مساله فرونشست و روند اداری در ساخت خانه‌های جایگزین مسکن مهر ناایمن سمنان + فیلم

سمنان - ایرنا - اجرای عملیات ساخت خانه‌های ویلایی جایگزین مسکن مهر ناایمن سمنان در قطعه‌های ۲۳ و ۲۴ در سه مرحله برنامه‌ریزی شد. اکنون بررسی مساله فرونشست زمین منطقه از نظر فنی و همچنین طی روند اداری برای پیشبرد طرح مهمترین مسایل مطرح شده است.

مجری طرح ساخت خانه‌های ویلایی جایگزین خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان(طرح نور) روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: انجام خاکبرداری برای اجرای مرحله سوم طرح نور در انتظار اعلام کدهای ارتفاعی قطعات از سوی شهرداری است.

رضا بیرقی بیان کرد: ساخت ۱۱۲ خانه ویلایی جایگزین خانه‌های ناایمن مسکن مهر سمنان در سایت ۵۵ هکتاری در قالب مرحله سوم برنامه‌ریزی و مراحل تعریف و تقسیم زمین و میخ‌کوبی زمین نیز انجام شد.

وی ادامه داد: بخشی از خاکبرداری مربوط به معبرهای شهری نیز اجرا شد و با اعلام کدهای ارتفاعی، خاکبرداری واحدهای مسکونی نیز آغاز می‌شود.

وی اظهار کرد: برای انجام خاکبرداری با سازمان عمران شهرداری سمنان قرارداد امضا شد که انجام خاک‌برداری حدود یک ماه زمان می‌برد.

مجری طرح ساخت خانه‌های ویلایی جایگزین خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان گفت: با توجه به نوع خاک، انجام کارهای مربوط به استحکام‌بخشی و بسترسازی زمان بیشتری می‌برد.

این پیمانکار تاکید کرد: اگر تامین اعتبار کافی و مستمر تخصیص یابد، می‌توان امیدوار بود که تا یکسال آینده ساخت خانه‌ها تکمیل و سال ۱۴۰۴ تحویل مالکان شود، درغیر این صورت، روند اجرا زمان‌بر خواهد شد و موعد تحویل به تعویق می‌افتد.

بررسی فرونشست زمین در محل اجرای طرح نور

کارشناس معاونت مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی سمنان گفت: پدیده فرونشست و رمندگی خاک در شهرک ۵۵ هکتاری برای ساخت خانه‌های ویلایی جایگزین خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان (طرح نور) مورد بررسی قرار گرفت.

اسماعیل طاهری نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: توسط آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با حفر چاه‌های گمانه‌زنی، مطالعات انجام شد.

وی ادامه داد: برای انجام مطالعات تکمیلی در سایت ۵۵ هکتاری در زمینه فرونشست از دستگاه‌های حفاری خاص استفاده و در نهایت، نقاط مستعد رمندگی زیاد مشخص و راهکار و تمهیدات پیشنهاد شد.

وی بیان کرد: طبق بررسی‌ها در محل ساخت مسکن ۱۱۲ واحدی طرح نور رمندگی کم است، اما با توجه به پیشنهاد کمیته ژئوتکنیک نظام مهندسی و آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک پیمانکار موظف به زیرسازی مناسب و استاندارد است.

کارشناس معاونت مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی سمنان بیان کرد: طبق پیشنهاد اعلامی ساخت خانه ویلایی در مناطقی که رمندگی و سربار از یک حدی کم باشد، مشکلی ندارد و از نظر فنی مجاز محسوب می‌شود.

چشم انداز تامین انشعاب‌ها برای خانه‌های جایگزین

وی درباره نگرانی مالکان در زمینه تامین انشعاب های آب، برق و گاز برای خانه های ویلایی جایگزین مسکن مهر ناایمن سمنان افزود: اعتبارات لازم از سوی سازمان ملی زمین و مسکن برای دستگاه‌های خدمت رسان به تواتر و متناسب با برآورد زمانی تکمیل هر شهرک واریز می‌شود و به تازگی نیز اعتباری پرداخت شد.

کارشناس معاونت مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی سمنان بیان کرد: مسوولان تاکید بر اولویت تامین آب، برق و گاز در سایت ۲۳ و ۵۵ هکتاری دارند، چرا که در آینده نزدیک مالکان خانه‌های ویلایی جایگزین خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان و متقاضیان طرح جوانی جمعیت در این منطقه ساکن می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ساخت ۲۱ بلوک ۱۶ واحدی و در مجموع ۳۳۶ واحد در قالب مسکن مهر طی سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ آغاز شد و ساکنان آن از اردیبهشت ۱۳۹۲ از یک سو با دلخوری‌هایی از نحوه ساخت و تحویل و از سوی دیگر با رویای صاحبخانه‌شدن ساکن شدند. دیری نگذشت دیوارهای خانه‌های نوسازشان دهان گشود و اهمال‌کاری پیمانکار مطرح و پای دستگاه قضا به مساله باز شد. در نهایت، حکم بر مقاوم‌سازی صادر شد، اما به دلیل تاخیر در مقاوم‌سازی، کار به تخریب رسید.

بعد از تایید و اتفاق نظر مراجع مرتبط بر تخریب ساختمان‌های ناایمن مسکن مهر سمنان، با قید فوریت و به منظور جلوگیری از تکرار حادثه متروپل در سمنان، بسته‌های حمایتی برای مالکان به منظور تخلیه درنظر گرفته شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha