۴ مهر ۱۴۰۳، ۱۴:۰۶
کد خبرنگار: 2218
کد خبر: 85607445
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حال و روز ناخوش قلعه "امیرمجاهد" رامهرمز/ریزشِ طبقه اول قلعه

اهواز - ایرنا - قلعه ثبت ملی "امیر مجاهد" در شهرستان رامهرمز این روزها حال و روز خوبی ندارد و ناخوش است. بخش زیادی از طبقه اول این قلعه  به گفته دوستداران میراث فرهنگی دچار ریزش شده و همین مساله همه بنا را در معرض تخریب قرار داده است.

به گزارش ایرنا قلعه " امیر مجاهد" در شهرستان رامهرمز واقع شده و در زمان استقرار و سلطه خوانین بختیاری (امیرمجاهد بختیاری) و در اواخر دوره قاجار ساخته شد و در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است.

به گفته دوستداران میراث فرهنگی مالک بنا پیش از فوت در حد بضاعت به این بنا رسیدگی می‌کرد و حتی قبل از فوت باغچه زیبا و سنتی آن را احیا کرد اما پس از فوت مالک این بنای تاریخی به حال خود رها شده است و در معرض تخریب کامل قرار دارد.

منصور معتمدی، دوستدار میراث فرهنگی رامهرمز روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا ادعا می‌کند که قلعه امیرمجاهد در حال نابودی است.

به گفته وی آخرین بار حدودا ۱۰ سال پیش این بنا از سوی اداره کل میراث فرهنگی مرمت شده و پس از آن روند مرمت در این بنا متوقف بوده است.

معتمدی اوضاع فعلی قلعه را نامساعد توصیف می‌کند و می‌گوید: طبقه اول قلعه به طور کلی نابود شده و طبقه دوم در معرض تخریب قرار دارد و در حال از بین رفتن است.

وی ادامه‌ می‌دهد: پس از درگذشت اردشیر بهبهانی، مالک این بنا، مشکلات بنا دوچندان شده است چراکه در زمان حیات وی به بنا رسیدگی می‌شد اما اکنون میراث فرهنگی شرط مرمت در ملک‌های خصوصی را مشارکتی عنوان می‌کند.

این دوستدار میراث فرهنگی می‌گوید: با ورثه پیرامون مرمت و رسیدگی به بنا صحبت شده است اما هنوز به اجماعی کلی در این باره نرسیده‌اند از این رو ضرورت دارد اعتباری به منظور مرمت و استحکام‌بخشی قلعه تخصیص داده شود.

وی توضیح می‌دهد: قلعه امیرمجاهد از جمله بناهای بسیار زیبا و چشم نواز در استان است که تقریبا در استان نظیری ندارد. مالک پیش از فوت باغچه سنتی این بنا را احیا کرده است.

معتمدی یادآورشد: با توجه به اینکه بناهای قدیمی از مصالحی همچون آجر و خشت ساخته شده‌اند نیاز به مرمت مداوم و باز زنده‌سازی دارند.

وی می‌گوید: اگر این بنای تاریخی احیا شود در گردشگری رامهرمز تاثیر مثبتی برجای خواهد گذاشت

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha