استفاده از نقاط کوانتومی برای افزایش تولیدات کشاورزی

تهران- ایرنا- یک استارت‌آپ نانویی به کمک نقاط کوانتومی کربنی برای بهبود فتوسنتز در گیاهان استفاده می‌کند و با این روش پتانسیل عملکرد محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهد. 

به گزارش گروه علمی ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری‌های نانو و میکرو، این استارت‌اپ مالزیایی به نام کاربوتک (Qarbotech) موفق به جذب یک و نیم میلیون دلار بودجه شد. همچنین این شرکت نوپا این حمایت مالی را از شرکت‌های متعددی دریافت می‌کند.

این استارت‌آپ در حوزه کشاورزی و فناوری نانو در مالزی فعالیت می‌کند که این بودجه را برای گسترش فعالیت‌های خود در مالزی، اندونزی، تایلند و ویتنام هزینه خواهد کرد، جایی که تقاضا برای راه‌حل‌های کشاورزی در حال افزایش است. این بودجه توسط شرکت‌های بین‌المللی نظیر، Better Bite Ventures، ID Capital، EQT Foundation و Epic Angels Limited تامین می‌شود.

QarboGrow، یکی از محصولات این شرکت دانش‌بنیان است که از نقاط کوانتومی کربنی برای بهبود فتوسنتز در گیاهان استفاده می‌کند و از طریق آن پتانسیل افزایش عملکرد محصولات را نشان می‌دهد.

نقاط کوانتومی پتانسیل بالایی برای بهبود صنعت کشاورزی دارد، برای مثال در گلخانه‌ها نقاط کوانتومی می‌تواند میزان فتوسنتز را بهبود دهند. این نقاط می‌توانند فوتون‌های فرابنفش و آبی را به طول موج‌های دیگری تبدیل کنند که بیشتر مورد استفاده گیاهان است.

فیلم‌های تقویت شده با نقاط کوانتومی در گلخانه‌ها و بالای گیاهان نصب می‌شود تا به گیاهان کمک کند نور بیشتری را جذب کنند. این فیلم‌ها حاوی مواد فلورسانس هستند که طیف بهینه‌تری برای محصولات زراعی ایجاد می‌کند و بخش‌های کم‌مصرف نور خورشید را به طیف پر استفاده‌تر برای فتوسنتز تبدیل می‌کند.

به گزارش ایرنا، نقطه کوانتومی به نانومواد صفر بُعدی که به قدری کوچک شده باشند تا گسستگی ترازهای انرژی (تبدیل نوار انرژی به تراز انرژی) در آنها اتفاق افتاده باشد، گفته می‌شود.

نقاط کوانتومی به علت خواص منحصر به فردشان به‌ویژه خواص نوری متمایزی که دارند، اکنون کاربردهای منحصر به فردی یافته‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha