پزشکی در دنیا به پزشکی فردمحور در حال تغییر است

تهران- ایرنا- معاون مرکز تحقیقات پزشکی فردی دانشگاه علوم پزشکی تهران، از تغییر رویکرد پزشکی مبتنی بر شواهد به فردمحور در دنیا خبر داد و این امر را در راستای سیر تکاملی حوزه پزشکی دانست.

دکتر ماندانا حسن‌زاد با اشاره به راه‌اندازی مرکز تحقیقات پزشکی فردی در پژوهشگاه غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران از ۱۰ سال پیش تاکنون، بر آغاز فعالیت‌های فارماکوژنتیک به‌صورت مطالعات هم گروهی یا کوهورت تاکید کرد و افزود: هم‌اکنون در این مرکز دیتای ۴ هزار نفر برای موضوع فارماکوژنتیک آنالیز شده است.

وی، با بیان اینکه، فارماکوژنتیک از اجزای اصلی پزشکی فردی (personalized medicine) است، افزود: از دیگر اجزای پزشکی فردی پیشگیری، پیش‌بینی و مهم‌ترین جزء آن درمان شخصی‌سازی شده (personalized treatment) است که در دل فارماکوژنومیک نهفته است.

پزشکی فرد محور Personalized Medicine یا پزشکی شخصی در واقع به مجموعه ای از فعالیت ها گفته می شود که در جهت تشخیص و درمان بیماری های افراد بر اساس ویژگی های شخصی آن ها صورت می گیرد. منظور از این ویژگی های شخصی، ویژگی هایی است که در ژنوم افراد موجود است. ژنوم، مجموعه کاملی از DNA هر موجود زنده شامل تمامی ژن های آن است.

دستورالعمل‌های فارماکوژنتیک در ایران بومی‌سازی می‌شود

معاون مرکز تحقیقات پزشکی فردی بیمارستان شریعتی در آستانه برگزاری نخستین کنگره بین المللی فارماکوژنتیک ایران که قرار است ۱۶ تا ۱۸ آبان ۱۴۰۳ در سالن همایش‌های بین‌المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شود، با اشاره به نمایندگی این مرکز از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کنسرسیوم بین‌المللی پزشکی فردی (personalized medicine) تصریح کرد: مرکز تحقیقات پزشکی فردی بیمارستان شریعتی در حال بومی‌سازی گایدلاین‌های فارماکوژنتیک در ایران است.

حسن‌زاد، با اشاره به کاربرد علم فارماکوژنتیک در درمان بیماری‌های متابولیک همچون چاقی و دیابت گفت: دو سال پیش توسط انجمن دیابت آمریکا و انجمن اروپایی دیابت (ADA) دو cansos درباره کاربرد پزشکی فردی در دیابت چاپ و منتشر شد.

وی، با اشاره به وجود دارو موثر جدید برای درمان چاقی، در ادامه تصریح کرد: مایوکلینیک تستی را برای این دارو develop و پتنت کرد که پیش از تجویز این داروی گران‌قیمت تستی انجام شود چون شاید به‌واسطه استفاده از این دارو فرد به کاهش وزن دچار شود اما این پدیده برگشت‌پذیر است.

پزشکی در دنیا به پزشکی فردمحور در حال تغییر است

دکترحسن زاد ادامه داد: برای بیماری متابولیک دیابت هم تست‌هایی برای پیشگیری از عوارض کاردیوواسکولار، رتینوپاتی، نفروپاتی دیابتی از طریق پیش‌بینی‌های زودهنگام و استفاده از داروهای هدفمند انجام می‌شود.

معاون مرکز تحقیقات پزشکی فردی بیمارستان شریعتی، با اعتقاد به این‌که پزشکی فردی تقریباً در همه بیماری‌ها کاربرد دارد، تصریح کرد: ژنتیک بیماری از وراثتی بودن آن متفاوت است.

نخستین کنگره بین‌المللی و نمایشگاه جانبی فارماکوژنتیک، از ۱۶ تا ۱۸ آبان ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی با ۱۰ پنل تخصصی از حوزه‌های مختلف کودکان، غدد و متابولیسم، مغز و اعصاب، قلب و عروق، سرطان، پوست و گوارش با حضور استادان برجسته داخلی و خارجی و با حداکثر امتیاز بازآموزی برای شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام در کنگره یا حضور در نمایشگاه جانبی از طریق سایت کنگره به نشانی https://pharmacogenetics-cong.ir/ اقدام کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha