به گزارش ایرنا از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی در نشست با کارکنان معاونت ابتدایی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید شاهد هدف گذاری دقیق و نقطهای از وضعیت موجود به سمت وضعیت مطلوب باشیم، بیان کرد: برای انجام این مهم باید نقشه راهی ترسیم شود زیرا یکی از اساسیترین ماموریتهای این وزارتخانه در حوزه آموزش ابتدایی خلاصه میشود.
وی افزود: در دوره ابتدایی دانش آموز به سطحی از مهارتهای لازم برای یک زندگی خوب و مطلوب در جامعه نیازمند است و در دوره متوسطه باید به دنبال آموزش تخصصی آنها باشیم. این بدین معناست که دوره آموزش ابتدایی، بنیادیترین و موثرترین دوران تحصیل در نظام آموزشی هر کشوری محسوب میشود؛ زیرا تمام چالشهایی که در دوره متوسطه با آن مواجه میشویم ناشی از غفلت در دوران ابتدایی است.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در دوره ابتدایی هویت و شخصیت دانش آموز شکل میگیرد، گفت: ما مکلف هستیم در این دوره به مباحث هویتی و شخصیتی دانش آموزان توجه داشته باشیم در عین حال استعدادهای دانش آموزان را در این پایه نیز شناسایی کنیم زیرا با انجام این کار؛ مسیر هدایت شغلی و تحصیلی نیز مشخص خواهد شد.
کاظمی با اشاره به اینکه در این حوزه هرآنچه سرمایه مورد نیاز است باید پای کار آورده شود، اظهار داشت: معلم پایه ابتدایی باید از بالاترین انگیزه، تخصص، تعهد و مزایا برخوردار باشد.
وی در ادامه بر توجه ویژه به دانش آموزان عشایر تاکید کرد و توجه به این گروه از دانش آموزان را بارزترین و عینیترین مصادیق عدالت آموزشی برشمرد و گفت: توسعه این بخش نشان دهنده توجه به عدالت آموزشی است.
وزیر آموزش و پرورش به جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل اشاره و بیان کرد: اولین گام برای تربیت، حضور در مدرسه است و هیچ خدمتی از این بالاتر نیست. زیرا دانش آموزی که از چرخه باز میماند، وارد چرخه آسیبهای اجتماعی میشود.
دانشآموزان بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی باید به صفر برسد
کاظمی تاکید کرد: دانش آموزان بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی باید به صفر برسد از این رو لازم است برای انجام این ماموریت مهم؛ برنامه عملیاتی و اجرایی دقیق داشته باشیم.
وی مهمترین راهبرد معاونت ابتدایی را جذب و بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل دانست.
وزیر آموزش و پرورش به سه شاخص، عدالت، کیفیت و هویت اشاره کرد و گفت: عدالت در پوشش صدرصدی و برخورداری از امکانات آموزشی و نصیب برابر آموزشی خلاصه میشود. ارتقای کیفیت نیز به مولفههایی چون معلم توانمند و با انگیزه، آموزش منطقهای واستانی و ثبات مدیران تاکید دارد. درخصوص هویت نیز باید روی مولفههای فرهنگی، انگیزشی و پر جاذبه کار کرد.
کاظمی در ادامه بر تهیه اطلس ابتدایی به منظور شناسایی نقاط ضعیف و کمبرخودار آموزشی نیز تاکید کرد.
وی به تدوین لایحهای جهت الزام بازگردانندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل به چرخه آموزشی اشاره کرد و افزود: با تمام توان پای این کار هستیم و از هر مسیری که امکان داشته باشد جهت بازگرداندن دانش آموزان تلاش خواهیم کرد و همه ظرفیت های قانونی را پای کار خواهیم آورد.
گامهای اساسی برای بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل برمیداریم
رضوان حکیم زاده معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز در ابتدای این نشست ضمن ارائه گزارشی در خصوص برنامهها و بازگشایی مدارس بیان کرد: در مهر جاری، بیش از ۹ میلیون و ۱۳۴ هزار دانش آموز در دوره ابتدایی ثبت نام کردند که از این میان، یک میلیون و ۴۰۰ هزار دانش آموز پایه اولی هستند.
وی با اشاره به اینکه برای نظام آموزش و پرورش، آموزش هر کودک در هر نقطه از ایران مهم است، بیان کرد: برای معاونت ابتدایی این یک ماموریت اصلی محسوب میشود که حتی یک دانش آموز هم از آموزش محروم نشود.
حکیم زاده با اشاره به همافزایی با دستگاههای خارج از آموزش و پرورش برای رفع بازماندگان از تحصیل اشاره کرد و گفت: تمام تلاش ما بر این است که هیچ کودکی از تحصیل بازنماند و با هماهنگی و همافزایی با دستگاههای مداخلهگر در این مسیر گامهای اساسی بر خواهیم داشت.
وی به سه راهبرد عدالت، کیفیت و هویت که از برنامههای اصلی این معاونت است، اشاره کرد و گفت: فقر یادگیری شامل کودکانی است که وارد مدرسه میشوند ولی فهم کاملی از آموزش ندارند و طبق آمارهای جهانی نیز در بسیاری از کشورهای دنیا این ضعف وجود دارد. بنابراین یکی از ماموریتهای اصلی ما تمرکز بررفع فقر یادگیری خواهد بود.
در ادامه این نشست برخی از کارشناسان این معاونت نیز مسائلی را مطرح و به چالشها و راهکارهای آن اشاره کردند.
نظر شما