جلالی: دربی نسبت به ۵ سال پیش با کیفیت‌تر شده است/ نگاه هواداران باید تغییر کند

تهران- ایرنا- مدیر توسعه و پیشرفت فدراسیون فوتبال معتقد است کیفیت دربی تهران نسبت به ۵ سال گذشته بالاتر رفته است.

مجید جلالی، مدیر توسعه و پیشرفت فدراسیون فوتبال روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، درباره ارزیابی‌اش از کیفیت فنی دربی تهران، گفت: کیفیت فنی دربی هفته گذشته نسبت به یک دهه اخیر و حتی ۵ سال گذشته خیلی بهتر شده است، به عنوان مثال تعداد پاس‌ها و درصد پاس‌های صحیح بالا رفته است، از نظر بازی فیزیکی، تیم‌ها نسبت به بازی‌های سال‎‌های گذشته نمایش بهتری دارند، میزان دوندگی بالا رفته و بازیکنان در رفت و برگشت‌ها بهتر عمل می‎‌کنند. از نظر تاکتیکی، تیم‌های تاکتیکی‌تر شده‌اند. البته باید اشاره کنم که با وجود بالا رفتن کیفیت فنی، اما هنوز نسبت به تیم‌های مطرح آسیایی، عقب هستیم و فاصله وجود دارد.

وی با اشاره به یکی از فاکتورهای کیفی مسابقه هفته گذشته استقلال و پرسپولیس، اظهار کرد: پرسپولیس از نظر سرعت بازی، یک تیم ویژه است که خوب عمل کرد، سرعت بازی این تیم بالا رفته و در برگشت‌ها و وقتی توپ را از دست می‌دادند، سرعت عمل داشتند. همچنین معتقدم که استقلال هم در این مسابقه، نسبت به هفته‌های اول و دوم، روند بهتری داشت و کیفیت بازی این تیم پیشرفت کرده بود، اگر چه سرعت پیشرفت این تیم کم است.

جلالی: دربی نسبت به ۵ سال پیش با کیفیت‌تر شده است/ نگاه هوداران باید تغییر کند

کارشناس فوتبال کشورمان با اشاره به تاثیر مخرب حواشی بر کیفیت بازی، تصریح کرد: حواشی دیدار استقلال و پرسپولس آن قدر زیاد است که بر کیفیت و آمار فنی مسابقه سایه می‌اندازد و باعث می‌شود بهتر شدن سطح کیفی مسابقه دو تیم به چشم نیاید و تحت تاثیر اتفاقات خارج از زمین قرار گیرد.

جلالی افزود: در دربی بیشتر از آنکه تمرکز روی زمین مسابقه باشد، تحت تاثیر حاشیه‎‌های زیاد قرار می‌گیرد. یکی از این حواشی، رفتارهای احساسی هواداران است که دست به رفتارهایی می‌زنند که با توجه به حواشی که برای مسابقه به وجود می‌آورد، روی کیفیت مسابقه و عملکرد بازیکنان در زمین تاثیر می‌گذارد و سبب می‌شود سطح کیفی بازی افت کند. یکی از این حواشی سنگ‌پراکنی‌ها و پرتاب اجسام توسط هوادارن به داخل زمین است که هم در بازی وقفه می‌اندازد و هم تمرکز بازیکنان را دچار مشکل می‌کند.

جلالی: دربی نسبت به ۵ سال پیش با کیفیت‌تر شده است/ نگاه هوداران باید تغییر کند

مدیر توسعه و پیشرفت فدراسیون فوتبال یادآور شد: علاوه بر این با توجه به جو بین هواداران، شکست در دربی برای هر دو تیم یک فاجعه است و بازیکنان می‌آیند که اول نبازند. انتظار هواداران و ترس از باخت، موجب استرس و فشار به بازیکنان می‌شود و این کیفیت دربی را کاهش می‌دهد.

جلالی درباره اینکه برای بالا بردن سطح دربی چه باید کرد، گفت: معتقدم که باید مطالبه‎‌گری هواداران دو تیم از نتیجه‌گرایی به سمت استانداردهای کیفی بازیکنان و تیم سوق پیدا کند. نتیجه مهم است اما وقتی انتظارات و مطالبه‌ هواداران یک بازی با کیفیت فنی بالا از نظر استانداردهای کیفی باشد، مطمئنا وقتی یک تیم با وجود آمار خوب در یک مسابقه، بر اثر یک اتفاق گل بخورد و شکست بخورد، آن تیم جلوی هوادارنش سربلند است و با توجه به آمار، هواداران نیز بازیکنان را کمتر سرزنش می‌کنند.

وی یادآور شد: نگاه کیفی به دربی، سبب می‌شود که به مرور استرس و فشار روی بازیکنان کمتر شود و آنها با تمرکز روی یک بازی با کیفیت که مورد توجه هواداران قرار می‌گیرد برای پیروزی تلاش کنند و این احتیاط دو تیم را کمتر خواهد کرد و دربی زیباتر خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha