سند توسعه تعاون چهارمحال و بختیاری آماده اجرا شد

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: سند توسعه تعاون استان برای مشارکت‌بخشی ظرفیت بخش تعاون در رونق اقتصادی آماده اجرا شده است.

به گزارش ایرنا، محسن مولوی روز شنبه در جلسه شورای توسعه بخش تعاون چهارمحال و بختیاری در محل استانداری با اشاره به اینکه سند توسعه بخش تعاون در استان آماده اجرا است افزود: برای اجرای سند بخش تعاون یک فرصت ۱۰ ساله در نظر گرفته شده است که این سند با همکاری ۲۸ دستگاه اجرایی استان اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه سند توسعه تعاون یک سند به روز است گفت: احکام و وظایف دستگاه‌های مربوط با بخش تعاون ابلاغ شده تا با همکاری همه بخش‌ها به رشد و کیفیت بخش تعاون در اقتصاد پرداخته شود.

فعالیت سه‌هزار و ۳۶۰ شرکت تعاونی در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به فعالیت سه‌هزار و ۳۶۰ شرکت تعاونی در بخش‌های مختلف در استان و با عضویت بیش از ۳۷ هزار و ۹۷۰ نفر گفت: ۷۳ درصد اعضای این شرکت‌های تعاونی مرد و مابقی زن هستند.

سند توسعه تعاون چهارمحال و بختیاری آماده اجرا شد

مولوی افزود: بیشترین تعداد شرکت‌های تعاونی استان در شهرستان‌های شهرکرد با ۳۳درصد، لردگان با ۱۹ درصد، بروجن با ۱۸ درصد، فارسان با ۱۷ درصد و اردل با ۶ درصد هستند و ۶ درصد باقیمانده نیز در سایر شهرستانها فعال است که توسعه شرکت‌های تعاونی در سایر شهرستان‌ها به عنوان یک اولویت در دستور کار مسوولان قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، یک‌هزار و ۸۳ شرکت تعاونی موجود در بخش کشاورزی ، ۹۶۰ شرکت تعاونی در بخش خدمات و ۹۰۲ شرکت تعاونی در بخش صنعت و معدن فعالیت دارند.

ایجاد ۲ هزار و ۶۰۰ فرصت اشتغال در بخش تعاون

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه براساس اهداف این سند در بخش اشتغال باید ۲۰ درصد کل اشتغال استان در سالجاری به بخش تعاون اختصاص داده شود گفت: امسال در برنامه اشتغال استان ایجاد ۱۲ هزار و ۹۵۱ فرصت شغلی پیش‌بینی شده است که ۲ هزار و ۶۰۰ فرصت شغلی مربوط به بخش تعاون است.

به گفته وی، با توجه به اینکه موضوع جذب ۴۵ درصد از سرمایه‌گذاری صورت گرفته در کشور در چشم‌انداز ۱۰ ساله باید به بخش تعاون داده شود ۱۵ درصد حجم نقدینگی کشور به بخش اشتغال و سرمایه‌گذاری در این بخش هدایت شود.

مولوی اظهار داشت: با تشکیل و توسعه شرکت‌های تعاونی در زمینه فقرزدایی با تمرکز برسه دهک اول جامعه نیز نحقق خواهد شد.

وی بر ترویج و توسعه فرهنگ تشکیل تعاون تاکید کرد و گفت: اجرای کامل سند توسعه بخش تعاون یکی از مهمترین مطالبه ما از مسوولان و دست‌اندرکاران بخش اشتغال استان است تا به سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون در اقتصاد جامعه نزدیک شویم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: در راستای توسعه شرکت‌های تعاونی برای نظارت بر بازار و نظام توزیع در بخش کشاورزی، نظام توزیع تعاونی‌محور فعال شده است و توسعه تعاونی‌های ذخیره‌سازی و نگهداری کالا و محصولات کشاورزی نیز در دستورکار قرار دارد و سال‌ گذشته نیز یک سردخانه در قالب بخش تعاون در استان با سرمایه‌گذاری بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال وارد مدار شد.

وی اظهارداشت: برای فقرزدایی و توانمندسازی جامعه هدف که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد استان هستند و یا جز دهک اول تا سوم قرار دارند و جمعیتی بیش از ۱۰۳ هزار خانوار را در استان تشکیل می‌دهند راه‌اندازی شرکت تعاونی فراگیر ملی خاص مد نظر است.

به گفته وی، برای راه‌اندازی این شرکت افراد می‌توانند طرح اقتصای مناسب را انتخاب کنند و برای حمایت از آنها تمام مشوق‌ها و کمک‌ها به سمت این شرکت‌های فراگیر ملی هدایت می‌شود.

وی بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های تعاونی زنان و شرکت‌های تعاونی خاص دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد و گفت: هم‌اکنون ۸۰ شرکت تعاونی بانوان در استان فعال است.

شرکت‌های تعاونی دارای مشکل در چهارمحال و بختیاری شناسایی و حمایت شوند

سند توسعه تعاون چهارمحال و بختیاری آماده اجرا شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اینکه برای تعاونی‌ها سهم ۲۵ درصدی در اقتصاد کشور در نظر گرفته شده که اما تاکنون این مهم محقق نشده است گفت: شرکت‌های تعاونی دارای مشکل در استان توسط دستگاه‌های اجرایی شناسایی شود و حمایت شود.

محمد کاظم منزوی افزود: توسعه تعاون یکی از مهمترین ماده‌های قانونی برنامه هفتم توسعه است و با اجرایی شدن سند توسعه بخش تعاون در استان می‌توان گام مهمی در توسعه این بخش برداشت.

به گفته وی، هم‌اکنون شرکت تعاونی صنایع دستی و اتحادیه صنایع دستی، شرکت تعاونی فرش استان دارای مشکلات زیادی هستند و در صورتی که از این شرکت‌ها حمایت نشود دچار رکود خواهند شد.

منزوی افزود: برای حمایت از صادرات در استان نیز برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام شود و در کارگروه توسعه صادرات به شرکت‌های مدیریت صادرات توجه ویژه شده است و در برنامه است که از سه شرکت مدیریت صادرات که تصویب شده در استان فعال شود، یک شرکت در قالب شرکت تعاونی باشد.

به گزارش ایرنا، در پایان جلسه از شرکت تعاونی برتر استان چهارمحال و بختیاری در سطح ملی در سالجاری تقدیر شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha