سرویس دانش‌آموزان استثنایی با کمک شهرداری‌ و دهیاری‌ها ها رایگان شود

شهرکرد - ایرنا - رئیس اداره آموزش و پرورش  استثنایی چهارمحال و بختیاری از پیگیری ماده ۵  قانون حمایت از حقوق معلولان در استان خبر داد و گفت: سرویس دانش‌آموزان مدارس استثنایی باید با کمک شهرداری‌ و دهیاری‌ها رایگان شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عباس داوطلب شامگاه پنجشنبه درآیین تجلیل ناشنوایان موفق چهارمحال و بختیاری افزود: هم‌اکنون طرح رایگان شدن سرویس دانش‌آموزان مدارس استثنایی در برخی استان‌ها به کمک شهرداری‌ و دهیاری‌ها اجرایی شده است و امیدواریم در استان چهارمحال و بختیاری نیز این نهادها کمک لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه پرداخت هزینه سرویس دانش آموزان مدارس استثنایی یک راهکار برای افزایش پوشش تحصیلی و حمایت از خانواده آن‌ها است، گفت: سال تحصیلی جدید یک هزار و ۳۰۵ دانش‌آموز در مدارس استثنایی استان مشغول تحصیل هستند که به‌طورتقریبی تمامی این دانش‌آموزان از سرویس مدرسه استفاده می‌کنند.

داوطلب خواستار همراهی و حمایت مسوولین چهارمحال و بختیاری از ناشنوایان و سایر گروه‌های دانش‌آموزی با نیازهای ویژه استان شد و ادامه داد: برای حمایت از دانش‌آموزان با نیازهای خاص نیازمند پشتیبانی خیران نیک‌اندیش هستیم.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به کاشت حلزون شنوایی برای ناشنوایان گفت: از سال ۱۳۸۶ اعتبار قابل‌توجهی با پیگیری‌های به‌عمل آمده برای کاشت حلزون، تعمیر و تعویض هزینه می‌شود.

مهشید سلیمانی تاکید کرد: ۶۶ نفر در سال گذشته توانستند از خدمات کاشت حلزون، تعمیر و تعویض قطعات و توانبخشی بعد از عمل کاشت بهره‌مند شوند.

وی افزود: با این برنامه نوزاد در بدو تولد در واحدهای غربالگری شنوایی که بیشتر در زایشگاه ها مستقر است تحت آزمون غربالگری شنوایی قرار می‌گیرد و در صورت مشکوک بودن ظرف مدت ۲ تا چهار هفته، آزمون بعدی دوباره تکرار می‌شود.

وی یادآور شد: سپس موارد مشکوک برای ارزیابی‌های تشخیصی به سطح دوم برنامه ارجاع داده می‌شوند و در صورت تایید تشخیص، شیرخوار با برگه ارجاع به سطح سوم برنامه برای انجام مداخلات طبی و توانبخشی به مراکز مربوطه هدایت می‌شود.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: پوشش حدود ۱۲ هزار نفر در طول سال گذشته، پوشش بیش از ۹۰ درصد موالید زنده، شناسایی افزون‌ بر ۳۰نفر دارای اختلالات شنوایی و ارائه خدمات غربالگری شنوایی با ۱۵واحد غربالگری شنوایی به‌صورت ثابت و سیار از دستاوردهای این طرح است.

سلیمانی گفت: استفاده از ظرفیت‌های بخش غیردولتی در مراحل غربال، تشخیص و مداخله، کاهش سن تشخیص از سه به حدود یک تا ۱.۵ سال، وجود کارشناسان مجرب و آموزش‌دیده و علاقمند، پوشش مناطق محروم و روستایی از طریق خرید خدمت از بخش غیردولتی جزو دیگر مزیت‌های این طرح به‌شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، در آیین تجلیل از ناشنوایان استان چهارمحال و بختیاری که به همت اداره‌کل بهزیستی و اداره آموزش و پرورش استثنایی استان تدارک دیده شده بود، از ۳۰ نفر ناشنوای موفق در عرصه‌های مختلف قرآنی، علمی، ورزشی، هنری تجلیل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha