۷ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۲۱
کد خبر: 85609910
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

طعم شیرین تولید عسل در کام زنبورداران فارس

۷ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۲۱
کد خبر: 85609910
طعم شیرین تولید عسل در کام زنبورداران فارس

شیراز - ایرنا -همه ساله از نیمه‌های دوم شهریور ماه تا اواخر مهر برخی شهرستان‌های فارس پذیرای هزاران کلنی زنبور عسل از سراسر کشور بویژه شمال فارس هستند؛ این در حالیست که سرشماری سراسری زنبورستان‌ها در این مناطق نیز همزمان با تمام نقاط کشور از هفتم تا نوزدهم مهر ماه انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ارزآوری صادرات عسل و اشتغالزایی این صنعت در سال‌های اخیر باعث شده که طرح توسعه زنبورداری در اولویت فعالان و متولیان در این بخش قرار بگیرد.

هم‌اکنون بسیاری از استان‌های کشور فعالیت‌های قابل توجهی در صنعت تولید عسل و زنبورداری دارند و رقابت پایاپایی بین این استان‌ها برای ورود به بازارهای جهانی شکل گرفته است.

آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کرمانشاه، اصفهان، مازندران و گیلان از استان‌های تولیدکننده عسل در کشور به شمار می‌روند.

استان فارس نیز به دلیل برخورداری از شرایط اقلیمی و آب و هوایی مناسب، از دیرباز به عنوان یکی از مناطق پرورش زنبور عسل در کشور محسوب می‌شود و شهر شیراز نیز در این زمینه گام‌های بلندی برداشته است.

طبق گفته متولیان جهاد کشاورزی شیراز در سرشماری سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۹۲ زنبورستان با ۳۰ هزار و ۲۵۲ کلنی زنبور عسل با تولید بیش از ۲۳۹ تن عسل در شهرستان شیراز آمارگیری شده که تعداد ۱۷۴ زنبورستان با ۲۵ هزار و ۷۷۷ کلنی غیر مهاجر و بومی این شهرستان بوده‌اند.

چندی پیش هم سرپرست جهاد کشاورزی شیراز ممنوعیت جابجایی کلنی‌های زنبور عسل در طول آمارگیری زنبورستان‌ها را اعلام کرد و گفت: سرشماری سراسری زنبورستان‌ها همزمان با تمام نقاط کشور از هفتم تا نوزدهم مهر ماه در این شهرستان انجام خواهد شد.

طبق گفته متولیان جهاد کشاورزی شیراز در سرشماری سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۹۲ زنبورستان با ۳۰ هزار و ۲۵۲ کلنی زنبور عسل با تولید بیش از ۲۳۹ تن عسل در شهرستان شیراز آمارگیری شده که تعداد ۱۷۴ زنبورستان با ۲۵ هزار و ۷۷۷ کلنی غیر مهاجر و بومی این شهرستان بوده‌اند.

محمد میرزایی اضافه کرد: هماهنگی لازم به جهت ممنوعیت جابجایی کلنی‌های زنبور عسل در این بازه زمانی با نیروهای انتظامی انجام می‌شود و با توجه به اهمیت موضوع، در بازه زمانی مقرر سرشماری، مسئولیت آمارگیری از زنبورستان‌ها بر عهده کارشناسان پهنه مراکز جهاد کشاورزی خواهد بود.

آن طور که میرزایی می‌گوید عملیات سرشماری در چهار مرکز داریون، حومه، ارژن، سیاخ دارنگون و در ۲۵ پهنه کشاورزی این شهرستان اجرایی می‌شود و در طرح سرشماری زنبورستان‌ها اطلاعات تمامی زنبورداران متقاضی شرکت در آمارگیری با هر تعداد کلنی زنبورعسل و حتی فاقد شناسنامه الکترونیکی باید ثبت شود.

آغاز کوچ زنبورداران به شهرستان گراش

یکی از شهرستان‌های فارس که از ظرفیت قابل توجهی در عرصه زنبورداری بهره می‌برد شهرستان گراش است؛ زنبورداران مناطق سردسیر هرساله از اواسط شهریورماه تا اواسط مهرماه همزمان با شروع فصل گل‌دهی درختان کنار به شهرستان گراش وارد می‌شوند و توسط کارشناسان مربوطه با رعایت اصول فنی در محل‌های مناسب اسکان داده می‌شوند.

مدیرجهادکشاورزی این شهرستان معتقد است عسل مرغوب و شیرین کنار که خواص درمانی زیادی نیز دارد معمولا از اواخر مهرماه برداشت می‌شود و طبق پیش‌بینی‌ها امسال بیش از ۲۵ تن عسل تولید و روانه بازار خواهد شد.

حسن مرادی می‌گوید اواخر آبان ماه و پس از پایان عملیات برداشت عسل کنار، بخشی از این زنبورداران مجوزهای لازم برای کوچ مجدد را دریافت می‌کنند و از منطقه خارج می‌شوند اما زمستان‌های معتدل این شهرستان انتخاب خوبی برای زمستان گذرانی است و بیشتر زنبوردارن به امید تولید عسل بهاره و بهره‌مندی از گل‌های زرد رنگ مزارع کلزا، گون و مراتع پربار این شهرستان تا پایان اردیبهشت ماه سال بعد نیز در دشت‌های این شهرستان حضور خواهند داشت.

کوچ هزاران کلونی زنبور عسل کشور به خنج

همچنین همه ساله از نیمه‌های دوم شهریور ماه تا اواخر مهر شهرستان خنج در جنوب فارس پذیرای هزاران کلنی زنبور عسل از سراسر کشور بویژه شمال فارس است.

در طول این مدت کلنی زنبور عسل از استان‌های اصفهان، چهار محال بختیاری و همدان نیز به این شهرستان وارد می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان هم در این باره گفت: اعتدال هوا در پاییز و زمستان و وفور شکوفه‌های کنار که در پاییز شکوفه می‌دهد سبب شده که پرورش‌دهندگان زنبور برای زمستان‌گذرانی و استفاده ‌از شکوفه‌های کنار برای تولید عسل طبیعی به این شهرستان کوچ کنند.

اعتدال هوا در پاییز و زمستان و وفور شکوفه‌های کنار که در پاییز شکوفه می‌دهد سبب شده که پرورش‌دهندگان زنبور برای زمستان‌گذرانی و استفاده ‌از شکوفه‌های کنار برای تولید عسل طبیعی به شهرستان خنج و گراش کوچ کنند.

علی علی پور ادامه داد: خنج با داشتن بیشترین جنگل‌های کنار و دیگر گونه‌های گرمسیری تعداد قابل توجهی از پرورش‌دهندگان زنبور را به خود جلب می‌کند.

او که این شهرستان را قطب تولید کنار در استان می‌داند، اضافه کرد: انتظار می‌رود تا پایان مهر افزون بر ۱۷۰هزار کلنی زنبور عسل به این شهرستان آورده شود.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی خنج تاکنون ۲۰۰ نفر مجوز اقامت گرفته که برآورد می‌شود این رقم تا ۲ برابر برسد و پرورش‌دهندگان مهاجر زنبور و بومی در این شهرستان در پاییز امسال یک هزار و ۲۰۰ تن عسل کنار برداشت و به بازار مصرف داخلی وخارج از کشور عرضه کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha