اتحادیه اروپا در جلسه «اضطراری» امروز به تحولات لبنان واکنش جدی نشان خواهد داد؟

لندن-ایرنا- موضع کلی اتحادیه اروپا در خصوص تحولات لبنان به گفته سخنگوی اتحادیه، ناظر بر بیانیه‌ای است که هفته پیش در خصوص برقراری آتش‌بس منتشر شد اما وزرای امور خارجه کشورهای عضو، عصر امروز (به وقت محلی اروپای مرکزی) در این ارتباط جلسه اضطراری تشکیل خواهند داد. آیا تغییری در مواضع قبلی آنان ایجاد خواهد شد؟

به گزارش خبرنگار ایرنا، پیتر استانو سخنگوی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه در نشست با خبرنگاران در بروکسل گفت: پیام نه تنها نماینده عالی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) بلکه تمام کشورهای عضو که هفته پیش طی بیانیه‌ای در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد منعکس شد، روشن است. ما تلفات غیرنظامیان را محکوم می‌کنیم و خواستار آتش‌بس فوری هستیم.

وی افزود: امروز با توجه به وخیم‌تر شدن اوضاع لبنان، نماینده عالی تصمیم گرفت جلسه اضطراری غیررسمی وزرای امور خارجه تشکیل دهد که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار می‌شود. دستور کار جلسه فقط تحولات لبنان خواهد بود.

سخنگوی اتحادیه اروپا در پاسخ به این سوال که هدف جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برگزاری جلسه اضطراری چیست، گفت: موضع اتحادیه اروپا در خصوص تحولات لبنان یکسان است و در بیانیه هفته پیش منعکس شده است. زمانی که یک بحران مانند مورد اخیر در جهان رخ می‌دهد، نقش نماینده عالی به عنوان کسی که جلسات را تشکیل داده و ریاست می‌کند این است که به وزرا فرصت دهد، به تحولات واکنش نشان دهند.

وی با بیان اینکه «تصمیم‌گیری‌های سیاسی اتحادیه اروپا در خصوص روابط خارجی توسط کشورهای عضو صورت می‌گیرد»، افزود: اعضای اتحادیه ابتدا باید تشکیل جلسه داده، بحث کنند و پاسخ خود را هماهنگ کنند. به همین خاطر نماینده عالی در سایه اوضاع وخیم لبنان تصمیم گرفت که در سطح وزرا تشکیل جلسه داده تا کشورهای عضو، بستری برای گفت‌وگو درباره واکنش بعدی خود داشته باشند.

استانو ادامه داد: البته این یک جلسه غیررسمی است و تصمیمات رسمی اتخاذ نخواهد شد اما دست‌کم وزرا این فرصت را خواهند داشت که درباره آینده مواضع خود نسبت به تحولات لبنان و اسرائیل تبادل نظر کنند.

به گزارش ایرنا، درگیری‌ها میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر شدت گرفته است. ارتش رژیم صهیونیستی صبح دوشنبه دوم مهر حملات گسترده به مناطق مختلف جنوب لبنان را آغاز کرد و تا این لحظه نیز همچنان ادامه دارد.

صهیونیست‌ها دو هفته پیش در اقدامی جنایت‌کارانه با منفجرکردن پیجرهای هزاران نفر از مردم لبنان و نیروهای جنبش مقاومت اسلامی این کشور موجب شهادت ده‌ها تن و زخمی‌شدن بالغ بر سه هزار نفر شده بودند. این رژیم همچنین جمعه گذشته با حمله به ضاحیه جنوبی بیروت، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان را به شهادت رساند.

حزب‌الله لبنان نیز در مقابل حملات به غیرنظامیان در این کشور سکوت نکرده و عملیات‌های خود علیه مواضع و شهرک‌های صهیونیست نشین در شمال فلسطین اشغالی را در دستور کار قرار داد و طی ساعات گذشته با پرتاب ده‌ها موشک مواضع رژیم صهیونیستی را موشک باران کرده است.

کشورهای غربی که تاکنون به این جنایت هولناک واکنش نشان داده‌اند بدون محکوم کردن اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی، به دعوت برای خویشتن‌داری و کاهش تنش‌ها اکتفا کرده‌اند.

بورل هفته پیش با صدور بیانیه‌ای به‌نمایندگی از ۲۷ کشور عضو اتحادیه، نسبت به رویارویی نظامی رژیم صهیونیستی و حزب الله لبنان به شدت ابراز نگرانی کرد و خواستار آتش‌بس فوری در مرز میان دو طرف شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha