میدان‌داری دانش بنیان‌ها در موقوفات کشاورزی مازندران

ساری-ایرنا- اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران با کمک شرکت های دانش بنیان و به کارگیری دانش روز توانسته به صورت مستقیم در ۴۰۰ هکتار اراضی وقفی استان برنج، گندم، پرتقال، کیوی و انار بکارد و همچنین با حمایت از کشاورزن بومی در صدها هکتار اراضی کشاورزی موفق به افزایش تولید شده است.

به گزارش ایرنا، سنت حسنه وقف و انجام اعمال خیر که بتوان به واسطه آن گره از مشکل کسی باز کرد یا حتی قدمی کوچکی برای رفع گرفتاری شخصی برداشت؛ از جمله مسائلی است که مورد تاکید تمامی ادیان الهی به خصوص دین مبین اسلام است.

در لغت به معنای توقف و حبس و در اصطلاح فقهی از عقود اسلامی به معنای حبس کردن مال و جاری کردن منفعت یا ثمره آن برای استفاده عموم مردم، بدون دریافت عوض است.

وقف یکی از برترین مصادیق احسان و نیکوکاری است که در سامان‌دهی زندگی فردی و اجتماعی، نقش فراوانی دارد و از اموری است که قبل از اسلام بین جوامع بشری و بین پیروان همه ادیان متداول بود. بعد از ظهور اسلام این سنت توسط پیامبر اسلام(ص) و امامان معصوم (ع) پایه‌گذاری شد و مردم را به این امر تشویق و ترغیب می‌کردند که در راستای آن موقوفات بسیاری بر جای مانده است.

وقف در قرآن کریم عنوان نشده اما عناوینی همانند صدقه، خیر، برّ، انفاق، احسان ذکر شده که هر یک از این عناوین بر وقف صدق می‌کند. احادیث بسیاری به استحباب وقف اشاره کرده و احکام آن‌را شرح داده‌اند.

مازندران که عنوان دیار علویان بر تارک آن می درخشد یکی از استان های مطرح کشور در عرصه وقف و موقوفات به شمار می رود و از نظر تعدد و تنوع نیات واقف جز استان های ممتاز محسوب می شود.

میدان‌داری دانش بنیان‌ها در موقوفات کشاورزی مازندران

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران در این باره گفت: بهترین تولید زراعی که در املاک موقوفات مازندران است در میاندورود بهترین کشت شالی و در گلوگاه تولید گندم، انار و برنج کشت و تولید می شود.

حجت الاسلام ابراهیم حیدری جناسمی افزود: مازندران هزار و ۳۶۱ بقعه امامزاده، ۱۵هزار موقوفه و ۲۱۵هزار رقبه دارد که نیت ۷۰درصد موقوفات مربوط به عزاداری امام حسین(ع) است.

وی ادامه داد: تنوع نیت از ویژگی های رقبات مازندران است که از مجموع ۲۱۵هزار رقبه استان ۱۶۷ هزار رقبه درمانی، ۲۸هزار رقبه کشاورزی و ۱۳۶هزار رقبه مسکونی است.

به گفته مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران طبق تفاهم نامه همکاری فی مابین این اداره کل و شرکت های دانش بنیان از ظرفیت دانش آنها برای افزایش بهره وری و تولید محصولات با کیفیت کشاورزی بهره بردیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha