و نداشتن خوابگاه دانش آموزی دخترانه، در پنج سال اخیر سبب ترک تحصیل ۱۷۰ دانش آموز دختر شده است.

کارشناس حوزه بانوان استانداری کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: دانش آموزان دختر این بخش در پی ترک تحصیل مجبور به ازدواج زودهنگام می شوند و طبق بررسی های انجام شده یکی از دلایل خودکشی زنان و دختران در منطقه دیشموک واقع در شهرستان کهگیلویه ازدواج زودهنگام دختران است.

زهرا محمدی تاکید کرد: این دختران در ابتدا به ۲ دلیل که شامل فاصله زیاد مدارس و مرد بودن معلم ها در دوره های راهنمایی و متوسطه از سوی خانواده ها مجبور به ترک تحصیل می شوند، بسیاری از دختران این منطقه در نهایت در سن ۱۳ الی ۱۴ سالگی تن به ازدواج های بی سرانجام و یا ناخواسته می دهند.

دختران دیشموک دیگر از تحصیل باز نمی مانند

یکی از دختران دیشموکی گفت: هر ساله تعداد زیادی از دوستانم مجبور به ترک تحصیل می شوند زیرا فاصله زیادی بین مدرسه تا محل زندگی مان وجود دارد. دختران اینجا دوست دارند درس بخوانند اما در سایه نبود امکانات تن به ازدواج های زودهنگام و ناخواسته می دهند.

این دختر روستایی ادامه داد: خانواده های ما با رفت و آمد دختران به شهرها برای ادامه تحصیل مخالفند و به همین دلیل از تحصیل باز می مانیم، کاش ما هم می توانستیم به راحتی تحصیل کنیم.

طبق آخرین آمارها بخش دیشموک بیش از پنج هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف دارد که هیچ خوابگاه دانش آموزی برای اسکان دانش آموزان بخش دیشموک و روستاهای اطراف آن وجود ندارد و نبود خوابگاه از مهمترین مشکل دانش آموزان این بخش است.

سال ۱۳۹۹ بود که عملیات اجرایی خوابگاه شبانه روزی دخترانه دیشموک با حضور نماینده مردم در مجلس و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی آغاز شد و قرار بود این طرح با همکاری بنیاد برکت اجرا شود.

اعتبار این پروژه ۸۰ میلیارد ریال اعلام شد و امید بود که با بهره برداری از این طرح زمینه ادامه تحصیل دانش آموزان دختر منطقه فراهم شود اما با گذشت حدود پنج سال این طرح نیمه کاره ماند.

دختران دیشموک دیگر از تحصیل باز نمی مانند

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای مهر امسال هدف‌گذاری شده بود که ۳۰ پروژه دولتی و خیرساز آماده‌سازی شود اما توانستیم این ۳۰ پروژه را به ۵۰ مورد برسانیم. امسال برای ۱۷۰ کلاس درس چهار هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

سید رضا حسینی نیک تاکید کرد: در میان این طرح ها پروژه‌های تأثیرگذاری همچون خوابگاه شبانه‌روزی دیشموک بود که امروز افتتاح شد. این خوابگاه ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه در پی داشته است.

وی عنوان کرد: این خوابگاه شبانه‌روزی در دیشموک امسال میزبان ۱۵۰ دانش‌آموز دختر خواهد بود البته در مجموع، ۴۷۰ نفر ظرفیت برای آن پیش بینی شده آن است.

با وجود رودخانه‌های پرآب و زمین‌های وسیع و آب‌وهوای مطلوب، کشاورزی و دامداری اینجا همچنان بشدت سنتی است و حاصل آن بیشتر از مصرف خود مردم نیست.

بخش دیشموک با ۲۳ هزار نفر جمعیت و ۸۵ روستا در ۹۰ کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه قرار دارد.دیشموک از محروم‌ترین بخش‌های کهگیلویه و بویراحمد است.

دختران دیشموک دیگر از تحصیل باز نمی مانند

به گزارش ایرنا، مطابق اساسنامه وزارت آموزش و پرورش، هیچ دانش آموزی نباید از تحصیل باز بماند حتی اگر در مناطق سخت گذر و دورافتاده باشد و متولیان امر موظف به تهیه امکانات تحصیلی برای این دانش آموزان بازمانده از تحصیل هستند.

طبق تعریف آموزش و پرورش، بازمانده از تحصیل به کسانی گفته می شود که یا به مدرسه نرفته اند و یا پس از طی یک دوره کوتاهی تحصیل را ترک کرده اند.

آموزش و پرورش از سال ها پیش تاسیس خوابگاه های شبانه روزی را در مناطق مختلف استان در دستور کار قرار داد تا بتواند دانش آموزان بازمانده از تحصیل را به چرخه علم آموزی برگرداند، پیش از این متولیان آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده بودند، خوابگاه شبانه روزی در اختیار حدود هزار نفر از این دانش آموزان قرار گرفته است اما این مراکز جوابگوی نیاز نیست و کمبود خوابگاه های دانش آموزی در استان دردی مضاعف برای ترک تحصیل دانش آموزان است.

۵۸ خوابگاه دانش آموزی در استان وجود دارد که جوابگوی نیاز استان نیست.در بخش دیشموک خوابگاه وجود ندارد البته ساخت خوابگاهی آغاز شده است اما این خوابگاه معلوم نیست ساخت آن کی پایان یابد.بدون تردید با تکمیل خوابگاه دخترانه دیشموک این بخش شاهد تحول آموزشی خواهیم بود.

بخش دیشموک بیش از پنج هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف دارد.بخش دیشموک یکی از بخش‌های محروم شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه در سال ۱۳۹۵ بیش از ۲۲ هزار نفر بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha