در نمایشگاه دائمی ساترا چه می‌گذرد؟

تهران- ایرنا- مدتی است که سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی نسبت به برگزاری نمایشگاهی با مخاطب خاص شامل نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعضای شورای عالی فضای مجازی، مسؤولین مرکز ملی فضای مجازی و سایر دستگاه‌های دولتی، چهره‌های دانشگاهی و همچنین مسؤولین قوه قضاییه، اقدام کرده است.

به گزارش ایرنا، ساترا، سالی یک‌بار نمایشگاه عمومی خود را تحت عنوان نمایشگاه «رصتا» برگزار می‌کند که هفته گذشته شاهد برگزاری سومین نمایشگاه ملی رصتا در مصلای تهران بودیم. در کنار این نمایشگاه ملی، مدتی است که سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی نسبت به برگزاری نمایشگاهی با مخاطب خاص شامل نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعضای شورای عالی فضای مجازی، مسؤولین مرکز ملی فضای مجازی و سایر دستگاه‌های دولتی، چهره‌های دانشگاهی و همچنین مسؤولین قوه قضاییه، اقدام کرده است.

این نمایشگاه که شنبه‌ها برگزار می‌شود فرصتی برای هماهنگی تنظیم‌گرانه ساترا با سایر متولیان حوزه فرهنگ، هنر، رسانه و فضای مجازی است. واقعیت آن است که در اکثر موارد، تصور عمومی از فعالیت ساترا، محدود به فعالیت ممیزی محتوا در فضای مجازی است. این در حالی است که ساترا هشت بعد تنظیم‌گری دارد که شامل تنظیم‌گری محتوایی، تنظیم‌گری حقوقی، تنظیم‌گری اقتصادی، تنظیم‌گری اجتماعی، تنظیم‌گری سکو محور، تنظیم‌گری پژوهش‌محور، تنظیم‌گری فناورانه و تنظیم‌گری بین‌الملل است.

هر یک از این ابعاد تنظیم‌گری توضیحات مفصلی دارد که در نمایشگاه دایمی ساترا که هر هفته شنبه‌ها در محل سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی برپاست، ارائه می‌شود. در انتهای نمایشگاه هم مدعوین از تالار رصد پخش زنده ساترا بازدید می‌کنند که بیان‌گر اشراف ساترا نسبت به وضعیت فضای مجازی کشور است.

آنچه در پی می‌آید گزیده‌ای از سخنان برخی بازدیدکنندگان نمایش دایمی ساترا پس از انجام بازدید است که بیانگر اجماع نسبی مسئولین در خصوص اهمیت جایگاه ساترا و لزوم رفع خلاءهای قانونی برای ارتقاء تنظیمگری این نهاد تنظیم‌گر است.

سید علی یزدی‌خواه، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

بازدید از نمایشگاه ساترا به صورت کاملاً شفاف لزوم تهیه قوانین تکمیلی مرتبط به این حوزه را بیشتر از گذشته برای ما روشن کرد و به این نتیجه رسیدیم که لازم است تمام اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از این نمایشگاه بازدید کنند تا با اقدامات ساترا و خلأهای قانونی تنظیم‌گری شبکه نمایش خانگی بیش‌تر آشنا شوند. ساترا در حوزه ایجابی موفق عمل کرده است اما برای تنظیم‌گری بهتر نیاز به کمک مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه دارد.

حسین صمصامی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی

این نمایشگاه خیلی از مسایل را تبیین می‌کند و نشان می‌دهد فعالیت‌هایی که در ساترا انجام می‌شود در عرصه فرهنگی چقدر مهم است. در مقوله حفاظت از فرهنگ و ترویج فرهنگ اسلامی ایرانی، ساترا نقشی کلیدی ایفا می‌کند که امیدواریم خلأهایی که در قوانین برای نظارت دقیق‌تر این سازمان بر محتوای رسانه‌ها وجود دارد با همکاری مجلس و رسانه ملی این خلأها رفع شود. تنظیم‌گری ساترا نقطه کانونی شکل‌گیری یک اقتصاد سالم و حلال در رسانه‌هاست. به نحوی که هم حقوق مصرف‌کننده رعایت شود و هم به دلیل کسب درآمد بیش‌تر، اخلاق و ارزش‌ها مورد تهدید قرار نگیرد.

سید محمد حسینی، مشاور فرهنگی اجتماعی رئیس‌جمهور

نمایشگاه ساترا نشان داد که سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های فراگیر، رصد خوبی روی رسانه‌های صوت و تصویر دارد و خصوصاً تمام برنامه‌های زنده سکوهای کاربر محور را رصد می‌کند که این اقدام، کار بسیار حساس و دشواری است. البته ضروری است برای بهبود روندهای ساترا، خلأهای تنظیم‌گری شبکه نمایش خانگی شناسایی و برطرف شوند که مهم‌ترین آن خلأهای قانونی در حوزه جرم‌انگاری تخلفات سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی است.

یاسر جلالی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستیار ویژه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی

هر چند از بدو تأسیس ساترا قرابت و نزدیکی و آشنایی با این سازمان داشتم و با بخشی از فعالیت‌ها آشنا بودم اما پس از بازدید از نمایشگاه با فعالیت‌ها به صورت عمیق‌تر آشنا شدم. فعالیت‌های ساترا از نظر تنظیم‌گری، تنوع و حجم فعالیت بسیار خوب است و انتظار داریم که در سرخط‌های اصلی که به آن توجه می‌شود اتفاق‌های خوبی رخ دهد.

کامران غضنفری، پژوهش‌گر تاریخ معاصر و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی

برداشت کلی من بعد از گفت‌وگوهایی که با مسؤولان ساترا داشتم این است که علی‌رغم فعالیت و تلاش همکاران ساترا، هنوز برخی چالش‌ها در حوزه تنظیم‌گری شبکه نمایش خانگی وجود دارد که دلیل آن خلأ‌های قانونی است، به‌ویژه در حوزه ضمانت اجرایی تمهیداتی نیاز است که لازم است در قالب تصویب یک قانون یا ماده واحده خلأهای قانونی برطرف شود.

ابوالفضل ظهره‌وند، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی

اگر بخواهیم در عصر هوش مصنوعی و تحولات لحظه‌ای فناوری‌های رسانه‌ای، در حوزه نظارت و تنظیم‌گری حرفی برای گفتن داشته باشیم و بتوانیم به عنوان نهاد تنظیم‌گر تراز کشور و جبهه مقاومت اثرگذار باشیم باید کنش‌گری فعال را رقم بزنیم. برای نیل به این کنش‌گری قطعاً مجلس دوازدهم هم رسالت و نقش سنگینی دارد و سایر ارگان‌هایی که وجود دارند مانند وزارت امور خارجه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در کنار صدا و سیما و ساترا برنامه مشترک و موضع یکسانی داشته باشند.

سید مرتضی محمودی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی

هر حکومتی نیاز دارد که ساختارهای حکمرانی خود را با توجه به تحولات فناوری و اجتماعی مدام تصحیح کند و در این مسیر توجه به مرزهای فناوری و لبه‌های مصرف مخاطب از اهمیت بیشتری برخوردار است. تمرکز بر حمایت از تولید محتوای مناسب و همچنین توجه به فرهنگ‌سازی ضرورتی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد و این همان جایی است که ساختارهای تنظیم‌گر مانند ساترا باید مورد توجه و تقویت قرار گیرند.

احسان صالحی، مدیر عامل موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران

در حوزه تنظیم‌گری اگر کار پیشینی و قاعده‌گذاری زود و به موقع انجام شود، نیل به موفقیت و فرهنگ‌سازی در آن زمینه در دسترس‌تر است اما مشکل ما اینجاست که در مقوله‌هایی مثل صوت و تصویر فراگیر این امر دیر شروع شده و مجموعه سیاست‌گذار ما وقتی به یک سری آسیب و مشکل برخورده به فکر ریل‌گذاری و حمایت از تنظیم‌گری افتاده است و الآن نیاز است ساترا از طرف دولت و مجلس بیش‌تر از گذشته حمایت شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسنعلی اخلاقی امیری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

رسانه و فضای مجازی امروز یکی از ابزارهایی است که می‌توان به‌واسطه آن در میدان جنگ نرم قد علم کرد. هرچه به این حوزه توجه جدی‌تری داشته باشیم در پیش‌برد اهداف کشور و نظام‌مان موفق‌تر خواهیم بود. در این دوره از مجلس شورای اسلامی تلاش می‌کنیم خلأهای قانونی ساترا از بین برود و اگر اختلافی میان وزارت ارشاد و صداوسیما درباره نظارت بر نمایش‌ خانگی باقی مانده باشد آن را حل خواهیم کرد.

حجت الاسلام علی سیاوشی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

آنچه در ذهن من قبل از بازدید از نمایشگاه وجود داشت این بود که سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر، مجموعه‌ای زیر نظر صدا و سیماست و کار نظارتی و اجتماعی در حوزه محتوا را انجام می‌دهد اما وقتی آمدم و در بخش‌های مختلف با خدمات این سازمان از منظر حقوقی، مدیریت داده، محتوایی و رسانه‌ای آشنا شدم با مجموعه‌ای بسیار کامل و فراگیر و مناسب روبه‌رو شدم که تعامل کاملی با فضای مجازی و سکوهای اطلاعاتی دارد و تنظیم‌گری به معنای واقعی را انجام میدهد.

شاهید مظفری، رئیس مرکز طرح، برنامه و بودجه سازمان صدا و سیما

آینده رسانه‌ای کشور در گرو عملکرد مناسب ساترا است یعنی اگر ما بخواهیم رسانه آینده را پیش‌بینی و تحلیل و تدبیر کنیم، برای اینکه شاهد یک فضای مجازی سالم، مفید و امن در حوزه صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی برای مردم باشیم، باید سازمانی مانند ساترا در دل صدا و سیما متولد می‌شد و حتماً صدا و سیما نقش تنظیم‌گری خود را باید با تقویت ساترا جدی بگیرد.

امید علی مسعودی، رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره

این نمایشگاه نشان داد ساترا خیلی خوب عمل می‌کند و فضاسازی‌هایی که گاهی در برخی رسانه‌ها علیه ساترا می‌شود، درست نیست. مشکل این است که مردم با فعالیت‌های ساترا آشنا نیستند. ساترا به عنوان تنظیم‌گر باید خودش را به مردم معرفی کند. از بهترین راه‌هایی که ساترا می‌تواند خیلی دقیق خود را به نخبگان جامعه معرفی بکند، برگزاری همین نمایشگاه است. مخصوصاً این نمایشگاه برای دانشجوها و استادان دانشگاه خیلی لازم‌تر به نظر می‌رسد. اگر جامعه نخبگانی درباره چیزی توجیه باشند، می‌توانیم به توجیه شدن جامعه و ترویج مشارکت عمومی در حوزه دفاع از عملکرد ساترا امیدوار باشیم.

محمود احمدی، مدیر کل توسعه صلح و سازش مرکز حل اختلاف قوه قضاییه

شخصاً از فعالیت‌های شبانه‌روزی ساترا برای آگاه‌سازی جامعه و حفظ امنیت فضای مجازی و صیانت از خانواده‌های ایرانی در فضای مجازی تقدیر و تشکر می‌کنم. اطلاعاتی که در نمایشگاه ساترا ارائه شد باید در دسترس عموم قرار گرفته و جامعه با خدمات این نهاد نظارتی و حمایتی به نحو کامل آشنا شود تا پایش‌های ساترا به نحو مشارکتی پیش برود.

جواد جمیری، رئیس سازمان بسیج هنرمندان

با وجود تنظیم‌گری‌ها که در چند وقت اخیر انجام شده است اما باز هم فضا و محتوا، نیاز به تغییراتی دارد تا کاملاً مطلوب شود اما باید در نظر داشت که ساترا از نظر قانونی خلأهایی دارد که باید با کمک مجلس و قوه قضاییه برطرف شود. بسیج هنرمندان می‌تواند در حوزه ارزیابی به ساترا کمک کند زیرا بسیج دارای ۱۰ انجمن تخصصی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری است و ما می‌توانیم به ساترا در تولید محتوا، در حوزه عناصر انسانی متخصص همکاری داشته باشیم.

محمدصادق باطنی، مدیر شبکه کودک و امید

این نمایشگاه اتفاق خوبی بود؛ مجموعه ساترا در موضع ادراک‌سازی و معرفی ظرفیت‌های خود به فعالان حوزه رسانه این نمایشگاه را ترتیب دادند، معتقدم این نمایشگاه تدبیر خلاقانه‌ای است اما بخش مهمی از رشد جزیره‌ای مجموعه فعالان در کشور است که دلیل مهم آن عدم اطلاع از فعالیت‌های یک‌دیگر است. ‌حوزه خاصی که ساترا تولی‌گری آن را بر عهده دارد، حوزه نو و جدیدی است؛ پس برگزاری این نمایشگاه اتفاق جذابی است من هم به طبع از آن ایده گرفتم گرچه خیلی بیشتر می‌تواند توسعه پیدا کند ولی همین اتفاق هم ارزشمند است برای همین از دست اندرکاران آن ممنون هستم.

علیرضا بختیاری، مدیر مسؤول گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد

ساترا به دوره تثبیت خود رسیده و در حال حاضر کارکرد آن هم برای سکوها و هم کاربران مشخص شده است. در دوره گذشته ساترا تلاش می‌کرد تا ببیند چه جایگاهی دارد و قطعاً این موضوع با چالش‌هایی همراه بود، بخشی از این چالش‌ها در درون صداوسیما و بخش دیگر در وزارت ارشاد بود. در حال حاضر کارکرد ساترا هم برای سکوها و هم کاربران مشخص شده است واین اتفاق جای تبریک دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha