طرح پیشنهادی پزشکیان در «ایجاد منطقه قوی» برگرفته از دکترین سیاست خارجی ایران بود

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پیشنهاد ارائه شده از سوی رئیس جمهور در خصوص ایجاد منطقه قوی برگرفته از دکترین سیاست خارجی ایران است و بر همین اساس رهبری انقلاب هم چندین مرتبه در سخنان خود بر اهمیت ایجاد منطقه قوی در غرب آسیا تاکید کردند. 

حسین شاه‌پری کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص تاکید رئیس جمهور بر اهمیت و ضرورت اتحاد میان کشورهای منطقه به منظور تشکیل منطقه قوی در سخنرانی خود (سه شنبه شب) در مجمع عمومی سازمان ملل، اظهارداشت: اهمیت حضور سران کشورهای مختلف در مجمع سالیانه عمومی سازمان ملل از منظر بیان سیاست‌ها و رویکردهای کلان آن کشورها در خصوص مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه سفر به نیویورک اولین سفر رئیس جمهور به سازمان ملل محسوب می‌شود و جهان در انتظار شنیدن رویکردها و مواضع دولت جدید ایران بود، گفت: از جمله نکات مهمی که آقای پزشکیان در سخنرانی خود به آن اشاره داشت ضرورت تشکیل یک منطقه قوی و اتحاد منطقه‌ای بود و چند اصل را مطرح کردند که این منطقه قوی بر اساس آنها شکل می‌گیرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: آقای پزشکیان حضور نیروهای خارجی و فرامنطقه‌ای در کشورهای منطقه را منشا بی‌ثباتی قلمداد کرد، همچنین نگاه به مسئله نظم فراگیر منطقه‌ای با مشارکت فعال کشورهای منطقه و البته خروج از رقابت‌های کاذب تسلیحاتی در منطقه را نیز به عنوان اصول اساسی جهت تحقق هدف منطقه قوی بیان کرد.

شاه‌پری تصریح کرد: پیشنهاد ارائه شده از سوی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل برگرفته از دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و با تغییر دولت‌ها چندان تغییری در آن ایجاد نمی‌شود و بر همین اساس رهبری انقلاب هم چندین مرتبه در سخنان خود بر اهمیت ایجاد منطقه قوی در غرب آسیا تاکید کردند.

وی گفت: با توجه به اینکه ایران یکی از کشورهای پر همسایه محسوب می‌شود طبیعی است که ما تاکید بیشتری بر تقویت سیاست همسایگی داشته باشیم، موضوعی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم رنگ و بوی جدی‌تری گرفته و تلاش شد با انجام اقدامات گسترده روند سیاست فعال همسایگی را بیش از پیش داشته باشیم و خوشبختانه اهتمام بر تداوم این سیاست در دولت چهاردهم از سوی رئیس جمهور و وزیر امور خارجه مورد تاکید قرار گرفته است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: ایران برای آنکه از فشارهای گسترده آمریکا به سلامت عبور کند باید به سمت تقویت هرچه بیشتر منطقه قدم بردارد، چرا که یکی از سیاست‌های آمریکا در قبال ایران در این چهار دهه حذف بازیگری ایران در تحولات منطقه بوده است و در این راستا به دنبال منزوی کردن ایران و تنش زایی هرچه بیشتر میان ایران و همسایگانش بوده و هستند.

شاه‌پری در پایان خاطرنشان کرد: در واقع آقای رئیس جمهور در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به جای پرداختن به سیاست قدرت برتر منطقه‌ای که برای ما می‌تواند هزینه‌زا باشد و دیگر کشورهای منطقه از ما احساس خطر می‌کنند به دنبال ایجاد منطقه قوی رفت که نکته قابل تحمل و مهمی است. نکته قابل تأمل دیگر این است که ما در دوران گذار بین‌الملل به سر می‌بریم و ما نیز با درک این مهم به دنبال ایجاد منطقه‌ای قوی و با ثبات هستیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha