جریمه شکار مرال در مازندران چقدر آب می‌خورد؟

ساری-ایرنا- فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به وجود گونه های جانوری ارزشمند متعدد در جنگل های هیرکانی واقع در این استان از ۶ برابر شدن جریمه شکار گوزن، مرال و شوکا خبرداد.

به گزارش ایرنا ،علی ابراهیمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: بر اساس قوانین جدید حفاظت از گونه‌های در معرض خطر انقراض جانوری، جریمه شکار گوزن ،مرال و شوکا امسال برای گونه نر ۲ میلیارد و ۹۷۰ میلیون ریال و برای گونه ماده حدود ۹ میلیارد ریال است.

وی با اشاره به اینکه این میزان جریمه ۶ برابر جریمه های قبلی است ، ادامه داد: حفاظت از این گونه‌های نادر به عنوان نمادهای اکوسیستمی و محیط زیستی کشور و مازندران مورد اهمیت است که باید در این زمینه همگان یاری گر باشند تا شکاری صورت نگیرد که منتج به اعمال جریمه شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران گفت:با توجه به اینکه فصل گاوبانگی گوزن ها تا ۱۵ مهر ماه ادامه دارد در کنار برپایی چادرهای حفاظت از گاوبانگی در مناطق مختلف، ورود تورهای گردشگری هم به زیستگاه‌های این گونه کمیاب در مازندران ممنوع است.

وی تعداد گوزن‌های مرال و شوکا در مازندران را حدود ۵۰۰ راس ذکر کرد و گفت: در قوانین برخورد با متخلفان، جرایمی مانند توقف اسحله و حبس هم پیش بینی شده است که در این باره نیز قانون با جدیت اجرا می‌شود.

گاو بانگی فعالیت پر سر و صدای گوزن نر همزمان با فصل جفت گیری برای تعیین قلمرو است که در آن گوزن نر برای تعیین قلمرو به جنگ با دیگر نرها می رود و با ایجاد صدایی شبیه صدای گاو اهلی، گوزن های ماده را به حضور در محدوده قلمرو خود فرا می‌خواند.

در فصل گاوبانگی اگر گوزن نر صدای همجنس نر دیگری را در قلمرو خود بشنود با سرعت به سمت صدا حرکت می کند تا گوزن مهاجم را از قلمرو خود خارج کند.

جریمه شکار مرال در مازندران چقدر آب می‌خورد؟

به گزارش ایرنا، استان مازندران زیستگاه ۴۹۰ گونه جانوری از رده‌های مختلف مهره‌داران اعم از پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستیان و ماهی‌ها است. ۲۶ گونه جانوری در مازندران در زمره گونه های تحت حمایت سازمان های بین المللی محیط زیست قرار دارند.

مرال یا گوزن قرمز از خانواده گوزن‌ها و از بزرگ‌ترین گونه‌های جانوران علفخوار ایران محسوب می شود و جنگل‌های هیرکانی زیستگاه طبیعی این گونه به شمار می‌رود. ، مرال همچنین بزرگترین گونه گوزن ایران است و در گستره جنوبی دریای خزر یعنی مناطق جنگلی استان‌ های گیلان، مازندران و گلستان زندگی می‌کند.

شوکا، کوچکترین گوزن ایران، نوعی گوزن کوچک بومی اورآسیا به رنگ سربی یا سرخ است.شوکا با ۹۵ تا ۱۳۵ سانتی‌متر طول و ۶۵ تا ۷۵ سانتی‌متر ارتفاع در ناحیهٔ شانه و ۱۵ تا ۳۰ کیلوگرم وزن، گوزنی نسبتاً کوچک است. طول دمِ شوکا ۲ تا ۳ سانتی‌متر است. این حیوان بدنی ظریف، دست‌هایی کوتاه‌تر از پاها، گوش‌هایی باریک و سم‌هایی سیاه‌رنگ و باریک و بلند دارد. شوکاهای نر شاخ‌های کوچکی دارند که در قاعده، سه شاخک دارد. زیر بدن و دم شوکاها سفید و سطح بدن آن‌ها قهوه‌ای مایل به قرمز است.

نرها شاخ دارند و ماده‌ها بدون شاخ‌اند. شاخ نرها در پاییز می‌افتد. شوکاها با شاخ زدن به درختان جوان، قلمرو خود را تعیین می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha