نوسازی مدارس کهگیلویه و بویراحمد پیشرو در تکمیل پروژه‌های زخمی+ تصاویر

یاسوج- ایرنا- مهر امسال قرار بود که اداره کل توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس کهگیلویه و بویراحمد ۳۰ پروژه تحویل آموزش و پرورش دهد اما با پیگیری‌های انجام شده تعداد این طرح ها به ۵۰ طرح در قالب ۱۷۰ کلاس درس افزایش یافت و به واسطه همین اقدام‌ها وزارت نفت در تصمیمی مناسب این اداره کل را نماینده تکمیل پروژه های ناتمام و زخمی استان قرار داده است.

به گزارش ایرنا، سال ۱۴۰۱ تعداد مدارس ناایمن و تخریبی حدود ۴۸۵ مورد برآورد شده بود اما در مدت این ۲ سال با اقدامات جهادی انجام گرفته تعداد مدارس ناایمن و تخریبی استان به ۲۸۷ مورد رسیده است.البته با توجه به محرومیت استان، این کارها در مقابل این حجم از کاستی های گذشته ناچیز است.

اگر این ۲ سال مرور شود، متوجه خواهیم شد که جرقه برچیده شدن مدارس کانکسی از این استان زده شد و در مدت زمان کمتر از ۶ ماه این مدارس جدید تحویل آموزش و پرورش داده شد و استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه برچیدن مدارس کانکسی به عنوان استان پیشرو شناخته شد.

همچنین زلزله سی سخت یکی از اقدامات شاخص این اداره کل در نوسازی مدارس بوده است به گونه ای که ۲ هزار و ۳۰۰ دانش آموزش در فضاهای آموزشی تخریب شده و یا نیازمند تعمیر شهر زلزله زده سی سخت و روستاهای اطراف آن مشغول تحصیل بودند و چنانچه به موضوع نوسازی مدارس این شهر ورود نمی شد، این دانش آموزان با بحران جدی برای ادامه تحصیل در سی سخت مواجه می شدند.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تصمیم وزارت نفت در خصوص تکمیل طرح های نیمه تمام استان توسط این اداره کل، گفت: اقدامات جهادی بسیاری در دو سال اخیر در زمینه طرح های مدرسه سازی در شهرها و روستاهای این استان انجام گرفته است.

سید رضا حسینی نیک تاکید کرد: حتی در زلزله سی سخت ۱۰۷ مدرسه در دایره وقوع زمین لرزه ۵.۶ ریشتری شهر قرار داشتند و از این تعداد ۴۵ مدرسه آسیب اساسی دید، بلافاصله بازسازی تمام فضاهای آموزشی منطقه سی‌سخت پس از زلزله آغاز شد و با تلاش متولیان امر در کهگیلویه و بویراحمد و استان‌های معین، مدارس این منطقه آماده حضور دانش‌آموزان شده است.

وی ادامه داد: به طور کلی در مهرماه ۱۴۰۱ و مهر ماه ۱۴۰۲ تعداد ۲۰۰ پروژه فضای آموزشی و ورزشی در قالب ۵۳۸ کلاس درس و زیربنای ۷۸ هزار و ۲۴۴ مترمربع و با اعتباری بالغ بر هشت هزار میلیارد ریال تکمیل و تحویل آموزش و پرورش شد که از این تعداد ۲۱ پروژه مربوط به سی سخت بوده است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در مصوبات دور دوم سفر ۱۰ هزار میلیارد ریال برای فصل آموزش در نظر گرفته شد که سهم نفت به استان ابلاغ شده است. چهار هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال سهم نفت (برای ۸۴ پروژه) برای پروژه‌های عمرانی استان که اغلب این پروژه‌ها مربوط به نوسازی مدارس نیست، ابلاغ شده است.

وی ابراز کرد: چیز جالبی که وجود دارد این است که بهسازی معابر را هم به نوسازی ابلاغ کرده‌اند و کار دستگاه های اجرایی اعم از شهرداری، بنیاد شهید و پروژه‌های زندان، تکمیل گلزار شهدا را نفت به ما سپرده است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: تکمیل پردیس گچساران، اصلاح معابر شهرها، تکمیل مراکز بهداشتی و درمانی، طرح های آب ، راه و موارد دیگر از جمله این طرح هاست.

حسینی نیک گفت: تنها در این استان وزارت نفت به نوسازی مدارس اعتماد کرد و تکمیل طرح‌های سایر دستگاه‌ها را هم به نوسازی سپرد.

وی بیان کرد: ما از هیچ کوششی برای رفاه حال دانش آموزان در استان دریغ نمی کنیم و تلاش های این اداره کل همچنان ادامه خواهد داشت .

برای مهر ۱۴۰۳ هدف‌گذاری شده بود که ۳۰ پروژه دولتی و خبرساز آماده‌سازی شود اما توانستیم این ۳۰ پروژه را به ۵۰ مورد برسانیم. امسال برای ۱۷۰ کلاس درس چهار هزار میلیارد ریال هزینه شد و پروژه‌های تأثیرگذاری همچون خوابگاه شبانه‌روزی دیشموک افتتاح شد و این خوابگاه شبانه‌روزی در دیشموک میزبان ۱۵۰ دانش‌آموز دختراست.

وی تصریح کرد: همچنین حدود ۴۰۰ میلیارد ریال تجهیزات آموزشی و هنرستانی در سطح فضاهای آموزشی استان توزیع شد.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: اکنون ما در راس مدارس ناایمن کشور هستیم و از ۲۸۷ مدرسه ناایمن در کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۰ مدرسه نیازمند بازساری فوری و در انتظار کمک خیران است.

طبق آخرین آمار، هم اکنون بیش از سه هزارو واحد آموزشی در این استان وجود دارد که ۲ هزار و ۸۰۰ مرکز آن در قالب ۹ هزار کلاسه درس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ساخته شد.

زیرساخت های آموزشی این استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی متحول شده و ۹۲درصد مدارس این استان معادل ۲ هزارو ۸۰۰ باب از سال ۵۷ تاکنون در مناطق مختلف ساخته شده است.

این رشد چشمگیر فضاهای آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد نشان از توجه نظام جمهوری اسلامی به توسعه علم و دانش در این خطه از ایران اسلامی دارد.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت،هشت شهرستان و۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه و حدود ۱۷۲ هزار دانش آموز و بزرگسال و در بیش از ۳۰۱۸باب آموزشگاه زیر نظر ۱۴ هزار نفر معلم تحصیل می کنند که از این تعداد دانش آموز، ۱۲هزار در پیش دبستانی و مهدکودک استان حضور دارند.

از کل دانش آموزان استان، ۴۹ درصد از آنها را دختران و ۵۱ درصد را پسران تشکیل می دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha