پایان سه روز مذاکرات دیپلماتیک رئیس جمهور؛ پزشکیان نیویورک را ترک کرد

نیویورک - ایرنا- دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور اسلامی ایران که به منظور شرکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده بود، چهارشنبه شب به وقت محلی به سه روز دیدارها و رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک خود پایان داد و با هیاتی که او را همراهی می‌کرد، نیویورک را ترک کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور اسلامی ایران عصر یکشنبه به وقت محلی برابر با اول مهر ماه ۱۴۰۳ (۲۲ سپتامبر ۲۰۲۴) به منظور شرکت در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تشریح مواضع جمهوری اسلامی درباره مسائل بین‌المللی درصدر هیات عالی‌رتبه سیاسی، وارد نیویورک شد.

پزشکیان را در این سفر، محمد جواد ظریف معاون راهبردی رئیس جمهور، مهدی سنایی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، محسن حاجی‌میرزایی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، علی طیب‌نیا مشاور عالی رئیس‌جمهور و سید محمد مهدی طباطبایی معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهور همراهی می کردند که به همراه او نیویورک را ترک کردند.

سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه در صدر هیاتی با حضور مجید تخت روانچی و کاظم غریب آبادی معاونان سیاسی و حقوقی و بین الملل خود، جمعه شب به وقت محلی ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۴ برابر با ۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۳ و پیش از حضور رئیس جمهور وارد آمریکا شد. هیات وزارت خارجه ایران، همچنان در نیویورک به سر می برد.

سه روز فشرده کاری رئیس جمهور در نیویورک

رئیس جمهور برنامه فشرده خود در نیویورک را در روز اول حضورش، با دیدار با مدیران و خبرنگاران ارشد آمریکایی در صبح دوشنبه دوم مهرماه ۱۴۰۳(۲۳ سپتامبر) آغاز کرد؛ دیداری که در آن با همان صراحت و صمیمیت همیشگی با خبرنگاران سخن گفت و از حملات و جنایات رژیم اسرائیل در غزه و تشدید حملات و جنگ طلبی این رژیم در منطقه بشدت انتقاد کرد.

رئیس جمهور دیدارهای بسیار فشرده ای در این سفر داشت از دیدار با همسایگان برای پیشبرد سیاست همسایگی تا کشورهای اروپایی و آغاز تعامل سازنده با غرب برای رفع تحریم های ضد ایرانی.

رئیس جمهور در اولین روز حضور در نیویورک دیدارهایی با مدیران ارشد رسانه های آمریکایی و بین المللی، روسای جمهور سوئیس، فنلاند، ترکیه و تاجیکستان، پادشاه اردن، رئیس شورای اروپا و دبیرکل سازمان ملل متحد داشت .

پزشکیان همچنین با اعضای گروه «اِلدِرز» (یا گروه متنفذین) که یک سازمان غیردولتی از چهره های دولتی است که با عنوان فعالان صلح و مدافعان حقوق بشر فعالیت می کند و خود را به عنوان رهبران مستقل جهانی برای صلح و حقوق بشر توصیف می کنند، داشت.

رئیس جمهور همچنین در نخستین روز حضور خود در نیویورک، در نشست سران برای آینده سازمان ملل متحد(میثاق آینده) که در حاشیه هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل ، امسال برگزار شد، شرکت و سخنرانی کرد و پیشنهاد تهیه گزارشی جامع از وضعیت کشورهای قربانی تحریم از سوی دبیرکل سازمان ملل داد و گفت که ما خواستار اصلاحات فوری در ساختار حکمرانی موسسات مالی بین‌المللی هستیم.

پزشکیان در دومین روز حضور در نیویورک نیز با جمعی از رهبران و نمایندگان ادیان الهی و علمای شیعه مقیم آمریکا، وزیر خارجه چین، رئیس جمهور صربستان و رئیس جمهور فرانسه دیدار و گفتگو کردند.

مهمترین برنامه رئیس جمهور در دومین روز حضور در نیویورک، سخنرانی در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود.

رئیس جمهور در سومین روز حضور خود در نیویورک با اندیشه ورزان ارشد آمریکایی (اندیشکده ها ) ، ولیعهد کویت، نخست وزیر پاکستان، نخست وزیر لبنان، نخست وزیر نروژ، رئیس جمهور بلغارستان، رئیس شورای حاکمیتی سودان، دکتر پزشکیان در دیدار جمعی از نخبگان سیاسی ایرانی مقیم آمریکا، ایرانیان مقیم آمریکا

نخستین سخنرانی رئیس جمهور در سازمان ملل؛ کوتاه و رسا

رئیس جمهور ایران، نخستین سخنرانی خود را در مجمع عمومی سازمان ملل، کوتاه و با سرعت قرائت کرد؛ سخنانی که کمتر از ۱۵ دقیقه (حد تعیین شده سازمان ملل برای سخنرانی سران و نمایندگان کشورها) طول کشید.

نخستین سخنرانی پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با دعوت او از جهان برای رقم زدن فصلی جدید صورت گرفت.

ورود ایران به عصر جدید و آمادگی برای تعامل با جهان

رئیس جمهور ایران همچنانکه که در آغاز سخنانش از ورود ایران به «عصر جدید» سخن گفت، در پایان هم بطور تلویحی خطاب به آمریکا و غرب اعلام کرد که دولت جدید ایران را آماده از سرگیری فصل جدیدی از مناسبات سیاسی با ایران ببینند. فصلی که به گفته پزشکیان، شرط اصلی آن، احترام و رفع تحریم‌های ایران است.

پزشکیان درباره ورود ایران به عصر جدید چنین گفت: «من قصد دارم بنیان‌هایی استوار برای ورود کشورم به عصر جدید و نقش‌آفرینی سازنده و مؤثر در نظام در حال ظهور جهانی پایه‌گذاری کنم، موانع و چالش‌ها را برطرف کنم و مناسبات کشورم را براساس ملزومات و واقعیت‌های دنیای امروز سازمان‌دهی نمایم.»

رئیس جمهور ایران در سخنانش به توافق هسته‌ای موسوم به برجام و خروج دونالد ترامپ اشاره کرد و گفت: «ما آماده تعامل با اعضای برجام هستیم. اگر تعهدات برجامی به طور کامل و با حسن نیت اجرا شود، می‌توان در مورد دیگر مسائل هم وارد گفتگو شد.»

محکومیت حملات و جنایات اسرائیل

پزشکیان در بخش نخست سخنان خود با محکوم کردن حملات و جنایات اسرائیل گفت: جامعه جهانی باید فورا خشونت را متوقف کند و هرچه زودتر آتش بسی دائمی بر قرار گردد و وحشیگری دیوانه‌وار اسرائیل در لبنان - پیش از آنکه منطقه و جهان را به آتش بکشاند - متوقف شود. رژیم اسرائیل در غزه شکست خورده است و با جنایت و وحشیگری و تلاش برای گسترش جنگ نمی‌تواند افسانه شکست‌ناپذیری خود را بازسازی کند.

رئیس جمهور گفت: مردم جهان در یک سال گذشته، ماهیت رژیم اسرائیل را دیده‌اند؛ دیده‌اند سردمداران این رژیم چگونه جنایت می‌کنند و در یازده ماه بیش از ۴۱ هزار مردم بی‌گناه را در غزه به خاک و خون کشیده‌اند که بیشتر زنان و کودکان بی‌گناه بوده‌اند؛ ولی به نسل‌کشی، کودک‌کشی، جنایت جنگی و تروریسم دولتی می‌گویند «دفاع مشروع»!

به بیمارستان و مهدکودک و مدرسه می‌گویند «هدف مشروع نظامی»!

به مردم آزادیخواه و شجاعی که در غرب و شرق جهان به نسل‌کشی آن‌ها اعتراض می‌کنند می‌گویند «یهودستیز»!

به مردم مظلومی که پس از هفت دهه اشغال و تحقیر، علیه آن‌ها به پا خاسته‌اند می‌گویند «تروریست»!

ولی این اسرائیل است که دانشمندان، دیپلمات‌ها و مهمانان ما را در سرزمین‌ ما ترور کرده؛ و از داعش و گروه‌های تروریستی پنهان و آشکار حمایت کرده است؛‌ در مقابل، ایران از جنبش‌های آزدای‌بخش و مردمی حمایت کرده‌است، که چهار نسل است قربانی جنایات و استعمارگری رژیم اسرائیل بوده‌اند.

یادداشت برداری نماینده اسرائیل از سخنان پزشکیان و استماع نمایندگان فلسطین

هنگامی که رئیس جمهور ایران در مورد نسل کشی رژیم اسرائیل سخن می گفت، یک نماینده اسرائیل در میز این رژیم در مجمع عمومی سازمان ملل، از سخنان او یادداشت برداری می کرد.

دو نماینده از فلسطین نیز در مجمع عمومی سازمان ملل حضور داشتند که با دقت به سخنان رئیس جمهور ایران گوش می دادند.

یادداشت برداری دیپلمات های آمریکایی از سخنان پزشکیان

هنگامی که پزشکیان از تحریم ها علیه ایران به ویژه تحریم های آمریکا و نیز خطاب به مردم آمریکا از رفتار دولت آمریکا با ایران بصورت طعنه آمیزی انتقاد می کرد، دو دیپلمات و نماینده از دولت جو بایدن رئیس جمهور دموکرات کنونی آمریکا حضور داشتند و سخنان رئیس جمهور ایران را که همزمان به انگلیسی ترجمه می شد، یادداشت برداری می کردند.

یاد سردار سلیمانی و انتقاد طعنه آمیز پزشکیان از رفتار دولت آمریکا

پزشکیان با خطاب قرار دادن مردم آمریکا بصورت طعنه آمیزی از نحوه رفتار دولت ایالات متحده آمریکا با ایران انتقاد کرد و سردار شهید قاسم سلیمانی در مجمع عمومی سازمان ملل چنین یاد کرد: «ما نیستیم که سران ارتش شما را ترور کرده‌ایم، بلکه آمریکاست که عزیزترین سردار نظامی ایران را در فرودگاه بغداد ترور کرده است.»

پیام پزشکیان به دولت ها در قبال ایران در عصر جدید

پزشکیان پس از خطاب قرار دادن مردم آمریکا، خطاب به دولت ها تاکید کرد: «پیام من به همه دولت‌هایی که راهبردی غیرسازنده در قبال ایران در پیش گرفته‌اند این‌ است که از تاریخ درس بگیریم. ما می‌توانیم از این محدودیت‌ها فراتر رویم و دوران جدیدی را آغاز کنیم. این دوران جدید با به رسمیت شناختن دغدغه‌های امنیتی ایران و هم‌چنین کار مشترک بر سر مسأله‌های مشترک شروع می‌شود.»

رئیس جمهور گفت: «تحریم‌ها، سلاحی مخرب و غیرانسانی هستند که با هدف فلج کردن اقتصاد کشور اعمال می‌شوند. محرومیت از دسترسی به داروهای حیاتی، یکی از دردناک‌ترین پیامدهای تحریم‌ها است که جان هزاران انسان بی‌گناه را به خطر می‌اندازد. این اقدام، نه تنها نقض آشکار حقوق بشر، بلکه جنایتی علیه بشریت است.»

رئیس جمهور ادامه داد: «ملت ما، در طول سال‌های گذشته، با تحمل سختی‌های فراوان ناشی از تحریم‌ها، نشان داده است که در برابر ظلم و ستم ایستادگی می‌کند. اگرچه زخم‌های ناشی از تحریم‌ها بر پیکره جامعه ما عمیق است، اما مواجهه با این تجربه تلخ، ما را به ملتی قوی‌تر، با اراده‌ای پولادین و خودباور تبدیل کرده است.»

پزشکیان سخنان خود را در سازمان ملل چنین پایان داد: «ایران آمادگی دارد برای ساختن دنیایی بهتر با قدرت‌های جهان و همسایگانش، مراودات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی مؤثر و از جایگاه برابر داشته باشد.پاسخ مناسب به چنین پیامی که از ایران صادر می‌شود، اعمال تحریم‌های بیشتر نیست، بلکه اجرای تعهدات قبلی در رفع تحریم‌ها برای بهبود واقعی شرایط اقتصادی مردم ایران است و زمینه‌سازی برای توافق‌های بیشتر.من امیدوارم این صدا از ایران امروز به خوبی شنیده شود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha