۵ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۴۴
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 85608452
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

۳۳۰ هزار هکتار از مراتع ملی گنبدکاووس سند مالکیت دارند

گنبدکاووس - ایرنا - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس از صدور سند مالکیت تک برگ در اجرای قانون جامع حدنگاری (کاداستر) برای ۳۳۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع ملی در این شهرستان مرزی خبر داد و بیان کرد: نقشه برداری و فرایند اداری صدور سند مالکیت برای ۱۱ هزار هکتار باقی مانده از مراتع ملی گنبدکاووس نیز درحال انجام است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرشید رحمانی روز پنجشنبه در نشست خبری افزود: شهرستان گنبدکاووس ۵۴۱ هزار هکتار وسعت دارد که ۳۴۱ هزار هکتار آن معادل ۶۲.۵ درصد، عرصه‌های منابع ملی و طبیعی هستند.

وی حفاظت از عرصه‌های منابع ملی به‌عنوان میراث گذشتگان و امانت آیندگان را وظیفه‌ای همگانی دانست و با اشاره به نقش اصحاب رسانه در آگاهی بخشی به افکار عمومی، برلزوم نهادینه کردن فرهنگ صیانت از منابع ملی در جامعه از سوی خبرنگاران تاکید کرد.

رحمانی اضافه کرد: ۲۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی گنبدکاووس که بیشتر مرتع هستند، به سبب تغییرات شرایط اقلیمی و همسایگی با صحرای «قره قوم» کشور ترکمنستان در معرض بیابانی شدن و پدیده ریزگردها قرار دارند.

وی ادامه داد: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس هرساله اقداماتی از جمله «تولید انواع نهال مرتعی و غرس آن در عرصه‌های منابع طبیعی و ایجاد هلالی و نیز اجرای طرح‌های آبیخزداری» انجام می‌دهد.

۳۳۰ هزار هکتار از مراتع ملی گنبدکاووس سند مالکیت دارند

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس همچنین گفت: این اداره درسال گذشته حدود ۲۱۰ میلیارد ریال اعتبار صرف تولید ۲ میلیون و ۳۱۶ هزار اصله نهال مرتعی و غرس آن در سطح هزار ۴۴۰ هکتار کرد ضمن اینکه ۸۰ میلیارد ریال اعتبار هم برای احداث ۲ بند خاکی جدید در مناطق شمالی این شهرستان «ماسان کوپ» و «آق بند» کرده است.

رحمانی افزود: حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس ۴۸ بند خاکی با ظرفیت ذخیره ۱۲ میلیون مترمکعب آب دارد که به سبب بارش‌های خوب سال آبی گذشته، هم اکنون ۴.۵ میلیون مترمکعب آب دارند که به مصارف دامی و کشاورزی منطقه می‌رسد.

وی همچنین از طرح کاشت درخت در مناطق شمالی گنبدکاووس با مشارکت جوامع محلی و روستاییان خبر داد و گفت: در نظر داریم هر سال به اهالی یک یا چند روستا نهال مثمر (زیتون و انار) اهدا کنیم تا در محیط حیاط منزل مسکونی خویش غرس نمایند.

رحمانی از واگذاری هزار و ۱۶۲ هکتار زمین از عرصه‌های منابع طبیعی جهت نهضت ملی مسکن در مناطق روستایی (۸۵ روستا) به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خبر داد و اضافه کرد: علاوه بر این ۷۰ هکتار زمین در شهر مرزی کرند و ۴۶/۵ هکتار در شهر مرزی اینچه برون به مسکن و شهرسازی جهت نهضت ملی مسکن در این ۲ شهر اهدا شده است.

وی با تبریک هفته دفاع مقدس و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان ادامه داد: امروز عزت، اقتدار و استقلال ایران اسلامی مرهون خون شهیدان و ایثارگری رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است.

در پایان این مراسم از خبرنگاران با اهدای لوح سپاس تجلیل شد.

شهرستان گنبدکاووس با افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha