آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی کرمانشاه امسال سه برابر شده است

کرمانشاه - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت: میزان آتش‌سوزی‌ها در استان کرمانشاه امسال در مقایسه با سال گذشته سه برابر شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، افشین یگانه روز پنجشنبه در نشست خبری اظهار کرد: امسال در مجموع ۱۳ هزار و ۶۵ هکتار از مراتع و عرصه های طبیعی استان دچار آتش سوزی شده است که از این میزان ۹ هزار و ۱۴۴ هکتار شامل عرصه های منابع طبیعی، ۸۲۵ هکتار زمین کشاورزی و سه هزار و ۹۶ هکتار را عرصه های محیط زیست تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه افزایش بارندگی های سال زراعی گذشته که موجب افزایش پوشش گیاهی منطقه شده از یکسو و از سویی دیگر افزایش شدت گرما از دلایل افزایش آتش سوزی ها در استان بوده است یادآور شد: در سال جاری در این سه عرصه بیش از سه هزار و ۷۰۰ مورد آتش سوزی روی داده که براساس بررسی های انجام شده علت ۹۰ درصد آنها عامل انسانی بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه ادامه داد: برهمین اساس برخی از این آتش سوزی ها سهوی و برخی نیز به ویژه در مناطقی چون سرفیروزآباد و درودفرامان عمدی بوده که عمدتا به دلایل مشکلات قومی عشیره ای بوده است.

یگانه همچنین با اشاره به نقش کشت های ممنوعه در آتش سوزی های استان نیز افزود: تحقیقات از جمله از خود ساکنان محلی مناطقی چون سرفیروزآباد و درود فرامان نشان می دهد که علت بیشتر آتش سوزی های این مناطق کشت های ممنوعه بوده که یا برای آماده ساختن زمین برای کشت ممنوعه صورت گرفته یا به دلیل مشکلاتی که صاحبان این کشت ها با یکدیگر داشته و اقدام به آتش زدن این زمین ها کرده اند.

شناسایی و معرفی بیش از ۳ هزار نفر از متخلفان به دستگاه قضایی

وی جارسوزی را از دیگر عوامل آتش سوزی های استان عنوان کرد و اضافه کرد: براساس قانون سازمان جهاد کشاورزی مکلف است افزادی که اقدام به جارسوزی در زمین های کشاورزی خود می کنند را شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کنند.

آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی کرمانشاه امسال سه برابر شده است

یگانه با بیان اینکه عمده حریق های عمدی نیز در مناطقی چون شهرستان کرمانشاه و گیلانغرب روی داده است ادامه داد: با استفاده از تجهیزات جدید نصب شده در بیشتر مناطق استان و همچنین مشارکت مردم، بیش از سه هزار نفر از عاملان این حریق ها شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شده اند ولی متاسفانه با وجود آنکه شعبه ویژه ای نیز در دستگاه قضایی استان به این منظور پیش بینی شده ولی از ابتدای امسال تاکنون هیچ اطلاع رسانی از برخورد با خاطیان توسط مسوولان قضایی برای تنویر افکار عمومی و آگاه سازی مردم اعلام نشده است.

وی یادآور شد: برای اطفای آتش سوزی ها در استان امسال برای اولین بار در مجموع ۹۰ سورتی پرواز در استان انجام شد و برای نخستین بار در حوزه مدیریت بحران استان توانست از هواپیمای ایلوشین نیز در اطفای آتش در استان کرمانشاه سه بار استفاده کند، ضمن آنکه بطور همزمان نیز از چهار فروند بالگرد در اطفای آتش عرصه های طبیعی شهرستان پاوه استفاده شد.

یگانه تاکید کرد: مدیریت بحران استان کرمانشاه نیز بابت مدیریت فنی و به موقع اطفای آتش توسط وزیر کشور به عنوان استان برتر کشور شناخته شده و در این حوزه مورد تقدیر قرار گرفته است.

معرفی یکی از مدیران خاطی شهرداری به دستگاه قضایی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه افزود: طرح شناسایی ساختمان های ناایمن از سال گذشته در استان در سه حوزه اداری، درمانی و مراکز آموزشی و عمومی کلید خورد که امیدواریم تا پایان امسال به پایان رسیده و اقدامات لازم در این زمینه اقدامات لازم برای مقاوم و ایمن سازی آنها صورت گیرد.

وی گفت: طرح تفضیلی کرمانشاه مراحل نهایی خود را سپری می کند که امیدواریم به یک نتیجه گیری خوب رسیده و براساس ریزپهنه بندی های صورت گرفته ساخت و سازها در مناطق مختلف این شهر ساماندهی و ساخت ساختمان ها و تعداد طبقات آن نیز برهمین اساس مجوز دریافت کنند.

یگانه با اشاره به تخلفاتی که در حوزه شهرداری در زمینه دادن مجوز برای ساخت و سازهای غیرمجاز صورت می گیرد افزود: این مدیریت براساس قانون تاکنون ۲ بار شهردار یکی از مناطق شهر کرمانشاه را به حوزه قضایی معرفی کرده ولی تاکنون هیچ خروجی از دستگاه قضایی در مورد پرونده این فرد دیده نشده است.

وضعیت شهرسازی کرمانشاه ۱۰۰ سال عقب تر از شهرهایی چون ارومیه

وی با بیان اینکه شهرداری باید مکلف به برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز شود اضافه کرد: براساس موارد ۲۱ تا ۲۳ قانون مدیریت بحران، باید با افراد متخلف در این حوزه برخورد صورت گرفته و در کنار آن فرهنگ شهرسازی را در حوزه شهرداری افزایش دهد چون در حال حاضر وضعیت شهرسازی در این شهر به دلیل نبود عزمی جدی در شهرداری با شهرهایی همچون ارومیه ۱۰۰ سال عقب تر است.

آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی کرمانشاه امسال سه برابر شده است

یگانه همچنین در زمینه مشخص کردن نقاط امن در شهر کرمانشاه نیز گفت: ۲۵ نقطه در این شهر توسط یک کارگروه کارشناسی به عنوان محل های تجمع امن در هنگام بروز حوادث مورد شناسایی قرار گرفته و مشخص شده اند ولی هنوز با وجود مکاتبات و پیگیری های فراوان، شهرداری اقدام به نصب تابلو در این اماکن نکرده است که امیدواریم این اقدام که از مطالبات مدیریت بحران استان به شمار می رود در کمترین زمان ممکن توسط شهرداری انجام گیرد.

۱۴۹ ساختمان اداری و نظامی مناطق زلزله زده نیازمند بازسازی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت: پایان بازسازی ساختمان های مناطق زلزله زده در یک مقطع به اشتباه به هر دلیلی اعلام شد که همین باعث شد ردیف بودجه آن در استان حذف شود که همین امر بازسازی ساختمان های اداری را در مناطق زلزله زده با مشکل مواجه ساخته است.

وی فزود: در سال گذشته با پیگیری های نمایندگان مجلس و راهبری شخص استاندار توانستیم در این حوزه هزار میلیارد تومان از محل منابع بند م ماده ۲۸ بودجه را با همکاری وزارت کشور از سازمان برنامه و بودجه مطالبه کنیم.

یگانه با بیان اینکه هم اکنون ۱۴۹ ساختمان اداری و نظامی در این مناطق نیاز با بازسازی دارد اضافه کرد: بیش از هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان در ابتدای سال ۱۴۰۳ به همین منظور برآورد هزینه شده است که هزار میلیارد تومان آن در حال طرح در هیات دولت است که پس از تصویب به استان ابلاغ خواهد شد.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از تکرار این قبیل از مشکلات ما از سال گذشته موضوع بیمه اموال منقول و غیرمنقول مجموعه دولت ماده ۲ را اجباری کردیم و رصد می شود که اگر اداره ای وجود داشته باشد که این اقدام را انجام نداده باشد براساس قانونی به بازرسی معرفی و به مدیر آن مجموعه برخورد اداری می شود که خوشبختانه از سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰۰ درصد اماکن دولتی بیمه شده است.

افزایش ضریب نفوذ بیمه ای استان به ۲۵ درصد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه بیان کرد: در همین راستا ضریب نفوذ بیمه ای را در استان در زمینه منازل مسکونی شهری و به طور خاص روستایی را که در سال ۱۴۰۰ به میزان ۹.۸ درصد بود در سال جاری به ۲۵.۵ درصد رسیده است که یکی از دلایل اصلی آن تشکیل یک کارگروه مدیریت بیمه در حوزه مدیریت بحران و مطرح شدن بحث مطالبه گری در این حوزه بود.

آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی کرمانشاه امسال سه برابر شده است

وی تاکید کرد: از سال ۱۴۰۲ به بعد هر منزل مسکونی دولتی و خصوصی که ساخته شود یکی از ارکان مهم آن برای دریافت پایان کار داشتن بیمه حوادث است ضمن آنکه تمامی دستگاه هایی که دارای مددجو هستند مانند کمیته امداد و بهزیستی و بنیاد مسکن در روستاها باید بیمه حوادث افراد تحت پوشش خود را انجام داده اند و مردم نیز خوشبختانه به سمت فرهنگ استفاده از بیمه در این زمینه سوق داده شده اند.

تخصیص ۳۰۰ میلیارد تومان برای ساماندهی آبشوران

یگانه گفت: برای ساماندهی رودخانه آبشوران و دیگر نقاط حادثه خیر استان مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان از محل بند م ماده ۲۸ توسط وزیر کشور به سازمان برنامه و بودجه تخصیص داده شده است که بزودی در هیات دولت طرح و مصوب خواهد شد تا بحث آبشوران برای همیشه نهایی شود.

وی اظهار کرد: طی ۶ سال گذشته مدیریت بحران استان هیچ منابع مالی به آن تخصیص نیافته بود که خوشبختانه امسال و سال گذشته بیش از ۳۵ میلیارد تومان از محل منابع ماده ۱۶ و ۱۷ مدیریت قانون مدیریت بحران کشور به آن تزریق شد که از این اعتبار برای ساماندهی شبکه بی سیم استان که نقش مهمی هنگام حوادث دارد، همچنین خرید دمنده و نیز ساماندهی آبشوران استفاده شده است.

یگانه ادامه داد: علاوه بر این امسال نیز ۳۳۴ میلیارد تومان اعتبار دیگر توسط مدیریت بحران کشور با ۲۷ سرفصل برای استان کرمانشاه پیش بینی شده است که به دستگاه های اجرایی که نیازمند رفع بحران خطر هستند تخصیص خواهد یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha