۶ مهر ۱۴۰۳، ۱۶:۲۶
کد خبر: 85609499
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

خیز استارمر برای ترمیم روابط با ترامپ

۶ مهر ۱۴۰۳، ۱۶:۲۶
کد خبر: 85609499
خیز استارمر برای ترمیم روابط با ترامپ

لندن– ایرنا– «کی‌یر استارمر» که پیش از تصاحب کرسی نخست وزیری انگلیس از منتقدان سرسخت «دونالد ترامپ» و سیاست‌های او در کاخ سفید بود به دیدار وی در نیویورک رفت تا روابط با این نامزد حزب جمهوری‌خواه را در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ترمیم کند.

به گزارش ایرنا، استارمر که برای شرکت در هفتادونهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد به همراه دیوید لمی وزیر امور خارجه انگلیس با ترامپ در جلسه‌ای که گفته می‌شود دو ساعت به طور انجامید، دیدار کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، دو طرف در این دیدار در مورد دوستی دیرینه میان انگلیس و ایالات متحده و همچنین اهمیت توسعه مشارکت‌های ماندگار بین دو کشور بحث و تبادل‌نظر کردند. این درحالیست که گفته می‌شود استارمر در سفر به نیویورک با کامالا هریس، دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری‌ و معاون رئیس‌جمهوری آمریکا ملاقات نکرده است.

استارمر پیش از دیدار با ترامپ به خبرنگاران گفت: من چندین بار گفته‌ام که می‌خواهم با هر دو نامزد ملاقات کنم. ما اکنون فرصت ملاقات با ترامپ را داریم که خوب است... من به روابط شخصی در صحنه بین المللی بسیار معتقدم. به‌نظرم این مهم است که بدانید همتای شما در هر کشوری چه کسی است و او را بشناسید.

وی اما پس از دیدار با ترامپ، توضیحی درباره جزئیات ملاقات ارائه نکرد. استارمر به این توضیح بسنده کرد که رابطه دو کشور «ویژه» و فراتر از جایگاه فردی کسی است که سکان کاخ سفید را در دست دارد.

این درحالیست که بر اساس گزارش گاردین، استارمر نگران است که پیروزی ترامپ باعث انزوای انگلیس در صحنه بین‌المللی شود. در واقع، احتمال توقف کمک‌های آمریکا به اوکراین در جنگ با روسیه و کاهش حمایت این کشور از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله مواردی است که انگلیس و اروپایی‌ها را نسبت به پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات ریاستن جمهوری کشورش بشدت نگران کرده است.

بر اساس برنامه اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سه‌شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) برگزار خواهد شد. برنده این انتخابات، دوره چهار ساله ریاست جمهوری را از ژانویه ۲۰۲۵ برعهده خواهد داشت.

نظرسنجی‌های صورت گرفته از رقابت تنگاتنگ میان ترامپ و هریس حکایت دارد. طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته، اکثریت رای‌دهندگان معتقدند که ترامپ در مناظره ۲۰ شهریور با هریس، با انحراف‌ از موضوع بحث و صحبت از جمعیت بالای حامیان خود در کمپین‌های انتخاباتی‌اش و طرح ادعاهای رد شده در مورد خوردن حیوانات خانگی توسط مهاجران هائیتی، عملا در برابر هریس باخت.

نظرسنجی «مورنینگ کانسالت» (Morning Consult) برتری شش امتیازی هریس را با کسب ۵۱ درصد آرا نسبت به ۴۵ درصد ترامپ نشان می‌دهد. این بزرگترین برتری هریس از زمان جایگزینی جو بایدن در صدر لیست دموکرات‌ها بود.

با این حال برخی ناظران معتقدند که دیدار استارمر با ترامپ، به فاصله چند هفته پس از سفر وی به واشنگتن برای دیدار با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، بی ارتباط با دورنمای تحولات سیاسی در ایالات متحده نیست.

انگلیس در پی خروج از اتحادیه اروپا، پیامدهای بحران اوکراین و تحولات دریای سرخ، با چالش‌های اقتصادی جدی و حفره مالی عمیق مواجه است و از این منظر، مقام‌های لندن به توسعه روابط تجاری با آمریکا چشم‌ دوخته‌اند. داده‌های آماری نشان می‌دهد که فقط برگزیت سالانه ۱۰۰ میلیارد پوند به اقتصاد انگلیس ضرر می‌زند.

دولت جو بایدن به‌رغم تلاش‌ دولت‌های سابق محافظه‌کار انگلیس، امتیاز ویژه‌ای در حوزه اقتصادی به لندن نداد. به نظر می‌رسد که پیروزی هریس هم تاثیر چندانی در روابط تجاری فی‌مابین نگذارد اما بازگشت ترامپ احتمالا دوران چالش‌برانگیزی را برای لندن در پی خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha