تولید یک محصول دانش‌بنیان صنعت برق برای نخستین بار در کشور 

تهران - ایرنا - مدیرکل دفتر فنی و نظارت شبکه انتقال شرکت توانیر گفت: با ساخت پوشش سیلیکونی RTV (پوشش سیلیکون رابر با درجه حرارت ولکانیزاسیون معمولی) که قابل استفاده بر روی مقره‌های سرامیکی و شیشه ای خطوط انتقال و فوق توزیع شبکه برق است، نیاز کشور به واردات آن از کشورهایی مانند چین، آلمان و کانادا برطرف خواهد شد.

به گزارش ایرنا از توانیر، مقره‌های خطوط انتقال و فوق توزیع شبکه برق به‌صورت متداول در شرایط آب‌وهوایی گوناگونی قرار دارند و آلودگی‌های شدید توأم با رطوبت موجب کاهش کارکرد آنها می‌شود. این آلودگی‌ها منجر به عبور جریان نشتی از روی سطح مقره شده و با افزایش مقدار جریان نشتی، به وقوع قوس الکتریکی و خرابی کلی مقره می‌انجامد. به منظور غلبه بر این مشکلات، استفاده از پوشش RTV توجه ویژه‌ای را در سایر کشورها به خود جلب کرده است.

پوشش RTV بر روی سطح مقره‌های سرامیکی و شیشه‌ای اعمال و موجب کاهش جریان نشتی و آب‌گریزی فوق‌العاده در بهبود عملکرد مقره‌های سرامیکی و شیشه‌ای خطوط انتقال و فوق توزیع شبکه برق می‌شود. این پوشش‌ها با فرمول‌بندی جدید و به روز، راه‌حلی مؤثر و رضایت‌بخش برای رفع مشکلات ناشی از آلودگی مقره‌ها در درازمدت بوده و در برابر اشعه فرابنفش، آلودگی‌های شیمیایی، نمکی و... مقاوم هستند.

این محصول که با حمایت شرکت توانیر و در قالب قرارداد منعقده تولید بار اول میان شرکت برق منطقه‌ای هرمزگان و شرکت دانش‌بنیان منیران نیروی صنعت ساخته شده است، موجب خواهد شد تا کشور از واردات این محصول بی‌نیاز شود.

به گفته «مجتبی علیرضاپور» مدیرکل دفتر فنی و نظارت شبکه انتقال شرکت توانیر و رئیس کارگروه تولید بار اول صنعت برق، محصولات تولید بار اول شامل محصولاتی است که کشور به آن نیاز دارد و تاکنون در داخل ساخته نشده است.

وی افزود: محصولات تولید بار اول که تاکنون مجبور به واردات آن بوده‌ایم، با هماهنگی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و انعقاد قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته می‌شوند.

مدیرکل دفتر فنی و نظارت شبکه انتقال شرکت توانیر در خصوص این محصول جدید نیز گفت: با ساخت این محصول جدید که تاکنون مجبور به واردات آن از کشورهایی مانند چین، آلمان و کانادا بودیم، نیاز کشور به واردات آن برطرف خواهد شد.

«علیرضاپور» تأکید کرد: این محصول تمام آزمایش‌های فنی موردنیاز را در پژوهشگاه نیرو با موفقیت سپری کرده و اکنون جهت استفاده در کل کشور در دسترس قرار دارد.

وی همچنین اضافه کرد: گواهینامه‌های تست مطابق دستورالعمل ابلاغی شرکت توانیر برای این محصول صادر شده و باتوجه‌به آلودگی بسیار شدیدی که در مناطق جنوبی کشور از جمله هرمزگان وجود دارد، شرکت برق منطقه‌ای هرمزگان تصمیم به حمایت از تولید این محصول در قالب تولید بار اول گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha