چهارقلوهای قزوینی در انتظار مسکن

قزوین - ایرنا - خانواده چهارقلوهای قزوین پس از گذشت ۶ ماه از تولد فرزندانشان و براساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت همچنان در انتظار دریافت مسکن رایگان خود هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، روزی که خبر تولد چهارقلوهای قزوین در رسانه‌ها منتشر شد، همه از شنیدن آن تعجب کردند و این خبر به سرعت در فضای مجازی و تمام کشور بازنشر شد.

اما در دل پدر و مادر امیر عباس، امیر محمد، امیر مهدی و فاطمه اوضاع کمی متفاوت بود و آن‌ها بیشتر از تعجب و شگفتی، امیدوار بودند که حالا با چنین بازتاب رسانه‌ای و وجود قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت می‌توان آینده این بچه‌ها را درخشان دید.

در راستای قانون افزایش جمعیت، قرار بود که دولت به تمام خانواده هایی که دارای چهار فرزند زیر ۲۰ سال هستند، زمین یا واحد مسکونی رایگان بدهد.

بر اساس اعلام قبلی وزارت راه و شهرسازی، متقاضیانی که مدارک خود را تکمیل کرده و احراز صلاحیت می شوند، می توانند یک قطعه زمین ۲۰۰ متری یا یک واحد مسکونی در مناطق روستایی یا شهری زیر ۵۰۰ هزار نفر دریافت کنند.

زمین یا مسکن رایگان برای زوج جوانی که صاحب چهارقلو می‌شوند، نقطه تکیه گاه بزرگی است تا بتوانند با آسودگی خاطر به تربیت فرزندان بپردازند، اما گویا این بخت و اقبال قرار نیست که نصیب خانواده چهارقلو در قزوین شود.

با گذشت ۶ ماه از تولد چهارقلوها در شهر محمدیه، هنوز مسکن و زمین رایگانی به این خانواده اعطا نشده و هزینه‌های زندگی وضعیت معیشتی این خانواده را با دشواری مواجه ساخته است.

چهارقلوهای قزوینی در انتظار مسکن

ماهانه ۲۰۰ میلیون ریال هزینه پرستاری، دارو و قسط وام می‌دهم

محمدرضا عزیزی مهر، پدر چهارقلوها در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: نخستین افرادی که پس از تولد بچه‌ها به منزل ما آمدند، نمایندگان بیت مقام معظم رهبری بودند که دقیقا ششم فروردین ماه جاری بود و بچه‌ها یک ماهه شده بودند، آنان پس از رساندن سلام حضرت آقا گفتند که ایشان تمایل داشتند خود به منزل ما بیایند، اما کثرت کار اجازه نداد.

وی اضافه کرد: همان موقع از سوی بیت رهبری یک میلیارد ریال بلاعوض برای ما واریز شد، سپس ما را به کمیته امداد معرفی کردند تا وام ۵۰۰ میلیون ریالی بگیریم، برای من باعث خوشحالی بود که مقام معظم رهبری به عنوان دغدغه‌مند ترین شخص در حوزه جوانی جمعیت اینقدر به خانواده‌ ما توجه داشته است.

عزیزی مهر با بیان اینکه یکی از مهمترین مطالبه ما بحث زمین بوده است، تصریح کرد: برای دریافت زمین و مسکن رایگان طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، فروردین ماه در سامانه ثبت نام کردیم، چند ماهی گذشت که سرکار خانم محمدبیگی، نماینده مجلس به منزل ما آمدند و برای ما توضیح دادند که طبق تبصره ۱۲ لایحه بودجه، مسکن رایگان به ما تعلق می گیرد.

پدر چهارقلوها تصریح کرد: بعد از یک ماه به اداره کل راه و شهرسازی مراجعه کردم، اتفاقا همان موقعی بود که از مدیرکل راه و شهرسازی مصاحبه‌ای در مورد زمین و مسکن رایگان خوانده بودم، با این حال نتوانستم ایشان را ملاقات کنم، درخواستی نوشتم و چند روز بعد برای پیگیری رفتم که گفتند دستور آن صادر شده و قرار است زمین بدهند، رفتیم با مسوول واگذاری زمین صحبت کردیم که گفتند باید به مرحله قیمت گذاری برسد.

عزیزی مهر در خصوص کمک های مالی نیز بیان کرد: یک مقرری ماهانه از سوی بهزیستی به مبلغ ۳۰ میلیون ریال پرداخت می‌شود، البته همان ابتدا ۶۰۰ میلیون ریال از سوی بهزیستی نیز داده شد و ۶۰۰ میلیون ریال نیز شهردار محمدیه به دلیل اینکه همسر بنده حافظ قرآن کریم بود، واریز کردند.

وی همچنین اضافه کرد: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز بعد از ۲ هفته از تولد بچه‌ها بسته‌ای تحت عنوان لبخند مادری و پوشک بچه به اندازه ۶ ماه به ما دادند، اداره کل امور بانوان استانداری نیز روزهای اول آمدند و پس از مصاحبه اول پیگیر بودند تا برای ما زمین و مسکن رایگان فراهم کنند.

پدر چهارقلوها با بیان اینکه هزینه پرستاری بچه‌ها سنگین است، یادآور شد: بحث پرستاری را از خانم علیخانی و خانم محمدبیگی پیگیری کردیم تا سازمان بهزیستی یک پرستار بدهد، اما بهزیستی گفت که خدمات پرستاری نداریم و فقط کمک هزینه وجود دارد، به همین دلیل من یک پرستار گرفتم که از هشت صبح تا ۱۷ در کنار همسرم حضور دارد و ماهانه بابت آن ۸۰ میلیون ریال پرداخت می‌کنم، با این نکته که اقساط فرزندآوری نیز می دهم که معادل ۸۰ میلیون ریال در ماه است و با هزینه پرستاری می شود ۱۶۰ میلیون ریال که برای من بسیار سنگین است.

عزیزی مهر با بیان اینکه من کارگر شرکت هستم و حقوق پایه ۱۰۰ میلیون ریالی دریافت می‌کنم، ادامه داد: الان تا یکسال هزینه شیر خشک با کوپن برای هر قوطی ۱۰۰ هزار ریال است، اما اگر این یکسال تمام شود هزینه شیرخشک برای هر قوطی یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال خواهد شد، به عبارت دیگر من الان برای ۲۴ قوطی شیر خشک در ماه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال می پردازم و تا چندماه دیگر باید ۲۸ میلیون ریال پرداخت کنم.

چهارقلوهای قزوینی در انتظار مسکن

خرید دارو و ویزیت پزشک برای بچه‌ها به هزینه‌های زندگی افزوده شده است

زهرا محمدی مادر چهارقلوها نیز به هزینه داروی بچه‌ها اشاره کرد و گفت: قرص مولتی ویتامین و شربت آهن که از سوی پزشک تجویز شده است، ماهانه ۴۰ میلیون ریال هزینه دارد و چون پزشک تجویز کرده چاره‌ای به جز خرید آن نداریم، همچنین متاسفانه زمان استفاده از پوشک رایگان به مدت ۶ ماه به اتمام رسیده و از این به بعد برای یک پوشک سایز چهار به تعداد ۳۴ عدد باید ۲ میلیون و ۱۰۰ هزارتومان پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون در یک منزل استیجاری زندگی می‌کنیم، ادامه داد: ما هم اکنون سه میلیارد ریال پول رهن دادیم و ماهانه ۶ میلیون ریال پرداخت می کنیم، تا یک ماه دیگر موعد سررسید اجاره می رسد که باید یک میلیارد ریال دیگر به پول پیش اضافه کنیم و اجاره به ۲۰ میلیون ریال می رسد.

محمدی تصریح کرد: بچه‌های ما هفت ماهه به دنیا آمدند و پزشک به ما گفت که برای چشم پزشکی دو فرزندمان به بیمارستان فارابی تهران مراجعه کنیم، خوشبختانه الان شبکیه چشم آن‌ها تکمیل شده است، اما همچنان هزینه دارویی وجود دارد، از طرفی برای تیرویید آن‌ها نیز هر ۲ ماه باید برویم دکتر که هزینه ویزیت آن‌ها پنج تا ۶ میلیون ریال می شود.

مادر چهارقلوها در خصوص تحویل خودرو به خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر بیان کرد: به نظرم باید ثبت نام خودرو در وزارت صمت تغییر یابد، ما الان خانواده‌ای داریم که ۲ فرزند دارند و برنده قرعه کشی خودرو شده است، اما ما هنوز در صف قرعه کشی هستیم، در حالی که باید شرایطی فراهم شود تا خانواده‌های چندقلو بدون قرعه کشی بتوانند ثبت نام کرده و صاحب خودرو شوند.

محمدی یادآور شد: تنها نماینده‌ای که پیگیر کارهای ما بوده خانم محمدبیگی است که امیدواریم با تذکرات ایشان به مسوولان، هرچه سریع تر برای وضعیت ما چاره اندیشی شود.

چهارقلوهای قزوینی در انتظار مسکن

تامین منزل برای زوج دارای فرزندان چهارقلو را پیگیری خواهم کرد

فاطمه محمدبیگی، نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی به محض شنیدن این موضوع که خانواده چهارقلو هنوز مسکن و زمین دریافت نکرده‌اند، بلافاصله با فرماندار شهرستان البرز تماس تلفنی برقرار کرد و گفت متاسفانه مسوولان وعده‌هایی می دهند که به آن عمل نمی کنند، آقای استاندار به آقای میزانی در راه و شهرسازی دستور دادند که برای این خانواده باید یک خانه تامین شود.

وی اضافه کرد: برای این که تمام مزایا و حقوق خانواده‌های دارای سه فرزند بیشتر رعایت شود، زمان زیادی صرف قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت شده و اکنون نباید به راحتی حق و حقوق این پدر و مادران نادیده گرفته شود.

محمدبیگی با بیان اینکه از نظر مالی کمک‌هایی به این خانواده شده است، ادامه داد: پیگیر رفع مشکلات این خانواده هستم تا هرچه سریع تر صاحب خانه شوند، به هرحال این زوج چهار فرزند نوزاد دارند که نگهداری و مراقبت از آن‌ها کار دشواری است و تامین منزل برای آن‌ها باید در اولویت قرار گیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: من شخصا به این منزل رفته و از نزدیک چهارقلوها را دیده‌ام، طبیعی است که نگهداری و حمایت از این خانواده باید در گرو تامین مسکن باشد که لازم است مسوولان پیگیری کنند.

تنها مشکل این خانواده تامین مسکن است

کبری علیخانی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین گفت: از نظر مالی کمک های قابل توجهی به این خانواده شده است، تنها بحث مسکن باقی مانده که باید پیگیری شود، بهتر است برای رسیدگی به وضعیت مسکن این خانواده یک نشست تخصصی با دستگاه های مربوطه برگزار شود و سریعا به نتیجه مطلوب برسیم.

وی اضافه کرد: برای مسکن باید راه و شهرسازی اقدام کند که گویا در نشستی که برگزار شده است، شهرستان البرز فعلا فاقد مسکن است، البته راه و شهرسازی می تواند یکی از قطعات مسکن مهرگان را به این خانواده بدهد که همه چیز به تصمیم گیری دستگاه متولی برمی گردد.

نیم نگاه: رسیدگی به خواسته‌ها و مطالبات این خانواده در چهارچوب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت موجب دلگرمی سایر زوج‌ها می‌شود، در غیر اینصورت برآورده نشدن نیازهای این زوج جوان در خصوص مسکن می تواند تبلیغات منفی و جوی بازدارنده برای فرزندآوری بیشتر ایجاد کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha