انتقاد عراقچی از ناکامی شورای امنیت در تصمیم‌گیری به دلیل سیاست‌های آمریکا+فیلم

نیویورک- ایرنا- وزیر امورخارجه ایران بار دیگر با انتقاد از سیاست‌های یکجانبه آمریکا و با اشاره به نشست شورای امنیت درباره حملات رژیم اسرائیل به لبنان گفت: متاسفانه این شورا به دلیل سیاست‌های آمریکا در تصمیم‌گیری و صدور یک بیانیه ساده محکومیت، ناکام بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید عباس عراقچی در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: برنامه‌ها و جلسات متعددی طی دو روز گذشته داشتیم. همچنان در همه جلساتی که در حاشیه هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل و ملاقات دوجانبه برگزار می‌شود، بحث لبنان و تهاجم رژیم صهیونیستی از مهمترین موضوعاتی است که فضای سازمان ملل را امسال تحت تاثیر قرار داده است.

وزیر امور خارجه ایران افزود: عصر چهارشنبه (به وقت محلی) جلسه اضطراری شورای امنیت درخصوص لبنان تشکیل شد و آقای نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان هم در این جلسه شرکت و سخنرانی کرد.

عراقچی گفت: بنده هم از طرف جمهوری اسلامی ایران در آن جلسه صحبت کردم، متاسفانه همچنان شورای امنیت به دلیل سیاست آمریکا که از هرگونه به نتیجه رسیدن این جلسات، جلوگیری می‌کند، این بار هم ناکام بود که تصمیمی بگیرد حتی یک بیانیه مطبوعاتی، یک محکومیت ساده هم قادر نشدند، انجام دهند. ولی از این جهت که تریبونی ایجاد شد که خود لبنان، سوریه، عراق و ایران حرف‌هایشان را بزنند، کار خوبی بود.

عراقچی همچنین به حضورش در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست شورای امنیت درباره لبنان اشاره کرد که مواضع کشور را بیان کرد.

وزیر امور خارجه همچنین گفت که روز پنجشنبه ۳ نشست داشتیم. یکی نشست وزرای خارجه بریکس بود، دیگری نشست وزرای خارجه مجمع گفتگوهای آسیا که ایران اکنون ریاست آن را به عهده دارد و تا چند روز دیگر ریاست را به قطر تحویل می دهد اما جلسه به ریاست ایران برگزار شد.

به گفته عراقچی، سومین نشست، جلسه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد بود. وی افزود: جنبش عدم تعهد از قدیم یک کمیته تحت عنوان کمیته فلسطین تشکیل داده است و تعداد محدودی از اعضا از جمله جمهوری اسلامی ایران، عضو این کمیته هستند.

وزیر خارجه تصریح کرد: در هر سه نشست، بحث فلسطین، غزه و لبنان مطرح و بحث روز بود و کمیته فلسطین که جایگاه خود را دارد. نماینده دولت فلسطین شرکت کرد و گزارش مفصلی ارائه کرد و بعد کشورها صحبت کردند که همه اعضای کمیته علیه اسرائیل و جنایت های اسرائیل موضع گرفتند.

عراقچی ادامه داد: در کنار اینها، ملاقات های دوجانبه همچنان وجود دارد که پشت سر هم انجام می شود. در همه ملاقات ها طبیعی است که مسائل دوجانبه دو کشور مورد بحث قرار می گیرد. در روابط موضوعاتی وجود دارد که مرور و به هر حال تصمیماتی گرفته می شود. مسایل منطقه بطور خاص در همه اینها مورد بحث واقع می شود که در صدر همه اینها مساله لبنان است.

وزیر امور خارجه ایران گفت: مجمع عمومی سازمان ملل فرصت بسیار خوبی است که کشورها بدون اینکه سفر کنند، سران و وزرای خارجه قادر هستند، همدیگر را ببینند و مسایل فیمابین خود را بتوانند مطرح و پیگیری کنند.

عراقچی درباره حضور خود در نشست بریکس نیز گفت: در خصوص اهداف بریکس و اینکه نقش بریکس باید در عرصه بین المللی گسترده تر باشد، صحبت کردم. بریکس بخصوص در موارد اقتصادی باید بتواند به قطب جدیدی تبدیل شود و این اراده همه اعضاست که به یک قطب مالی جدیدی که بتواند ارتباطات مالی و تجاری کشورها را بدون نیاز به آمریکا و سیستم مالی آمریکا انجام دهد، بدل شود.

وزیر امور خارجه ادامه داد: یک نکته جالبی که در مورد بریکس وجود دارد، تمایل کشورهای متعددی برای الحاق به بریکس است؛ در حال حاضر تعداد کشورهایی که در خواست عضویت در بریکس دارند، رو به افزایش است.

عراقچی اضافه کرد: در ملاقات های دوجانبه، چندین کشور به ما سفارش کردند که از درخواستشان برای عضویت در بریکس حمایت کنیم و این نشان می دهد برکیس جایگاه خود را در نظم نوین جامعه جهانی و روابط بین الملل باز می کند، ظرفیت های متعددی هم دارد و البته موانعی هم داره که باید برطرف شود که در جلسه وزاری خارجه بریکس این مسایل هم بحث شد.

وی به منظور شرکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جمعه ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۴ برابر با ۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۳ در صدر هیاتی عالی رتبه به همراه مجید تخت روانچی و کاظم غریب آبادی معاونان سیاسی و حقوقی و بین المللی خود در نیویورک حضور یافت.

هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سه شنبه سوم مهرماه (۲۴ سپتامبر) گشایش یافت و دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران در روز نخست این اجلاس سخنرانی و مواضع و دیدگاه‌های ایران را بیان کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha