تحویل ۲۰ هزار دستگاه سمعک به افراد دارای معلولیت شنوایی/ آموزش ۴۲۵ مترجم ناشنوایان

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر توان‌بخشی آموزشی، حرفه‌ای و توان‌پزشکی سازمان بهزیستی گفت: طی یک سال گذشته حدود ۲۰ هزار دستگاه سمعک و ۲۷ هزار عدد باتری سمعک به افراد دارای معلولیت شنوایی تحویل شده است.

زهرا نوع‌پرست در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به مناسبت هفته جهانی ناشنوایان -دوم تا هشتم مهرماه- افزود: خدمات شنوایی شناسی و گفتاردرمانی در سطح کشور، مساعدت مالی بعد از کاشت حلزون شنوایی، ارائه خدمات هنری و هنردرمانی به توانخواهان دارای معلولیت شنوایی، اعزام وتربیت مترجمین زبان اشاره، خدمات وحمایت های اشتغال، پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانش‌آموزان دارای معلولیت و شهریه دانشجویان معلول و طرح ارتقای توانمندی افراد دارای معلولیت شنوایی از جمله خدمات سازمان بهزیستی به افراد دارای معلولیت شنوایی به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر از مجموع افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی (بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر)، تعداد ۲۲۷ هزار نفر برابر با ۱۴.۶ درصد معلولان تحت پوشش، دارای معلولیت شنوایی هستند.

مدیرکل دفتر توانبخشی آموزشی، حرفه ای و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور در رابطه با خدمات شنوایی شناسی و گفتاردرمانی بهزیستی در سطح کشور گفت: در سال ۱۴۰۲ در ۲۶ واحد شنوایی‌شناسی تعداد ۲۳ هزار نفر و در ۲۱ واحد گفتاردرمانی تعداد ۴ هزار نفر از افراد دارای معلولیت شنوایی از خدمات تخصصی توانبخشی بهره مند شده‌اند.

نوع‌پرست اضافه کرد: همچنین بیش از ۲۶۰۰ نفر از افراد دارای معلولیت شنوایی در سال ۱۴۰۲ توانستند از مساعدت مالی سازمان بهزیستی و توانبخشی بعد از عمل کاشت حلزون بهره مند شوند.

وی ادامه داد: خدمات هنری و هنردرمانی با هدف بکارگیری هنر و قابلیت های آن درتقویت و سلامت بهداشت روان، ارتقای سطح کیفی زندگی توانخواهان دارای معلولیت شنوایی، ارتقای سطح آگاهی عمومی، تلفیق اجتماعی و کمک به مشارکت آنان در جامعه طراحی و ارائه می‌شود که در حال حاضر در ۱۲۵ مرکز توانبخشی به ۵۳۰۰ نفر توانخواه دارای معلولیت شنوایی خدمات هنردرمانی ارائه می‌شود.

نوع پرست اظهار داشت: همچنین ۳۷ گروه نمایشی افراد دارای معلولیت شنوایی در کشور فعال است که با دریافت حمایت‌های مالی از سازمان بهزیستی ضمن شرکت در جشنواره‌های تئاتر استانی و منطقه ای و اجراهای عمومی سالیانه به منظور حضور در سایر جشنواره های هنری کشوری نیز مورد حمایت قرار می گیرند.

تحویل ۲۰ هزار دستگاه سمعک به افراد دارای معلولیت شنوایی/ آموزش ۴۲۵ مترجم ناشنوایان

تسهیلگری اشتغال برای ۶۳۰۰ ناشنوا

مدیرکل دفتر توانبخشی آموزشی، حرفه‌ای و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور گفت: اعزام وتربیت مترجمین زبان اشاره به منظور زمینه‌سازی و افزایش دسترسی گروه ناشنوایان به فرصت‌های اجتماعی، اقتصادی و بهره‌مندی از امکانات مناسب برای ایفای نقش شهروندی طراحی و برنامه ریزی شده است. طی سال گذشته بالغ بر ۴۲۵ نفر مترجم متقاضی فراگیری زبان اشاره ایرانی آموزش دیده اند و بیش از ۷۷۰۰ مورد اعزام مترجم برای پیگیری و رفع نیازهای ناشنوایان در سطح کشور صورت گرفته است.

نوع پرست درباره خدمات وحمایت های اشتغال برای ناشنوایان نیز اظهار داشت: طی سال ۱۴۰۲ مجموعه خدمات اشتغال بهزیستی برای افراد دارای معلولیت شنوایی مشتمل بر خدمات خوداشتغالی و کارفرمایی، حق بیمه کارفرمایی و نیز خویش فرمایی حدود ۶۳۰۰ مورد بوده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۸ هزار نفر از دانش آموزان دارای معلولیت شنوایی از کمک هزینه تحصیلی برخوردار شدند و حدود ۲۴۰۰ نفر از دانشجویان دارای معلولیت شنوایی شهریه دانشجویی دریافت می‌کنند.

نوع پرست با اشاره به اجرای طرح ارتقای توانمندی افراد دارای معلولیت شنوایی گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۶۰۰ نفر توانخواه دارای معلولیت شنوایی تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha