رئیس جمهور: ادعای غربی‌ها از حقوق بشر، دروغ است/ کشورهای اسلامی عکس‌العمل نشان دهند

تهران- ایرنا- رئیس جمهور گفت: انفجار پیجر در دست مردم عادی و کشتار زن، کودک، پیر و جوان نشان می‌دهد آنچه غربی‌ها از حقوق بشر و انسانیت ادعا می‌کنند کاملاً دروغ است.

به گزارش حوزه دولت ایرنا، دکتر مسعود پزشکیان در حاشیه شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در گفت‌وگو با شبکه الجزیره عربی، گفت: اسرائیل برای ماندنش قصد دارد جنگ را در غرب آسیا گسترش دهد چون نتوانست با کارهایی که در غزه انجام داد به اهدافش برسد. معتقد بود یک هفته‌ای حماس را نابود می‌کند و الان یک سال در حال اتمام است و هنوز نتوانسته به هیچ کدام از اهداف برسد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: اما به این هدف رسیده که یک شهر را با تمام آدم‌هایش در مقابل دیدگان دنیا به نابودی کشانده و حتی آب و غذا و دارو را بر این مردم بسته و متاسفانه این حامیان حقوق‌بشر ساکتند و ما به‌عنوان مسلمان نسبت به این قضیه احساس تعهد می‌کنیم، کشورهای اسلامی باید در قبال این موضوع عکس‌العمل مشخصی نشان دهند وگرنه هیچ بعید نیست که در خود لبنان هم همین کار را انجام دهد که در غزه انجام داده است.

وی یادآور شد: این اقدامات نشان می دهد اروپایی‌هایی که دم از حقوق بشر می‌زنند و آمریکایی‌ که ادعا می‌کند زندگی انسان‌ها برایش مهم است، همه‌اش دروغ بوده است.

پزشکیان ادامه داد: این‌ها وقتی در کشورهای اسلامی، فردی را به هر دلیلی که از نظر آنان نباید بازداشت کنند، بازداشت می‌کنند، در کل دنیا جاروجنجال راه می‌اندازند که فلان کشور اسلامی، حقوق بشر را مراعات نکرده است.

رئیس جمهور اظهار داشت: فردی را اعدام می‌کنند و آن آدم ممکن است ۱۰۰ نفر را کشته باشد یا هرکاری کرده باشد، ولی آنان (اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها) می‌گویند چرا او را اعدام می‌کنی؟ من کاری ندارم این اعدام که انجام می‌شود باید انجام شود یا انجام نشود، اگر آنان دلشان برای یک آدم قاتل جانی سوخته که نباید اعدام شود، چرا برای زن و بچه و پیر و عده‌ای آدم‌های بی‌گناه که پیجر در دست دارند و یک شرکتی ساخته و دیگری ارائه داده را بدون اینکه بدانند این پیجر دست چه کسی است، منفجر می‌کنند و جمعیت زیادی نزدیک به سه تا چهار هزار نفر، دست‌شان، چشم‌شان یا جانشان از دست می‌رود، اما هیچ صدایی از آنان شنیده نمی‌شود؟

وی تأکید کرد: این نشان می‌دهد آنچه از حقوق بشر و انسانیت دارند ادعا می‌کنند کاملاً دروغ است.

وی گفت: ما مشکلی با گفت‌وگو نداریم ولی گفت‌وگویی که آنان کردند، به آن پایبند نبودند. همیشه از زمانی که آنان در منطقه دخالت کردند، سعی کردند در کشور ما برای ما مشکل ایجاد کنند. یک اعتراض وقتی شکل می‌گیرد پشت آن‌ها می‌ایستند و تلاش می‌کنند حکومت اسلامی یا جمهوری اسلامی ما را از بین ببرند.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: هروقت آنان بخواهند درست و بر اساس صداقت با ما صحبت کنند، ما مشکلی با این صحبت‌ها نخواهیم داشت. ولی الان و فعلاً این صداقت و درستی را ما در برجام ندیدیم و در جاهای دیگر هم مانند همین است.

پزشکیان یادآور شد: ما برجام را امضا کردیم، آن‌ها پاره کردند، ما به برجام عمل می‌کردیم و آنان هر روز می‌آمدند و ما را در شدیدترین حالت، نظارت می‌کردند و ما مانع نبودیم. اگر می‌خواستیم غیر آن عمل کنیم که ما جلوی آن نظارت‌ها را می‌گرفتیم.

وی با تأکید بر اینکه آمریکا بود که برجام را پاره کرد، ادامه داد: فردا ما چگونه قول آنان را باور کنیم که اگر پیمانی بستند، نمی‌آیند پاره‌اش کنند. ما غیر از حقوق خود و برخورد در چارچوب قانون چیزی نمی‌خواهیم. آنان اگر بر این اساس عمل کنند، ما مشکلی با هیچ‌کس نداریم و چیزی خاصی نمی‌خواهیم. طلب خاصی نداریم.

رئیس‌جمهوری یادآور شد: آن‌ها تحریم‌هایی طراحی کردند که ما را زمین بزنند و ساقط کنند، همه آن‌ها خلاف بوده‌است و آمریکا از نظر قوانین بین‌الملل نمی‌توانست این کارها را بکند اما زور دارد و انجام داده است. کشورهای دیگر را هم با زور وادار می‌کند با ما معامله نکنند و کشورهای دیگر هم از او می‌ترسند و این کار را نمی‌کنند، در دنیایی که زندگی می‌کنیم با چنین چیزی مواجهیم .

پزشکیان گفت: ولی نهایتاً آنان تصور می‌کردند با اعمال تحریم‌ها می‌توانند ما را ساقط کنند. ولی اگر می‌شد و می‌توانستند تا به حال این کار را کرده بودند.

اولویت جهان اسلام، یافتن نگاه و زبان مشترک است

رئیس جمهور تصریح کرد: ما کشورهای‌اسلامی باید با گفت‌وگو به یک زبان و نگاه مشترک برسیم. باید به این برسیم که هرکسی به جامعه اسلامی تجاوز کرد، متجاوز است و باید تکلیف آن از نظر بین‌المللی روشن شود. وقتی مسلمانان را می‌کشند و بیمارستان را تخریب می‌کنند، علاوه بر مسلمانان، تحمل این روند برای هر انسان آزاده‌ای سخت است. وقتی با بی‌رحمی زنان و کودکان را می‌کشند نباید کنار بنشینیم و تماشا کنیم. ما مسلمانیم و نباید در برابر کشتار غزه سکوت کنیم

پزشکیان افزود: قدم اول این است که کشورهای اسلامی بنشینند و همه با هم نسبت به آن روندی که آمریکا و اسرائیل در غزه و لبنان ایجاد کردند، صحبت کنند.  اگه همه با هم اعتراض کنیم، آنها جرأت نمی‌کنند به راحتی جنایات خود را دادمه دهند. اگر ایران در مقابل این جنایات باستد و بقیه کاری نکنند، اسرائیل بدش نمی‌آید که ما با بقیه درگیر شویم.

زمان پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی در دست ایران است

پزشکیان در ادامه این مصاحبه، اظهار داشت: زمان پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی و ترور شهید هنیه را ما مشخص می‌کنیم و اینطور نیست که آنان هرکجا، هروقت که دلشان خواست این کار را انجام دهند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آنچه که ما انجام خواهیم داد، هم نوع کارمان و هم زمانش را قرار نیست اعلام کنیم. اسرائیل بدش نمی‌آید منطقه را به آشوب تبدیل کند تا خودش از این دامی که در آن افتاده، راحت بیرون بیاید. اسرائیل به تنهایی این کار را نمی‌کند و پشتوانه محکمی مثل آمریکا دارد.

وی ابراز داشت: آنانی که ادعای حقوق بشر و دموکراسی و کرامت انسانی می‌کنند در برابر کارهای بسیاری که نتانیاهو انجام می‌دهد تا در منطقه جنگ و آشوب درست کند تا بتواند از فاجعه‌ای که برایش رخ داده سالم بیرون آید، ساکتند.

پزشکیان تصریح کرد: از ابتدا نگاه من بر این بوده که باید با کشورهای اسلامی به وحدت برسیم. در داخل کشور نیز باید با همه کسانی که در این کشور زندگی می‌کنند در اداره کردن آن، مشارکت کنیم. نباید کسی را در کشور خودمان بیگانه حساب کنیم. آنان از اینکه ما چنین کاری را در کشور انجام دهیم ناراحتند؛ برای اینکه دلشان می‌خواهد حکومت ما و جمهوری اسلامی را با اختلاف و دعوا بهم بریزند و این نگاه ما، توطئه آنان را خود به خود به هم می‌زد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha