خرید تضمینی گندم به ۱۱ میلیون و و ۹۷۶ هزار تن رسید

تهران- ایرنا- مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تولید ۱۵ میلیون تن گندم در فصل زراعی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲، گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۱۱ میلیون و ۹۷۶ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

«سهراب سهرابی» امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت تولید و خرید تضمینی گندم و زمان پایان برداشت افزود: این میزان خرید تضمینی گندم به ارزش ۲۱۱ هزار میلیارد تومان بوده که تاکنون ۱۶۷ هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

به گفته وی، طبق مکاتباتی که با سازمان برنامه و بودجه داشته ایم مقرر شده بخشی دیگر از مطالبات گندمکاران در هفته آینده پرداخت شود.

مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: از این میزان گندم خریداری شده، ۱۰ میلیون تن گندم نان برای مصارف نانوایی ها است و بین ۱.۵ تا ۲ میلیون تن گندم صرف صنف و صنعت می شود.

وی اضافه‌کرد: با توجه به میزان تولید و خرید تضمینی گندم سال جاری، همه نیاز گندم خبازی‌ ها و صنف و صنعت کشور از محل تولید داخل تامین خواهد شد و نیاز به واردات گندم نخواهیم داشت.

۵ استان رتبه برتر خرید گندم در کشور

سهرابی تصریح‌کرد: بیشترین میزان خرید تضمینی گندم به ترتیب مربوط به استان‌های خوزستان با یک میلیون و ۶۲۳ هزار تن، کردستان یک میلیون و ۱۷۰ هزار تن، گلستان یک میلیون و ۱۱۰ هزار تن، فارس ۹۱۵ هزار تن و کرمانشاه ۸۲۵ هزار تن است.

وی گفت: بررسی ها نشان می دهد که مجموع خرید گندم امسال نسبت به سال گذشته یک میلیون و ۶۳۵ هزار تن معادل ۱۶ درصد رشد داشته است.

ضدعفونی و بوجاری ۵۰۰ هزارتن بذر گندم

مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی افزود: اکنون عملیات بوجاری و ضدعفونی برای ۵۰۰ هزار تن بذر گندم در حال انجام است.

خرید ۱۷۰ هزارتن گندم دوروم

سهرابی اظهار داشت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۱۷۰ هزارتن گندم دوروم از کشاوران خریداری شده است که به مصرف کارخانجات ماکارونی و صنف و صنعت می رسد.

به گفته وی، امسال خرید گندم دوروم نیز نسبت به سال‌های گذشته افزایش جزئی داشته است.

ادامه خرید تضمینی گندم تا پایان آبان

مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی، مراکز خرید تحویل گندم را یک هزار و ۲۰۰ مرکز برشمرد و گفت: اصل زمان خرید تضمینی گندم تا پایان شهریورماه است که به نظر می رسد میزان خرید ۱۲ میلیون تن باشد.

وی تصریح کرد: براساس قانون خرید تضمینی، خرید گندم تا پایان آبان ماه جاری در استان های سردسیر کشور ادامه خواهد داشت اما رقم قابل توجهی نیست.

سهرابی، همچنان بر تحویل گندم به مراکز رسمی خرید تضمینی گندم تاکید کرد و افزود: کشاورزان از تحویل گندم خود به دلالان خودداری کنند.

به گزارش ایرنا، در سال زراعی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با قیمت ۱۷ هزارو ۵۰۰ تومان و گندم دوروم ۱۸ هزار تومان خریداری شد.


اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha