۷ مهر ۱۴۰۳، ۸:۱۸
کد خبرنگار: 5333
کد خبر: 85607668
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

«سرگذشت ادیان و اندیشه های آسمانی» در کتاب‌فروشی‌ها

تهران- ایرنا- کتاب «سرگذشت ادیان و اندیشه های آسمانی» شرحی مختصر بر چند آیین مهم جهان که به صورت داستانی- تحقیقی بیان شده است.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، کتاب سرگذشت ادیان و اندیشه های آسمانی شرحی است مختصر بر چند آیین مهم جهان که به صورت داستانی- تحقیقی بیان شده است. تحولات شرق و غرب تا حد زیادی به این ادیان وابسته بوده و هست. به‌همین خاطر در فصل ادیان شرقی آیین‌های هندو و بودا بررسی شده‌اند و پس از آن ادیان زرتشت، یهود، مسیحیت و اسلام که بیشتر در غرب نفوذ کرده‌اند، مورد مطالعه قرار گرفته است. پایان بخش کتاب نیز فصلی کوتاه در مورد نظرهای اسلام راجع به دیگر ادیان است.

دین برنامه‌ای الوهی برای شناختن خدا و نزدیک شدن به او و رسیدن انسان به سعادت و خوشبختی در هر دو جهان است. خوشبختی هر دو جهان درامتداد همدیگر است. یعنی ابتدا در این جهان باید خوشبخت شود تا به خوشبختی آن جهان هم برسد. خوشبختی دراین جهان مقدمه خوشبختی در آن جهان است، به شرطی که این خوشبختی از راه‌هایی به دست برسد که «از طرف خدا» پیشنهاد می‌شود. دین تنها وسیله نیایش و ستایش خدا نیست، بلکه برای کلیه‌ امور فردی و اجتماعی انسان است و برای این بخش از زندگی انسان هم دستورالعمل‌های جامع و مقررات خاصی دارد. پس هدایت بشر در ساختاری به نام «اجتماع» صورت می‌گیرد.

این کتاب هفت فصل دارد که در آن به بررسی«ادیان اولیه»، «ادیان شرقی»، «دین زرتشت»، «دین یهود»، «دین مسیح»، «دین اسلام» و «دیدگاه اسلام» پرداخته شده است. در فصل «ادیان شرقی» آیین‌های هندو و بودا نیز بررسی شده‌اند. پایان بخش کتاب نیز فصلی کوتاه در مورد نظرات اسلام راجع به دیگر ادیان آمده است.

قسمتی از متن کتاب

آیینی دوستدار طبیعت

زرتشتیان برای آتش احترام فراوانی قائل هستند، از این رو برخی به اشتباه آنها را آتش‌پرست می‌خوانند. نه تنها آتش که بسیاری از مظاهر طبیعت در این آئین جایگاه ویژه دارد که از آن جمله آب، خاک، کاریز و گاو است. پاکی در این آیین در دو معنا ظاهر می‌شود که یکی به‌معنای پاکی معنوی در شکل راستی و عدالت است و دیگری به معنای پاکیزگی ظاهری است که به حفاظت از طبیعت و منابع آن می‌انجامد.

انداختن آب دهان خصوصاً در حضور دیگران، عمل زشتی است و پلیدی به شمار می‌آید. هوایی که از ریه‌ها خارج می‌شود نیز موجب نجاست است و از این رو موبد هنگام افروختن آتش مقدس در آتشکده با پارچه‌ای جلوی دهان خود را می‌گیرد تا آتش مقدس آلوده نشود. آتشکده محل عبادت زرتشتیان است و آتش مقدس باید همیشه در آن فروزان باشد و هیچگاه خاموشی نبیند. از این رو آتش نگاهبانی دارد که به آن هیربُد گویند. آتش نماد نور الهی است و نمازهای پنجگانه‌ای که در آئین زرتشت وجود دارد باید به سمت آتش خوانده شود. وقتی ایجاد کاریز و نگهبانی از پاکی آب و فرمان‌هایی از این دست به عنوان عامل ثواب و پاداش در این آئین به شمار می‌آیند، رفته‌رفته به مجموعه قوانینی می‌رسیم که مومنین به زرتشت را ملزم به حفظ طبیعت می‌کند. (صفحه ۵۹)

کتاب سرگذشت ادیان و اندیشه های آسمانی نوشته محمد آسیابانی و محمدمهدی سیدناصری، در ۲۲۴ صفحه، با کاغذ کاهی، قطع رقعی و جلد شومیز، با شمارگان ۵۰۰ نسخه، در سال ۱۴۰۲ توسط کتاب‌های متمم واحد حقوق و روابط بین‌الملل موسسه نشر و تحقیقات ذکر به چاپ دوم رسید. این کتاب با کاغذ حمایتی منتشر شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha