وزیر نفت: برای حضور در بازار نفت و گاز تاجیکستان آماده‌ایم

تهران- ایرنا- وزیر نفت گفت: شرکت‌های توانمند اکتشاف و تولید ایران برای همکاری و حضور در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت و گاز تاجیکستان و همچنین بازارهای بین المللی آمادگی دارند.

به گزارش ایرنا از وزارت نفت، محسن پاک‌نژاد در دیدار با دلیر جمعه وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان با اشاره به اشتراکات فرهنگی، زبانی، تمدنی و تاریخی دو کشور ایران و تاجیکستان، گفت: توسعه روابط اقتصادی به‌خصوص در حوزه انرژی با کشور دوست و برادر تاجیکستان برای ما جایگاهی ویژه‌ داشته و از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی تاکید کرد: پیش از این گام‌هایی مؤثر برای توسعه روابط دو کشور در زمینه اقتصادی برداشته شده و امیدواریم در دولت چهاردهم هم این روند تقویت شود.

وزیر نفت با تاکید بر توان بالای ایران برای حضور در بازار انرژی تاجیکستان گفت: شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) ایرانی نیز آماده حضور در بازار نفت و گاز این کشور آسیای میانه هستند.

وزیر نفت با تاکید بر توان بالای ایران برای همکاری در صنعت نفت و گاز کشور تاجیکستان، گفت: هم‌اکنون شرکت‌های توانمند ایرانی برای فعالیت در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت و گاز آمادگی دارند در بازارهای بین المللی حضور داشته باشند.

شرکت‌های ایرانی در بازار داخلی تاجیکستان حضوری فعال داشته باشند

دلیر جمعه وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان هم با تأکید بر اینکه این کشور توجه ویژه‌ای به توسعه همکاری‌های اقتصادی به‌خصوص در حوزه خرید نفت و گاز دارد، تصریح کرد: در سال ۲۰۲۳ سقف مبادلات تجاری ایران و تاجیکستان به ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است و بر اساس پیش‌بینی‌ها به نظر می‌رسد در سال میلادی جاری این مقدار ۶۰ درصد رشد خواهد داشت.

وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان با اشاره به اینکه آغاز تجارت نفت خام و فرآورده‌های نفتی بین دو کشور می‌تواند سقف مبادلات تجاری دو طرف را دو چندان کند، گفت: امیدواریم در سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به تاجیکستان مقدمات لازم برای توسعه تجارت با ایران در بخش نفت و گاز ایجاد شود.

جمعه با یادآوری اینکه هم‌اکنون بخش قابل توجهی از نیاز نفت خام و فرآورده‌های نفتی مورد نیاز روزانه تاجیکستان از طریق واردات تامین می‌شود، افزود: تاجیکستان برای تأمین امنیت انرژی خود دو پالایشگاه نفتی به ظرفیت پالایشی ۵۰۰ هزار تن در سال را دارد؛ علاقه داریم شرکت‌های ایرانی بتوانند در بازار داخلی تاجیکستان حضور فعالی داشته باشند.

وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان با تشکر از همکاریهای صورت گرفته وزارت نفت ایران برای آموزش متخصصین صنعت نفت و گاز تاجیکستان ، از وزیر نفت ایران درخواست کرد تا مساعدت‌ لازم را برای برگزاری دورهای تکمیلی بعمل آورد. علاوه بر این استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی برای اکتشاف، توسعه و تولید از میدان‌های نفت و گاز تاجیکستان را خواستار شد.

دلیر جمعه در پایان از وزیر نفت و کارشناسان صنعت نفت ایران برای بازدید از تاجیکستان به‌طور رسمی دعوت بعمل آورد.

در پایان وزیر نفت ایران نیز بر مساعدت و همکاری حداکثری با وزارت انرژی ‌و ذخایر آب جمهوری تاجیکستان تأکید کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha