توجه ویژه رسانه‌های هند به سخنان پزشکیان در مورد «تعامل سازنده» با جهان

تهران- ایرنا- رسانه‌های هندی با پوشش خبری سخنرانی رئیس جمهوری ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به اظهارات دکتر مسعود پزشکیان مبنی بر اینکه ایران مایل به تعامل سازنده با جهان است، توجه ویژه‌ای داشتند.

به گزارش ایرنا، روزنامه ایندین اکسپرس امروز چهارشنبه در مورد سخنرانی شب گذشته دکتر پزشکیان نوشت: رئیس جمهوری جدید ایران چشم انداز خود را برای نقش آینده این کشور در روابط بین الملل تشریح کرد. پزشکیان قصد دارد ایران را وارد عصری جدید کند و آن را به سمت ایفای نقش سازنده و موثر در نظم جهانی سوق دهد.

به نوشته این روزنامه هندی، «پزشکیان در سخنرانی خود بر تعهداش برای ساخت پایه‌ای محکم برای ورود این کشور به عصری جدید تاکید کرد. با توجه به تاریخ اخیر ایران، این یک تغییر قابل توجه است. یادآوری می شود که رئیس جمهوری جدید ایران در ماه ژوئیه کار خود را آغاز کرد و چشم انداز نوینی برای ایران به ارمغان آورد».

ایندین اکسپرس اضافه کرد: «سخنرانی پزشکیان در مقایسه با [سخنرانان] سال‌های اخیر [ایران] لحن معتدل‌تری داشت، اگرچه او تاکید کرد که این مساله (تعامل سازنده با جهان) نیازمند تلاش‌های دیگر کشورها از جمله ایالات متحده برای عمل متقابل است.»

در همین ارتباط روزنامه هندو نیز گزارش داد: پزشکیان در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از حضور نظامی آمریکا در همسایگی ایران، تحریم‌های ایالات متحده و ترور سردار (شهید) قاسم سلیمانی در سال ۲۰۲۰ انتقاد کرد.

این روزنامه به نقل از رئیس جمهوری ایران نوشت: ما می‌توانیم از محدودیت‌ها فراتر برویم و دوران جدیدی را آغاز کنیم. دوره جدید با به رسمیت شناختن نگرانی‌های امنیتی ایران و همچنین کار مشترک بر روی موضوعات مشترک آغاز می‌شود.

هندو در ادامه تاکید کرد که پیام رئیس جمهوری ایران خطاب به تمام دولت‌هایی است که از استراتژی‌های غیرسازنده در قبال تهران پیروی می‌کنند.

روزنامه بیزنس استاندارد هم با پوششی مشابه از سخنرانی پزشکیان، نوشت: رئیس جمهوری جدید ایران در پایان گفت که امیدوار است امروز پیام ایران با دقت شنیده شود.

اما شبکه ایندیا تی‌وی نیوز صحبت‌های رئیس جمهوری ایران در مورد مساله هسته‌ای را برجسته کرد و به نقل از وی نوشت که تهران آماده پایان دادن به بن‌بست هسته‌ای با کشورهای غربی است و می‌خواهد «تعامل سازنده» در امور جهانی داشته باشد.

به نوشته این رسانه هندی، پزشکیان اعلام کرد که ایران مایل به تعامل با طرفین توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است؛ توافقی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد. پزشکیان افزود که اگر تعهدات این توافق به طور کامل و با حسن نیت اجرا شود، می توان گفت و گو در مورد موضوعات دیگر را دنبال کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha