رشد هشت برابری ترانزیت کالا از مرز ماهیرود به افغانستان

بیرجند - ایرنا - مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: در ۶ ماه نخست امسال ۱۵ هزار و ۷۱۱ دستگاه کامیون به وزن ۴۰۴ هزار و ۵۰۴ تن از مرز ماهیرود به مقصد افغانستان ترانزیت شده که از نظر وزن نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۱۹ درصد رشد دارد.

محمد کوهگرد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کالاهای این تعداد کامیون به ارزش ۶۷۱ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۶۵۸ دلار بوده که از نظر تعداد کامیون هم ۶۶۲ درصد افزایش داشته است.

وی عنوان کرد: این ترانزیت شامل لوازم یدکی مستعمل، شکر، آرد، فوفل، روغن خوراکی و کود شیمایی بوده که از کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی، روسیه و اندونزی از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با اشاره به صادرات کالاهای خراسان جنوبی در ۶ ماه نخست امسال گفت: ۶۰۷ هزار و ۱۵۵ تن کالا به ارزش ۱۰۳ میلیون و ۲۱۵ هزار و ۳۳۵ دلار کالاهای صادراتی استان است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۳۱ درصد و از نظر وزن ۶ درصد رشد دارد.

وی افزود: کاشی و سرامیک، سیمان، روغن سوخت تقطیری، صیفی جات، تایر سواری، قیر، هیدروکربن سبک، تخم مرغ، مصنوعات پلاستیکی و ام دی اف از جمله کالاهای تولیدی خراسان جنوبی است که از گمرکات استان به کشورهای عراق، ارمنستان، پاکستان، ترکمنستان و افغانستان صادر شده است.

کوهگرد بیان کرد: در این مدت کل صادرات خروجی از گمرکات استان یک میلیون و ۲۵۵ هزار و ۹۳ تُن به ارزش ۳۹۳ میلیون و ۲۲ هزار دلار است که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر ارزش ۴۳ درصد و از نظر وزن ۲۰ درصد افزایش داشت.

وی به مجموع کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور و خروجی از گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه‌های مرزی استان اشاره کرد و گفت: در این مدت ۶۴۷ هزار و ۹۳۸ تُن کالا به ارزش ۲۸۹ میلیون و ۸۰۶ هزار و ۷۸۶ دلار کالاهای تولیدی دیگر استان‌های کشور از طریق گمرکات استان صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش ۴۹ درصد و از نظر وزن ۳۶ درصد افزایش داشته است.

گذرگاه مرزی ماهیرود یا نقطه مرزی "میل ۷۸" یک گذرگاه مرزی بین ایران و افغانستان است که در شهرستان سربیشه استان خراسان جنوبی قرار دارد و نام این مرز در کشور افغانستان، مرز "ابونصر فراهی" است.

خراسان جنوبی در چهار شهرستان با افغانستان مرز مشترک دارد که فعال ترین آنها پایانه مرزی ماهیرود است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha