تقویت زیرساخت های جاده ای مطالبه نخست کهگیلویه و بویراحمد از دولت چهاردهم

یاسوج - ایرنا -تقویت زیرساخت های جاده ای به ویژه در محورهای ارتباطی شریانی مطالبه نخست مردم کهگیلویه و بویراحمد از مسوولان دولت چهاردهم است.

به گزارش ایرنا، راه های ارتباطی پرتردد پاتاوه به دهدشت، بابامیدان به یاسوج ،روستای کاکان به یاسوج و یاسوج به شهرسی سخت و کمربندی یاسوج از جاده هایی است که دارای نقاط حادثه خیز زیادی هستند و همواره شاهد سوانح رانندگی خطرناک در یان محورها هستیم که از دولت انتظار می رود برای بهسازی این محورهای مهم چاره اندیشی شود.

مشکلاتی که مرتفع شدن و مزایای آن تنها برای مردم کهگیلویه و بویراحمد نیست و می تواند منجر به فراهم شدن زمینه سفری امن برای مسافران هموطنان مسیرهای یاد شده به ویژه ساکنان استان های جنوب، جنوب غرب و مرکز کشور باشد.

اگرچه جاده ارتباطی پاتاوه به دهدشت پس از سال ها انتظار در سال گذشته به بهره برداری رسید اما این زیرساخت به اذعان کارشناسان دارای نواقص زیادی است و ضرورت دارد تا برای رفع این نقایص چاره اندیشی شود.

از آنجا که پس از بهره برداری از بزرگراه شیراز به اصفهان بسیاری از مسافران روستای کاکان را برای سفر به یاسوج را برای سفر به مرکز کهگیلویه و بویراحمد انتخاب می کنند در این مسیر روزانه شاهد حوادث ترافیکی زیادی هستیم.

عرض کم جاده ارتباطی سی سخت به یاسوج هم که امسال به جان باختن چندین مسافر این مسیر منجر شد یکی دیگر از چالش های حوزه راه در این استان است موضوعی که افزون بر به خطر افتادن جان مسافران صنعت گردشگری شهر توریستی سی سخت را هم تهدید می کند.

تولید گازهای سمی و دود ناشی از سوخت خودروهای پرشمار و محیط بسته و بدون تهویه هوا ۲ دستگاه تونل مسیر جاده یاسوج به بابامیدان ضرورت جت فن ها یا همان توربوفن ها را در این محور مهم ضروری کرده است.

همچنین بهسازی جاده کمربندی یاسوج به طول ۱۵ کیلومتر که مانند قاتلی بی‌رحم، هر روز جان انسان‌ها را می‌گیرد موضوع دیگری است که نیاز است برای آن چاره اندیشی شود،

این جاده که استان‌های شمالی و جنوبی کشور را به هم متصل می‌کند، به دلیل توسعه نیافتگی و ساماندهی نامناسب، به یکی از پرتصادف‌ترین محورهای استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شده است.

آن طور که کارشناسان می گویند:وجود روستاها، مدارس، قبرستان‌ها، کارواش، جایگاه‌های سوخت، ویلاها و باغ ها در حاشیه این محور، تردد دانش‌آموزان و عدم وجود رمپ‌های ورودی و خروجی استاندارد، از جمله عواملی هستند که به ترافیک سنگین و تصادفات ناگوار در این جاده منجر شده‌اند.

کارشناسان زیرساخت های ضعیف جاده ای را مهمترین علت سوانح جاده ای می دانند

رئیس پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد اعتقاد دارد که بخش عمده ای از سوانح جاده ای استان به علت کم عرض بودن جاده رخ می دهد.

تقویت زیرساخت های جاده ای مطالبه نخست کهگیلویه و بویراحمد از دولت چهاردهم

حسن دانایار با اشاره به اینکه ۹ درصد سوانح رانندگی استان در سال گذشته در جاده ۱۵ کیلومتری کمربندی یاسوج رخ داده ، می‌گوید:دلیل اصلی این تصادفات به توسعه‌نیافتگی محور کمربندی بر می‌گردد.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال با توجه به عرض کم جاده دهستان کاکان به شهر یاسوج، این مسیر ظرفیت این حجم از بار خودرو را ندارد و همین مساله منجر به وقوع چندین سانحه رانندگی با شمار مصدومان زیاد در تابستان امسال شده است.

دانایار تاکید کرد: چهارخطه شدن مسیر جاده ارتباطی کاکان تا شهر یاسوج به کاهش سوانح جاده ای در این مسیر کمک می کند.

وی تاکید کرد:جاده پاتاوه به دهدشت هم دارای نقاط حادثه خیزی است که با سنگین شدن بار ترافیک در مرداد و شهریور ماه امسال خود را نشان داد.

دانایار عنوان کرد: محور ارتباطی پاتاوه به دهدشت نیازمند تقویت زیرساخت های روشنایی تونل ها، رفع نقاط حادثه خیز و همچنین تعریض است.

جاده ترانزیتی ملی پاتاوه به دهدشت به طور ۱۰۰ درصد در محدوده ای کوهستانی قرار دارد و این مسیر حدود ۲۰۰ کیلومتر نسبت به راه های همجوار کوتاه تر است و بیش از ۲ ساعت زمان رسیدن جنوب به شمال را کوتاه می کند به همین علت بیشترین رانندگان این جاده را برای سفر انتخاب می کنند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص سوانح جاده ای جاده ارتباطی مهم بابامیدان به یاسوج عنوان کرد: تخلفات خودروهای شوتی و کم بودن عرض کم جاده منجر به سوانح جاده ای زیادی در این مسیر شده است.

دانایار تصریح کرد:با وجود نظارت های شبانه روزی پلیس راه بر محورهای ارتباطی کهگیلویه وبویراحمد و برخورد با رانندگان متخلف اما شمار حوادث به علت کمبود زیرساخت های جاده ای همچنان زیاد است.

گازهای سمی و ضرورت تجهیز تونل های یاسوج به بابامیدان

یک کارشناس اورژانس فوریت های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد می گوید:دود غلیظ ناشی از اگزوز خودرو ها در فضای سربسته تونل ها افزون بر بروز بیماری ها در بلند مدت باعث کاهش دید راننده ها و منجر به تصادف ها می شود.

تقویت زیرساخت های جاده ای مطالبه نخست کهگیلویه و بویراحمد از دولت چهاردهم

جهانبخش وحدت نژاد ابراز کرد: دود ناشی از اگزوز خودروها حاوی دی اکسید کربن و مونواکسید کرین است که سبب سرگیجه، اختلال در دید، سرفه در افراد می شود.

محور ارتباطی یاسوج به بابامیدان با ۹ تونل یکی از جاده های ترانزیتی و پرترافیک جنوب کشور بشمار می رود و در طول شبانه روز بخش زیادی از ترافیک مرکز به جنوب کشور از محور ارتباطی یاسوج - خوزستان و استان بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بندرهای جنوبی از جاده بابامیدان - یاسوج انجام می گیرد.

تونل شماره چهار از سمت بابامیدان به یاسوج به طول دو کیلومتر و تونل بعد از آن به طول بیش از یک کیلومتر به لحاظ وجود توده های از گازهای آزاردهنده اگزوز ماشین های سنگین و فرسوده یک مخاطره ای برای مسافران دارای مشکلات تنفسی،کودکان و افراد سالخورده و دلهره ای برای رانندگانی است که همواره در این مسیر تردد دارند و هیچ گونه جایگاه تهویه ای از همان ابتدای مطالعه طرح در نظر گرفته نشده است.

تونل‌ها محیط‌های بسته‌ای هستند که به علت تردد وسایل نقلیه موتوری آلودگی هوا در آن محرز و مشخص است. گازهای اصلی که در تونل ها خطر ایجاد می کنند گازهایی مانند متان، مونوکسیدکربن، دی اکسید کربن، سولفید هیدروژن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، آمونیاک و فرمالدئید هستند.

نگاهی به آمار سوانح جاده ای در کهگیلویه وبویراحمد

رییس مرکز خوادث و مدیریت فوریت های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت:نیمه نخست امسال ۶ هزار و ۲۰۵ تصادف خودروها در این استان امدادرسانی شد.

محمد امین نیکویی نژاد افزود:این حوادث ۱۰ هزار و ۲۰۴ نفر مصدوم داشته است.

وی اشاره به جان باختگان حوادث جاده ای نیمه نخست امسال در استان نکرداما تاکید کرد: سوانح جاده ای امسال در کهگیلویه و بویراحمد قربانیان پرشماری داشته است.

نیکویی نژاد تاکید کرد:تعداد زیادی از این حوادث در کمربندی یاسوج اصفهان،جاده ارتباطی بابامیدان به یاسوج ،جاده پاتاوه به دهدشت و مسیر ارتباطی روستای کاکان به شهر یاسوج گزارش شده است.

وی تصریح کرد: امسال چندین تصادف زنجیره ای در جاده های ارتباطی اصلی کهگیلویه و بویراحمد امدادرسانی شده که کم سابقه بوده است.

تکمیل طرح های در حال اجرا راهکار بهبود وضعیت راه های دسترسی

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد گفت:۳۰۰ کیلومتر جاده در قالب ۳۰ طرح بزرگ راهسازی در استان از جمله بزرگراه در حال اجراست که در صورت تکمیل این زیرساخت های کمک بزرگی به کاهش خوادث جاده ای در استان می شود.

تقویت زیرساخت های جاده ای مطالبه نخست کهگیلویه و بویراحمد از دولت چهاردهم

محمد راستا افزود: جاده های اصلی یاسوج به سمیرم،یاسوج به سی سخت،یاسوج به شیراز و دوگنبدان به بابکلان،اتصال لنده به محور پاتاوه به دهدشت از مهمترین طرح های در دست اجرای حوزه راهسازی در کهگیلویه وبویراحمد است.

وی با اشاره به اینکه این طرح ها با پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۹۰ درصد در دست ساخت هستند تاکید کرد:جاده سی سخت به یاسوج به طول هشت کیلومتر، کمربندی یاسوج پنج کیلومتر، راه ارتباطی دوگنبدان به باباکلان هشت کیلومتر،جاده چرام هفت کیلومتر،جاده سمیرم سه کیلومتر از مهمترین طرح های اجرا و بهره برداری شده در کهگیلویه وبویراحمد است.

راستا ابراز کرد: تاکنون ۶ هزار کیلومتر جاده ارتباطی در کهگیلویه و بویراحمد ساخته شده که یکهزار کیلومتر از این میزان اصلی، ۵۰۰ کیلومتر راه فرعی و بقیه جاده های روستایی است.

اهمیت تقویت زیرساخت های ارتباطی

آن طور که کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی در کهگیلویه وبویراحمد اعتقاد دارند توسعه زیرساخت های ارتباطی در این استان افزون بر فراهم کردن سفری امن برای مسافران به علت ایجاد بستر انتقال محصولات تولیدی بهره برداران حوزه کشاورزی ارتباط مستقیمی با معیشت مردم هم دارد.

از آنجا که معیشت بخش قابل توجهی از مردم کهگیلویه و بویراحمد برای پایه درآمد حاصل از تولیدات کشاورزی است و بهره برداران سالیانه حدود یک میلیون تن انواع محصولات زراعی،باغی ،گلخانه ای و دامی در این استان تولید می کنند کمک به ارتقای محورهای ارتباطی اصلی به ارسال آسان و به هنگام تولیدات پیش از افت کیفیت به بازارهای هدف و بهبود درآمد کشاورزان منجر می شود.

این صاحب نظران تاکید می کنند که صنعت گردشگری هم که یکی از ظرفیت درآمدزا و اشتغال در کهگیلویه وبویراحمد محسوب می شود در صورت تقویت زیرساخت های جاده ای رونق می گیرد و این امر به ثروت آفرینی و بهبود درآمد فعالان این عرصه کمک می کند.

انتقال آسان محصولات واحدهای صنعتی در حال بهره برداری و همچنین کارخانه پتروشیمی گچساران و دهدشت که در حال ساخت است موضوع دیگری است که نیاز به بهبود زیرساخت های جاده ای را نمایان تر می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha