پروتکل‌ ایمنی در بیش از ۲۰۰ معدن زغال سنگ کشور رعایت نمی‌شود

تبریز- ایرنا - رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که پروتکل‌های ایمنی در معادن زغال سنگ رعایت نمی‌شود، گفت: بیش از ۲۰۰ معدن زغال سنگ در کشور داریم که به جز یک معدن(متعلق به شستا) در سایر آنها پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود و جان شاغلان آنها در معرض خطر است.

به گزارش ایرنا، رضا علیزاده پنجشنبه شب در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن در تبریز افزود: کمیته‌های مشترکی بین وزارتخانه های صمت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز کمیسیون‌های صنایع و اجتماعی مجلس شورای اسلامی تشکیل شده که گزارش مربوط به معدن طبس اعلام شده و راهکارهایی را برای عدم تکرار چنین حوادثی دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به این‌که زیرسایه وفاق ملی و همدلی بین دولت و مجلس، تمامی امور پیگیری می‌شود، اظهار کرد: اولویت‌های حوزه صنعت، معدن و تجارت بسیار زیاد و مهم هستند اما گاه به جای گره گشایی از مشکلات فعالان این بخش‌ها، مانع تراشی شده و جلوی حرکت آنها گرفته می شود.

علیزاده خاطرنشان کرد: ناترازی گاز، برق، آب، ارز، تسهیلات، اعتبارات، واردات و صادرات در جامعه ما بسیار شنیده می‌شود و از سویی صنعت و تولید کشور به خاطر قطعی برق تابستان امسال ده‌ها همت متضرر شده است و مدتی دیگر نیز مشکل قطعی گاز خواهند داشت.

وی با انتقاد از سیاست‌های غلط بانک مرکزی و ارز چند نرخی در کشور گفت: قانون چک را تصویب کردیم و در نتیجه آن پرونده‌های قضایی مربوط به چک کاهش یافته است اما به جای این‌که مشکل گره اقتصاد که باعث برگشت چک می‌شود حل شود، صورت مساله را پاک می‌کنیم تا چک را از دایره تجارت خارج کنیم و ترمز بیشتری به بحث تجارت بدهیم.

وی با بیان این‌که راه حل مشکل اقتصاد، میدان دادن به بخش خصوصی است، افزود: کارهایی که تا امروز انجام داده‌ایم، نتیجه نداده و آثار مطلوبی نداشته‌ است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما به جای بروزرسانی تجهیزات و توسعه میدان‌ها، هرساله افت استخراج داریم و امروز اگر یک واحد تولیدی بخواهد برای تامین برق خود نیروگاه بزند باز هم دست اندازها جلوی آن را می‌گیرد.

وی افزود: انتظار داریم دولت کنونی که با شعار قانونمندی و کارشناسی جلو آمده است بر همین روند ادامه دهد تا هر سال یکی از مشکلات صنعتگران را رفع کنیم.

وی ادامه داد: آذربایجان شرقی در ۱۲ سال اخیر از هم ترازان خود در کشور فاصله گرفته که باید در این رابطه تمهیداتی اندیشیده شود و انتظار مردم این استان نیز بازگشت به جایگاه قبلی خود در مقایسه با استان‌های هم تراز صنعتی و اقتصادی است.

علیزاده گفت: طرح قانون معادن را بارگذاری کردیم و هفته جاری اعلام وصول می شود و در هفته‌های آتی نیز در کمیسیون معادن با کمک خانه صنعت و اتاق بازرگانی آن را اصلاح می کنیم.

تلاش اقتصادی مبتنی بر هویت جمعی و منش اجتماعی در مردم آذربایجان شرقی نهادینه شده است

سرپرست استانداری آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: اگر دیروز در سنگرهای دفاع از وطن، سردمداران انقلاب و ایران با لبیک گویی به فرمایشات امام (ره) به میادین جنگ رزم اعزام می‌شدند، امروز صنعتگران و تولیدکنندگان در شرایط جنگ اقتصادی، حمایت از تولیدات داخلی و خنثی سازی تحریم‌ها در میانه میدان نبرد هستند.

تراب محمدی افزود: آذربایجان شرقی در سده های اخیر در کنار میراث تمدنی، تولید، تجارت و اقتصاد شمالغرب کشور بوده و کار و تلاش اقتصادی با هویت جمعی و منش اجتماعی این مردم عجین شده است.

وی ادامه داد: نرخ بیکاری و نسبت پایین کارکنان دولت به جمعیت استان و نیز فعالیت بخش خصوصی نشان از همت جهادی و نقش اقتصاد غیردولتی در این استان دارد.

محمدی ایجاد ۱۳۳ هزار و ۷۹۹ فرصت شعلی جدید، تحقق ۳۱ درصد اشتغالزایی نسبت به تعهد اشتغال و احیای صدها واحد راکد تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی، اجرای هزار و ۳۳۵ طرح سرمایه گذاری به ارزش ۲۲۲ هزار میلیارد ریال، تصویب ۲۷ سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۲۸۵ نیلیون دلار و تاسیس نخستین دبیرخانه ارزش راهبردی در استان را ازجمله اقدامات استان در طول سه سال گذشته عنوان کرد.

وی با اشاره به اختصاص چهار درصد از واحدهای صنعتی کشور به استان و استقرار ۳۷ شهرک صنعتی و ۱۹ ناحیه صنعتی در این خطه اظهار کرد: وجود صنایع مادر و راهبردی چون تراکتورسازی، ایدم، ماشین سازی و پالایشگاه نمود قدمت بالای صنعت استان است که عمده فعالیت‌های صنعتی استان نیز مربوط به قطعه سازی، شیرینی جات، شیمیایی، نساجی و چرم می‌شود.

وی با اشاره به راه اندازی ۷۰۰ واحد صنعتی جدید در استان، عدم تعهد در سند آمایش سرزمینی، فرسودگی ماشین آلات، تامین آب صنایع و ناترازی انرژی در برق شهرک‌ها، فرسودگی ناوگان، اعتبارات ناکافی برای اتمام پروژه‌های زیربنایی، تامین سرمایه در گردش استان و خام فروشی در معادن را ازجمله چالش‌های صنعتی استان دانست.

سرپرست استانداری آذربایجان شرقی تاکید کرد: رمز اصلی تحقق جهش تولید با مشارکت مردم توجه به تمامی زنجیره‌ها ازجمله تولید و نقش تشکل‌ها است.

اجرای ۵۴۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در واحدهای صنعتی استان

عبدالحمید سرتیپی، سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی هم در این مراسم با بیان این‌که استان از لحاظ نیروی کار جزو برجسته‌ترین استان‌های کشور است، گفت: اکنون در چهار هزار و ۷۰۰ واحد فعال صنعتی ۵۴۰ هزار میلیارد ریال ارزش سرمایه گذاری اسمی در حال انجام است که این حجم از سرمایه گذاری اتفاق بزرگی در بخش صنعت آذربایجان شرقی است.

وی افزود: توسعه صنایع فولادی، لوازم خانگی، صنایع شیشه و قطعات خودرو باعث شده آذربایجان شرقی در این بخش‌ها قطب تولید محسوب شود.

وی با بیان این‌که چشم اندازی خوبی برای صنعت استان تعریف شده است، گفت: تمام فعالیت بخش صنعت موجب رشد تولید و توسعه اقتصادی می شود.

سرتیپی با اشاره به اقداماتی که در خصوص نوسازی ماشین آلات صنعتی از سوی وزارت صمت انجام شده است، افزود: مسئولان متولی تمام تلاش خود را برای نوسازی ماشین آلات صنعتی انجام می دهند تا موانع بخش تولید برطرف شود.

زیرساخت‌ها برای جذب سرمایه گذاری خارجی تامین شود

مهدی امینی رئیس خانه صنعت آذربایجان شرقی نیز اظهارکرد: امسال در نتیجه قطعی برق، صدمات جبران ناپذیری را متحمل شدیم که در این راستا خواستار تامین زیرساخت‌ها برای جذب سرمایه گذاری به خصوص سرمایه گذاری خارجی هستیم.

وی افزود: اجرای قانون اصل ۴۴ قانون خصوصی سازی و کوچک سازی بدنه دولت با تفویض اختیار از وزارت صمت استان در قالب ستاد تسهیل و صدور جواز تاسیس‌ها به خانه صنعت و معدن نتایج خوبی داشته است که درخواست تداوم این تفویص اختیار به خانه‌های صنعت و معدن در استان‌ها از سوی وزارتخانه داریم.

وی ادامه داد: تفویص اختیار به مدیران استانی باعث می‌شود تا بیشتر مشکلات واحدهای صنعتی به دست آن‌ها حل شود در غیر این صورت صنعتگران دست از کار خود کشیده و برای گرفتن مجوز به تهران رفته و پشت درهای بسته به انتظار می‌نشینند.

امینی اظهار کرد: چالش بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به واحدهای کوچک و متوسط دیگر مشکل صنعتگران است که درخواست افزایش سهم منابع استان را داریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha