مجارستان: تسلیحات غرب به اوکراین وضعیت میدان جنگ را تغییر نداد/ راه‌حل پشت میز مذاکره است

تهران- ایرنا- «پیتر سیجارتو» وزیر امور خارجه مجارستان گفت که تحویل تسلیحات غربی به اوکراین بی‌فایده بود، به دلیل اینکه نتوانستند وضعیت میدان جنگ را تغییر دهند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، پیتر سیجارتو در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار داشت: باید صادقانه این سوال را مطرح کنیم که آیا تحویل تسلیحات [غربی] [به اوکراین] عقلانی بوده است؟ و بدیهی است که به هیچ عنوان منطقی نبوده‌ است؛ به دلیل اینکه تحویل سلاح وضعیت را در میدان جنگ تغییر نداده و ما را به صلح نیز نزدیک نکرده است.

وزیر امورر خارجه مجارستان تصریح کرد که تحویل تسلیحات تنها باعث افزایش حجم سلاح طرفین مناقشه [روسیه و اوکراین] در خط مقدم و منجر به تلفات بیشتر و طولانی شدن جنگ شده است.

وی افزود: امیدوارم کسانی که هنوز به ارائه تسلیحات بیشتر به اوکراین فکر می‌کنند، این تاثیر و عواقبش را نیز در نظر بگیرند. به همین ترتیب، امیدوارم کسانی که قرار است تصمیم بگیرند که اجازه استفاده از تسلیحات غربی علیه اعماق استراتژیک روسیه داده شود یا خیر، تصمیم مسئولانه‌ای اتخاذ کنند.

این دیپلمات مجارستانی هشدار داد که «اگر اجازه داده شود که تسلیحات غربی، اعماق استراتژیک روسیه را هدف قرار دهند، بدون شک خطر جدی تشدید تنش را به همراه خواهد داشت.»

سیجارتو با بیان اینکه «اقدامات غرب در واکنش به درگیری در اوکراین، در ایجاد نتیجه‌ای مطلوب ناکام ماند، به دلیل اینکه آنها تصور می کردند که ممکن است برای این بحران، راه حلی در میدان جنگ وجود داشته باشد»، خاطرنشان کرد که باید «دور میز مذاکره» به دنبال راه حل این بحران بود.

وی ادامه داد: بنابراین، مجارستان در حمایت از آتش‌بس فوری و آغاز مذاکرات صلح [میان روسیه و اوکراین]، گفت‌وگو می‌کند. این سریعترین راه برای صلح خواهد بود.

در حالی که بیش از دو سال از جنگ در اوکراین می‌گذرد، خبرگزاری «تاس» امروز (پنجشنبه) همچنین گزارش داد که صدای انفجارهای شدیدی در نزدیکی یک فرودگاه نظامی در استان «خملنیتسکی» در غرب اوکراین شنیده شده است.

بر اساس گزارش‌ها، صدای انفجارها در شهر «استاروکونستانتینوف» که یک پایگاه هوایی در آن قرار دارد، از ساعات اولیه روز پنجشنبه شنیده شده است.

با وجود اینکه اوکراین حمله فرامرزی خود را در ۶ اوت (۱۶ مرداد) به منطقه کورسک روسیه آغاز کرد، نیروهای روسیه در ماه اوت (مرداد/شهریور) به سرعت در شرق اوکراین پیشروی کردند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین روز سه شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که جنگ بین روسیه و اوکراین را نمی‌توان تنها با گفت‌وگو فرونشاند اما مسکو باید مجبور به صلح شود.

زلنسکی که به دنبال حمایت رهبران غربی از برنامه‌ای است که او آن را «طرح پیروزی» اوکراین در جنگ با روسیه می‌خواند، گفت: این جنگ را نمی‌توان با گفت‌وگو آرام کرد. اقدام لازم است.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال «جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک» را در منطقه «دونباس» به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha