۵ مهر ۱۴۰۳، ۱۶:۰۸
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85608761
T T
۱۶ نفر

برچسب‌ها

پاکستان قرارداد فروش جنگنده‌ به جمهوری آذربایجان را رسما امضا کرد

اسلام‌آباد - ایرنا - ارتش پاکستان اعلام کرد که این کشور به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای تقویت همکاری‌های دفاعی با کشورهای دوست، قرارداد فروش سری سوم هواپیمای جنگنده «جی.اف-۱۷» به جمهوری آذربایجان را امضا کرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی ارتش پاکستان، در جریان سفر رسمی الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان به اسلام‌آباد در تیرماه امسال دو کشور امضای معامله دفاعی بین دو کشور را نهایی کردند که براساس آن نیروی هوایی پاکستان به منظور تقویت توان هوایی آذربایجان جنگنده‌های جی.اف-۱۷ تندر را به این کشور می فروشد.

پس از سفر علی اف به پاکستان و بنا بر درخواست دولت جمهوری آذربایجان نیروی هوایی پاکستان در نمایشگاه بین المللی آدکس-۲۰۲۴ در باکو حضور یافت که هدف آن نمایش توان هوایی جنگنده‌های جی.اف-۱۷ تندر بود.

ارتش پاکستان اعلام کرد: جنگنده‌های پاکستانی در طول استقرار در جمهوری آذربایجان سوخت‌گیری هوا به هوا را از هواپیمای حمل و نقل تانکر چندمنظوره انجام و توانایی برد طولانی و دسترسی جنگنده‌های نیروی هوایی پاکستان را نشان دادند.

برخی منابع آگاه در پاکستان ارزش معامله دفاعی نیروی هوایی این کشور با جمهوری آذربایجان را ۱.۶ میلیارد دلار عنوان می کنند.

اواخر اردیبهشت ۱۴۰۰ نیز نیروی هوایی پاکستان سه فروند جنگنده جی.اف-۱۷ را که از سوی نیروی دریایی نیجریه سفارش شده بود، تحویل این کشور داد.

جی. اف-۱۷ تندر نسل ۴.۵، یک هواپیمای رزمی، رادار گریز تک موتوره چند منظوره است که به طور مشترک توسط مجتمع هوانوردی پاکستان و شرکت هواپیمایی چنگدو چین توسعه یافته است. این جنگنده می‌تواند برای نقش‌های متعددی از جمله رهگیری، حمله زمینی، ضدکشتی و شناسایی هوایی مورد استفاده قرار گیرد.

حدود ۵۷ درصد مراحل ساخت این هواپیما شامل بدنه جلویی، بال و تثبیت کننده عمودی در پاکستان تولید می‌شود در حالی که ۴۲ درصد در چین ساخته می‌شود و آخرین مونتاژ در پاکستان صورت می‌گیرد.

مجتمع نظامی هوانوردی پاکستان دسامبر سال ۲۰۲۰، چهارده فروند جی. اف-۱۷ را که «پیشرفته‌ترین جنگنده‌های بومی نسل چهارم» می‌خواند به نیروی هوایی این کشور تحویل داد.

به گفته مقامات پاکستانی، این کشور ۸۰ درصد تجهیزات دفاعی مورد نیاز خود را در داخل تولید می‌کند. برخی از تجهیزات دفاعی ساخت این کشور به بیش از ۴۰ کشور جهان از جمله آمریکا و انگلیس نیز صادر می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha