توافقات جدید گروه بریکس در حوزه مالیاتی

مسکو- ایرنا- رؤسای سازمان‌های مالیاتی کشورهای عضو گروه بریکس در نشست سالانه خود درباره ایجاد سازوکار همکاری مشترک در حوزه مالیاتی توافق و از ایجاد دبیرخانه دائمی استقبال کردند.

به گزارش روز جمعه ایرنا از شبکه تلویزیونی بریکس، در نشست مقامات ارشد مالیاتی کشورهای عضو بریکس که با حضور سید محمد هادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد، شرکت‌کنندگان درباره ایجاد مجمع مالیاتی بریکس به اشتراک نظر رسیدند.
بنا بر توافق رؤسای سازمان‌های مالیاتی کشورهای بریکس، این مجمع جایگزین نشست‌های سالانه کارشناسان و رؤسای سازمان‌های مالیاتی کشورهای عضو خواهد شد و فعالیت مستمر کارگروه‌های توسعه مدیریت مالیاتی در حوزه‌های اشخاص، داده‌ها و فناوری را تضمین می‌کند.
بنا بر اعلام سرویس خدمات مالیاتی فدرال روسیه (FTS)، این توافق، فرایند تعامل بین اعضای گروه بریکس در حوزه مالیاتی را قاعده‌مند می‌کند.

توافقات جدید گروه بریکس در حوزه مالیاتی

دانیل اگوروف رئیس سرویس خدمات مالیاتی فدرال روسیه در این نشست از کشورهای بریکس به دلیل کار مشترک آنها در مورد توافق نامه قدردانی کرد.
به گفته وی، ایجاد مجمع خدمات مالیاتی گام مهمی در جهت تقویت همکاری بین کشورهای این گروه خواهد بود.
بر اساس این گزارش، ایجاد دبیرخانه دائمی سازمان های مالیاتی کشورهای عضو نیز در این نشست که در غیاب خبرنگاران برگزار شد،‌ مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

توافقات جدید گروه بریکس در حوزه مالیاتی

اعلام آمادگی ایران برای به اشتراک گذاری تجربیات
در ادامه این نشست، سید محمد هادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده است تا تجربیات و دانش خود را با شرکای بریکس به اشتراک بگذارد تا کارایی کار مشترک را بهبود بخشد.

توافقات جدید گروه بریکس در حوزه مالیاتی

توافقات جدید گروه بریکس در حوزه مالیاتی

درباره گروه بریکس
گروه اقتصادهای نوظهور سال ۲۰۰۶ میلادی، در حاشیه شصت و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک پایه‌گذاری شد. در آن زمان، وزیران امور خارجه روسیه، برزیل و چین و وزیر دفاع هند یک نشست ویژه جداگانه برای توافق بر سر توسعه همکاری های متنوع در یک چارچوب چهارجانبه را بررسی کردند.
نخستین اجلاس سران این گروه در سال 2009 میلادی در یکاترینبورگ روسیه برگزار شد که آنها در بیانیه مشترک نهایی، توافق کردند که گفت‌وگوها و همکاری‌های منسجم، فعال، عمل‌گرا، باز و شفاف را نه تنها به نفع کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور، بلکه برای ایجاد نظم جهانی هماهنگ که صلح پایدار و مشترک را تضمین می‌کند، توسعه دهند.
در آن زمان، از این گروه، بریک (BRIC) (متشکل از حروف نخست اسامی کشورهای برزیل، روسیه، هند و چین) یاد شد.
با پیوستن جمهوری آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱، حرف س - "S" – (ابتدای نام South Africa ) به "بریک" اضافه شد.
.در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در تابستان ۱۴۰۲، سیریل رامافوزا رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که اعضای این گروه (متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) تصمیم گرفته اند از آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات برای عضویت کامل بریکس دعوت کنند.
رئیس‌جمهوری جدید آرژانتین پس از آن اعلام کرد که کشورش به این گروه نمی‌پیوندد. سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه که کشورش ریاست دوره‌ای گروه بریکس را برعهده دارد، در پاسخ به پرسشی در این باره گفت: ما دعوت از آرژانتین را لغو نمی کنیم، این دعوت باقی می ماند. خواهیم دید که توسعه بیشتر بریکس چگونه پیش می رود و همکاران آرژانتینی ما درباره این موضوع چه نتیجه گیری خواهند کرد.

کشور روسیه به عنوان رئیس دوره ای گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ حدود ۲۵۰ رویداد را در این چارچوب برنامه ریزی کرده است. مهمترین رویداد، اجلاس سران گروه بریکس است که اول تا سوم آبان ۱۴۰۳ در کازان روسیه برگزار می‌شود.
در میان اعضای جدید، مشارکت عربستان سعودی در رویدادهای بریکس کمرنگ بوده است. به گفته کنستانتین کاساچف نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه، ریاض همچنان در حال بررسی مشارکت در گروه بریکس است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha