قاضی‌القضات مماشات احتمالی با مقصران مسکن مهر ناایمن سمنان را بررسی کند + فیلم

سمنان - ایرنا - نظر بر تخلیه خانه‌های قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان به دلیل نداشتن ایمنی، ساخت خانه‌های ویلایی جایگزین در دست انجام است، اما مالکان می‌گویند چرا هزینه ساخت خانه جایگزین از مقصران گرفته نمی‌شود و انتظار دارند دستگاه قضا با حضور قاضی‌القضات این موضوع را پیگیری کند و مماشات احتمالی با مقصران و سازندگان متخلف نادیده گرفته نشود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امروز پنجشنبه پنجم مهر ۱۴۰۳ حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه و سایر مسئولان عالی قضایی در سفری یک روزه در استان سمنان حضور دارند.

برنامه‌هایی در راستای رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی مردم استان سمنان پیش‌بینی شده است که دیدار با اقشار مختلف مردمی و جوامع نخبگانی استان سمنان، از جمله برنامه‌های سفر رییس دستگاه قضا است.

آغاز ماجرای مسکن مهر ناایمن سمنان

ساخت ۲۱ بلوک ۱۶ واحدی و در مجموع ۳۳۶ واحد در قالب مسکن مهر طی سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ آغاز شد و ساکنان آن از اردیبهشت ۱۳۹۲ از یک سو با دلخوری‌هایی از نحوه ساخت و تحویل و از سوی دیگر با رویای صاحبخانه‌شدن ساکن شدند. دیری نگذشت دیوارهای خانه‌های نوسازشان دهان گشود و اهمال‌کاری پیمانکار مطرح و پای دستگاه قضا به مساله باز شد. در نهایت، حکم بر مقاوم‌سازی صادر شد، اما به دلیل تاخیر در مقاوم‌سازی، کار به تخریب رسید.

بعد از تایید و اتفاق نظر مراجع مرتبط بر تخریب ساختمان‌های ناایمن مسکن مهر سمنان، با قید فوریت و به منظور جلوگیری از تکرار حادثه متروپل در سمنان، بسته‌های حمایتی برای مالکان به منظور تخلیه درنظر گرفته شد.

ناامیدی مالکان از تحویل به موقع خانه‌های جایگزین

با توجه به اینکه تعداد زیادی از مالکان خانه‌های ناایمن در قطعه‌های ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان از قشر ضعیف اقتصادی هستند، تصمیم بر این شد که فرم «ج» افراد سبز شود تا بتوانند پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات کمک‌هزینه ساخت دریافت کنند.

پرداخت سه میلیارد ریال وام ودیعه مسکن با تنفس ۲ ساله به هر یک از ساکنان ۲۱ بلوک ناایمن مسکن مهر سمنان برای تخلیه و اجاره خانه در مکانی دیگر، از دیگر اقدام‌ها برای کمک به مالکان برای تخلیه خانه‌های ناایمن در نظر گرفته شد.

ساخت خانه برای مالکان واحدهای ناایمن مسکن مهر سمنان در سه مرحله برنامه‌ریزی شد که قرار بود مرحله نخست مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد، اما هنوز به سرانجام نرسیده است.

تعدادی از مالکان خانه‌های ناایمن مسکن مهر سمنان می‌گویند: اسفند ۱۴۰۲ خانه‌های خود در قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان را تخلیه کردیم و هنوز مشخص نیست که زمین و خانه جایگزین کی تحویل می‌شود.

چرایی محکوم نشدن مقصران از سوی دستگاه قضا در سمنان

آنان اشاره دارند که سال ۱۳۹۵ هر یک از مالکان خانه‌های ناایمن ۳۰ میلیون ریال هزینه کردند و از پیمانکار بابت این گونه ساخت خانه شکایت شد. اما فایده ای نداشت، چرا که مسوولان کار را به یکدیگر پاس می‌دهند، انتظار می‌رود برای رفع مشکل راه حل ارایه کنند.

آنها تاکید دارند که پیمانکار ساخت خانه های قبلی کار را خراب کرد، الان چرا ما باید قسط پرداخت کنیم، پیمانکار متخلف کجاست؟ ما از دستگاه قضا انتظار داریم پیگیری کند و محکوم نشدن آنها از سوی دستگاه قضا محل سوال است.

دستگاه قضا به تخلف سازندگان مسکن مهر ناایمن ورود کند

آنان اظهار دارند: ما مالکان خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان آسیب دیدیم، نمی‌توان گفت همه مشکلات از تهران است و آنقدر بدقولی شود، این خانه‌هایی که گفتند ناایمن است، ۱۵ سال تکان نخورد و باز هم در همان خانه‌ها می توانستیم بمانیم و زندگی کنیم.

این مالکان خانه‌های ناایمن ابراز دارند: وام ودیعه مسکن با تنفس ۲ سال پرداخت شد و اکنون این زمان رو به پایان است و پرداخت اجاره و قسط ودیعه مسکن به طور همزمان با توجه به میزان دریافتی و مخارج زندگی نگرانی بزرگ ایجاد کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha