یک استاد دانشگاه: رئیس جمهور در رساندن صدای ملت ایران به جهانیان موفق عمل کرد

زنجان - ایرنا - یک استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی گفت: رئیس جمهور صدای ملت ایران را به گوش جهانیان رساند و در این عرصه موفق عمل کرد.

دکتر اصغر پرتوی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به سخنرانی رئیس جمهور ایران در سازمان ملل اشاره کرد و افزود: مواضع رئیس جمهور از قبیل حمایت از آرمان های مردم مظلوم فلسطین و محکومیت نسل کشی و وحشیگری رژیم صهیونیستی در برابر مردم بی دفاع غزه از مواضع ثابت و همیشگی نظام جمهوری اسلامی است اما ۲ سر فصل از سخنان رئیس جمهور در این مجمع به لحاظ محتوا و شیوه بیان جدید بود که شامل اولویت دادن به وفاق ملی و سیاست خارجی در ادامه سیاست داخلی است.

وی گفت: طبق تاکید رئیس جمهور، سیاست خارجی ایران استمرار سیاست داخلی مبتنی بر وفاق ملی است و همانطور که دولت در داخل بر اساس استراتژی وفاق ملی تشکیل شده است، در سطح منطقه‌ای و جهانی نیز برای گسترش مراودات اقتصادی، اجتماعی،‌سیاسی و امنیتی با سایر کشورها اقدام خواهد شد.

دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد زنجان گفت: همانطور که تمایل داریم وفاق در داخل کشور بین نخبگان، احزاب، فعالان سیاسی و دولت و ملت رخ دهد، رئیس جمهور نیز در این سخنرانی بر ایجاد تفاهم در جهان، کاهش دشمنی ها و بازسازی تعامل ایران با دنیا تاکید کردند.

پرتوی با بیان اینکه این موضوع سرفصل جدیدی در سیاست خارجی کشور از سوی رئیس جمهور بود، افزود: در ادامه همین موضوع، رئیس جمهور بر بازسازی تعاملات اقتصادی کشور با جهان در راستای احیای برجام تاکید کرد.

وی با بیان اینکه این بخش از سخنان رئیس جمهور نیز جدی و متفاوت‌ از سخنرانی های دوره های قبلی بود، گفت: این مطالب نشان داد دولت چهاردهم، جدیت بیشتری برای تعامل با جهان، تقویت روابط اقتصادی، حذف تحریم ها و برگشتن به برجام دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: " نیویورک تایمز" یکی از خبرگزاری های معتبر دنیا سخنان رئیس جمهور ایران را در سازمان ملل با این تیتر" پزشکیان ایران را وارد یک عصر جدید کرد" منعکس کرد یعنی پیام رئیس جمهور که یک نگاه جدید در دولت ایران حاکم شده است درحالیکه بر اصول کلی و ثابت جمهوری اسلامی تاکید دارد به دنیا مخابره شد.

این کارشناس با بیان اینکه رئیس جمهور ایران قبل از عزیمت به نیویورک نیز اعلام کرد که می خواهد دیدگاه ها و صدای ملت ایران را به گوش جهانیان برساند، ادامه داد: نگاه ایران تعامل با جهان بر اصل حکمت، عزت، مصلحت و حفظ حقوق ایران و عزت ملت ایران است و رئیس جمهور اعلام کرد که ایران به دنبال زیاده خواهی نیست.

دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد زنجان با تاکید بر اینکه مجمع عمومی سازمان ملل یک تریبون تبلیغاتی است، ادامه داد: این مجمع، تریبونی برای انتقال پیام، دیدگاه ها و نگرش های یک کشور به رهبران و سران دنیاست.

وی با بیان اینکه تریبون سازمان ملل فرصتی برای روشن سازی افکار عمومی، معرفی و شناساندن چهره واقعی ایران به دیگر کشورهاست، اضافه کرد: دشمنان انقلاب اسلامی با سوء استفاده از امپراطوری رسانه ای خود تصویری بدبینانه و مغرضانه از ایران بدون پایبندی به حقوق بین الملل و بشر را مخابره می کنند.

این کارشناس سیاسی خاطر نشان کرد: دولت چهاردهم تلاش دارد تا این وضعیت را اصلاح کند و دکتر پزشکیان توانست از این تریبون برای اصلاح چهره ایران استفاده کند و موفق هم عمل کرد.

وی با یادآوری برنامه های دیگر پزشکیان در نیویورک، اظهار داشت: رئیس جمهور در این سفر، دیدارهای مهمی را به ویژه با مقامات اروپایی داشتند که شاید روزنه ای برای برداشتن تحریم ها و بازگشت به برجام باشد.

مسعود پزشکیان رئیس‌ جمهور ایران یکم مهرماه به‌ منظور حضور و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک شد.

موعد سخنرانی دکتر مسعود پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل سه‌شنبه سوم مهرماه بود که به بیان دیدگاه‌های ملت ایران پرداخت.

این سفر هرساله در اواخر شهریور یا اوایل مهرماه صورت می‌گیرد و روسای جمهور کشورمان در ادوار مختلف به بیان نظرات و مسائل مورد نظر می‌پردازند.

سخنرانی در اجلاس جانبیِ مجمع عمومی به‌نام «سران برای آینده»، دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا، گفت‌وگو با رهبران ادیان الهی، نشست با مدیران رسانه‌ها، اندیشکده‌ها و دیگر دیدارهای دوجانبه با برخی سران کشورهای اروپایی، آسیایی و جهان اسلام از جمله برنامه‌های احتمالی رئیس‌جمهور کشورمان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha