خاموشی‌های مستمر در خنکای پاییزی کرمان مردم را کلافه کرده است

کرمان - ایرنا - اینجا در کرمان وقتی می‌گوییم قطع برق، یعنی همزمان قطع آب در منازل شهروندان و تصور کنید بدون آب و برق چه شرایطی حتی در فصل خنک پاییز باید تحمل کرد؛ اما واقعیت اینکه خاموشی‌ها در استان نه تنها کمتر، بلکه از تابستان بیشتر هم شده است و مسئولان نیز تنها به همان پاسخ‌های تکراری زمان تابستان بسنده می‌کنند.

به گزارش ایرنا، با قطع برق، شبکه آب از کار نمی‌افتد اما استفاده از پمپ و نحوه تامین شبکه داخلی ساختمان‌ها در کرمان به گونه‌ای است که با قطع برق، پمپ نیز از کار می‌افتد و بیشتر شهروندان برای ساده‌ترین امور خود دچار مشکل می‌شوند، حالا در این شرایط که در شهر کرمان خنکای کویری پاییز، مصرف برق را به‌شدت کاهش داده اما خاموشی‌ها حتی از زمان تابستان هم بیشتر شده است؛ هم از نظر وقوع خاموشی و هم گاه، مدت زمان خاموشی.

به‌نوبت و به صورت مستمر در نقاط مختلف شهر خاموشی‌ها اعمال می‌شود با این تفاوت که اگر تابستان سر ۲ ساعت برق وصل می‌شد، حالا خاموشی‌ها در برخی مناطق شهر به ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه هم می‌رسد و هرروز نیز این خاموشی در این محله‌ها اعمال می‌شود و مردم در استانی که در تولید برق شرایط نامناسبی ندارد، می‌پرسند آیا همه کشور همین شرایط را دارند یا خیر؟.

در پاسخ به چرایی این خاموشی ها باوجود خنکی هوا، مسئولان برق همواره تاکید می کنند که مصرف برق در شبکه ای سراسری و واحد اتفاق می افتد و اینطور نیست که اگر یک استان تولید بیشتری داشت، برق آن کمتر قطع شود.

چند هفته است که مسئولان شرکت توزیع و برق منطقه ای وعده بازگشت شرایط عادی را می دهند اما باز خاموشی ها تکرار می شود و می گویند چون هوا اندکی دوباره گرم شد، درگیر این شرایط شدیم.

واقعیت اینکه پس از تابستان بسیار گرم که با استفاده بیش از حد وسایل سرمایشی در کنار ناطرازی تولید و مصرف برق، خاموشی و قطعی، مهمان ناخوانده منازل و اماکن تجاری و صنعتی و حتی بخش کشاورزی شده بود، این شرایط در پاییز هم دست از سر شهروندان در کرمان برنداشته است.

پاسخ برق منطقه ای

خبرنگار ایرنا برای بررسی چرایی دلایل تشدید قطعی برق در شبکه با مسئولان شرکت توزیع برق شمال کرمان تماس گرفت که ارائه پاسخ را به مدیریت شرکت برق منطقه ای به دلیل مدیریت شبکه ارجاع دادند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان کرمان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره افزایش دما در تابستان امسال و رشد مصرف برق بیان کرد: نیروگاه های برق‌آبی کشور که ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت تولید داشتند به مرور تا نیمه شهریور از مدار خارج شدند و این در حالی است که وجود این نیروگاه ها عامل مهمی در کنترل میزان فرکانس برق هستند.

خاموشی‌های مستمر در خنکای پاییزی کرمان مردم را کلافه کرده است

حمیدرضا حبیبی ادامه داد: برخی از نیروگاه های حرارتی نیز که در تابستان با تمام ظرفیت کار می کردند به دلیل تعمیرات از مدار خارج شدند.

وی خاطر نشان کرد: طی سه روز گذشته مجدد با گرمای هوا مواجه شدیم، اگرچه مصرف برق به اندازه تابستان نیست اما به دلایلی که ذکر شد و کاهش تولید فرکانس شبکه به محدوده غیرمجاز وارد می شود، مرکز دیسپاچینگ و کنترل شبکه برای مدیریت فرکانس از حذف و کنترل بار استفاده می کند که باعث خاموش و قطعی برق می شود.

تا ۲ روز آینده

مدیرعامل شرکت برق متطقه ای کرمان تصریح کرد: با توجه به پیش بینی ها طی ۲ روز آینده آخرین روزهایی است که قطعی برق (در این محدوده زمانی) داشته باشیم و وضعیت شبکه برق به حالت عادی بر می گردد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه باتوجه به وضعیت تولید در استان چرا استان درگیر این میزان خاموشی است و آیا دیگر استان ها نیز همین خاموشی را دارند، تاکید کرد: شرایط خاموشی ها در کل کشور یکسان است و فقط برای کرمان نیست؛ تلاش می شود وضعیت شبکه برق با حفظ مساوات برای تمام نقاط مدیریت شود.

حبیبی گفت: البته ممکن است برخی اوقات‌ خاموشی ها مربوط به مشکلات پیش‌بینی نشده برای شبکه مثل خرابی ترانسفورماتور یا خطوط داخل شبکه اتفاق بیافتد.

وی برای وضعیت سرما نیز ادامه داد: تامین برق در زمستان منوط به تامین گاز نیروگاه ها است که در این مورد تامین گاز بخش خانگی در اولویت قرار دارد.

مردم مدیریت کنند

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای کرمان در عین حال تصریح کرد: مردم می توانند با مدیریت مصرف مانند خاموشی لامپ های اضافه یا استفاده نکردن از وسایل برقی پرمصرف در ساعات اوج بار، از ناطرازی برق جلوگیری کنند تا پاییز و زمستان به لحاظ تامین برق مشکلی نداشته باشیم.

وی اظهار داشت: تمامی نیروگاه های برق در استان کرمان در حال تولید و در مدار هستند، البته در ساعات مختلف به دلیل تفاوت بین تولید و مصرف ممکن است نوساناتی هم وجود داشته باشد.

به گزارش ایرنا گرچه وعده تمام شدن‌خاموشی ها بیش از یک ماه ادامه دارد اما به نظر می‌رسد ناطرازی شبکه برق و کاهش تولید، پیش‌بینی پایان قطع برق در کشور و استان کرمان را با تردید مواجه ساخته است و انتظار می رود در مدیریت بحران انرژی در کل، و افزایش تولید در سطح سراسری برنامه های مبی با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و غیرخصوصی اعمال شود به گونه ای که بخش های غیردولتی نیز تمایلی به ورود به این عرصه داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha