مشکل آلاینده بوی نامطبوع در شهرکرد تا پایان بهمن ماه رفع می‌شود

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اقدامات یک واحد تولید غذای ماهی در شهرکرد برای کاهش آلودگی زیست محیطی و رفع بوی نامطبوع و نصب دستگاه کنترل بو در خروجی آن گفت: براساس حکم مرجع قضایی این واحد تولیدی تا پایان بهمن‌ماه فرصت دارد که مشکل آلاینده بوی نامطبوع را رفع کند.

به گزارش ایرنا، سعید یوسف‌پور روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به رنجش مردم در خصوص بوی نامطبوع به وجود آمده افزود: از ۲ سال گذشته رسیدگی به موضوع بوی نامطبوع این واحد به عنوان بزرگترین واحد تولید خوراک آبزیان کشور واقع در قطب صنعتی شهرکرد، در دستور کار مسوولان محیط‌زیست و مسوولان کارخانه قرار گرفته است.

به گفته وی، سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص حفظ حقوق عامه با هیچ دستگاه و بخشی مصامحه ندارد و حفظ حقوق عامه وظیفه قانونی این اداره است و در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه امسال با پیگیری که از سوی مرجع قضایی به این واحد تولیدی فرصت داده شد تا مشکل بوی نامطبوع رفع شود.

وی افزود: با توجه به اینکه این واحد تولیدی پنج خروجی دارد و دست‌اندرکاران و مسوولان کارخانه توانستند تاکنون یک دستگاه کنترل بو را از خارج کشور وارد کنند که بو را کنترل کنند و برای تامین چهار دستگاه دیگر با مشکل برخوردند.

یوسف‌پور افزود: مسوولان این و احد تولیدی برای رفع مشکل برای واردات دستگاه کنترل بو از خارج کشور توانسته از ظرفیت شرکت دانش‌بنیان برای حل مشکل بوی بد استفاده کند.

وی به پیگیری اداره کل حفاظت محیط زیست استان بعد صدور رای مقام قضایی نسبت به زیاد بودن فرصت ۹ماهه برای رفع این مشکل اشاره کرد و گفت: اعتراض این اداره کل در نهایت رد شده است و کماکان فرصت ۹ ماه برای رفع مشکل از سوی مرجع قضایی به این واحد داده شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این واحد تولیدی پنج خروجی هوا دارد که دستگاه تهویه هوا بر روی یکی از خروجی‌ها نصب شده است، گفت: براساس اندزه‌گیری انجام شده بر روی سیستم نصب شده در خروجی این واحد تولیدی این دستگاه قابلیت حذف ۸۰ درصد بوی نامطبوع را دارد.

مدیریت پسماند از مهمترین اولویت‌های حوزه محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری

یوسف‌پور افزود: مدیریت پسماند و اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا از مهمترین اولویت‌های حوزه محیط زیست استان در سالجاری است که با اجرای طرح "ماپ" و هچنین فعال ساختن کارخانه پسماند این مشکل در سطح استان کاهش پیداکند.

وی با انتقاد از اینکه اراده جدی برای حل موضوع پسماند در استان وجود ندارد ، گفت: در سال ۱۳۹۱ یک شرکت مجوز استقرار کارخانه پسماند را کسب کرد و بعد ازمدتی نتوانست به اهداف مورد نظر دست پیداکند و این واحد چندماه بعد از تاسیس غیر فعال شد و هم اکنون نیز با رای دیوان عدالت اداری حکم خلا ید کارخانه تصویب شد ه است.

به گفته وی، هم‌اکنون مراحل واگذاری این واحد به شهرداری شهرکرد انجام شده تا با واگذاری زمین از سوی جهادکشاورزی استان مرکز بازیافت راه‌اندازی شود چالش شیوه نادرست دفن پسماند به سامان برسد.

۱۶۸ شهرداری و دهیاری در چهارمحال و بختیاری به مراجع قضایی معرفی شدند

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: در سالجاری در حوزه مدیریت پسماند ۱۶۸ شهرداری و دهیاری در استان به مراجع قضایی معرفی شدند و تاکنون ۲۲۱ پرونده حقوقی برای شهرداری و دهیاریهای متخلف تشکیل شده است.

به گفته وی، در این مدت ۳۶۱ اخطاریه صادر شده و ۱۷ رای محکومیت از سوی مراجع قضایی صادر شد.

یوسف‌پور افزود: هم‌اکنون پسماند استان به صورت سنتی دفن می‌شود که به دلیل نبود محل دفن زباله استاندارد و فنس‌کشی نبودن این محل‌ها و همچنین پوشانده نشدن زباله با خاک باعث پخش شدن زباله در سطح شهرها و روستاها و آلودگی منابع آب سطحی و زیرزمینی و خاک می‌شود.

وی اظهار داشت: با اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در شهرکرد از اوایل سالجاری از طرف شهرداری شهرکرد ۱۰ درصد پسماند خانگی در شهرکرد مدیریت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ بیمارستان در سطح استان فعال است و پسماندهای بیمارستانی با ۱۴ دستگاه اتوکلاو خنثی‌سازی می‌شود، گفت: پسماندهای عادی بیمارستان‌های استان ۹۴۰ تن و پسماندهای عفونی و ویژه که نیاز به خنثی‌سازی دارد یک‌هزار ۳۲۵ تن است.

یوسف‌پور افزود: سالانه بیش از ۲۸ هزار و ۲۰۰ تن پسماند صنعتی عادی و ۷۰۰تن پسماند صنعتی ویژه و یک میلیون و ۸۵ هزار پسماند کشاورزی تولید می‌شود.

وی اظهار داشت: هم اکنون در نقاط مختلف استان از جمله مناطق گردشگری، تفرجگاه‌های استان، ورودی شهرها و روستاها و مناطق جنگلی و دور دست موضوع پسماند به عنوان یک چالش مطرح است که رفع این چالش به همراهی و همکاری بین بخشی نیاز است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: نزدیک به ۶ هزار واحد صنعتی، تولیدی، گردشگری و خدمات در بخش‌های مختلف فعال است به صورت مستمر پایش می‌شود و در سه ماه اول سال ۴۱ واحد آلاینده در استان شناسایی شده است.

وی گفت: پایش مستمر از واحدهای صنعتی شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، سامان، فارسان و لردگان انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون ۱۵.۳ درصد مساحت استان چهارمحال و بختیاری در قالب مناطق حفاظت شده تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha